Ducati 916-tråden

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Keihin skrev:
Jaha, några goa moddar till vintern? Själv har jag precis börjat letandet på E-Bay.../K

Letar också för fullt, mååååånga projekt som ska hinnas med i vinter :galen






.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
För dom som är intresserade så håller jag på med en liten renovering av min hoj. Hur omfattande det blir och hur resultatet blir får tiden visa men planen är kontroll av motorn med byte av lager och eventuellt kolvar, lackering av motorkåpor, ram osv. Byte av diverse kablar och gummidetaljer samt bultar som erfarit tidens hårda spår.

Eventuellt så kan jag lyckas att laminera ett kåpset i kolfiber. Förhoppningsvis så hinner jag göra så mycket som möjligt men vi får se vad man lyckas med.

Den som är intresserad kan följa projektet på min profilsida. Funderar på att göra en liten "handbok" med bilder och text. Lite tips och mina erfarenheter och förklaringar. Kanske komplement till riktiga mekhandboken.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Är inte riktigt säker, men när jag (och särskilt min gode vän som kör 888) har den färgen i ansiktet så tyder det på en enda sak. Nämligen att man ägnat sig åt dryckenskap... Ducatirött är alltså inte bara färgen som pryder våra hojar.

amullo skrev:
Japp det är en sånnandär Kuuuståååm eller vad det kallas.. Jag brukar kalla dem för blysänke eller fiskebåt iallafall..

Här är en trevlig bild. Anledningen till bilden var en "lätt" omkullkörning.
Lite bilder
8026chopper-med.jpg

8026crash3-med.jpg

8026crash2-med.jpg

8026Crash5-med.jpg
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
vågen skrev:
För dom som är intresserade så håller jag på med en liten renovering av min hoj. Hur omfattande det blir och hur resultatet blir får tiden visa men planen är kontroll av motorn med byte av lager och eventuellt kolvar, lackering av motorkåpor, ram osv. Byte av diverse kablar och gummidetaljer samt bultar som erfarit tidens hårda spår.

Eventuellt så kan jag lyckas att laminera ett kåpset i kolfiber. Förhoppningsvis så hinner jag göra så mycket som möjligt men vi får se vad man lyckas med.

Den som är intresserad kan följa projektet på min profilsida. Funderar på att göra en liten "handbok" med bilder och text. Lite tips och mina erfarenheter och förklaringar. Kanske komplement till riktiga mekhandboken.


Ser ut som om du också har att göra i vinter :hihi och fastän man tycker vintern är lång så kommer våren väldigt snabbt när man har stora projekt på gång, det behövs fler timmar på dygnet :)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
*Superlight* skrev:
Ser ut som om du också har att göra i vinter :hihi och fastän man tycker vintern är lång så kommer våren väldigt snabbt när man har stora projekt på gång, det behövs fler timmar på dygnet :)

mmm... vill ju åka till spanien om 4 veckor... Svårt? Ja! Får väl köpa en till hoj som banhoj då! ;)
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Jo Spanien hade varit mumma, men man får väl tyvärr hålla sig fram till våren...

Men 2 hojar e rätt, en för gata o en för bana, håller själv på att bankonvertera min ena hoj nu i vinter :Rockbanan
 

BurningDucati

Sometime you win, sometime you looossee
Gick med
14 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 848 SF
Klockren tråd! 916-998 är grymma!
Kör själv en 916 Senna som jag lyckats komma över (tror inte det finns så många kvar...).
Funderar dock på att sälja den :( kommer behöva köpa ny bil då jag numera kommer pendla i jobbet :( . Kunde jag skulle jag aldrig göra mig av med den, "men vad är väl en bal på slottet". Någon som vet någon som är intresserad av en sådan?

/Niklas
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
Tråden för oss som kör och klotar hela sommaren!

Nu är det dags att skruva isär bella donna för vintern (förutom Tokholmarna som kör nån sorts GANT). Funderar på 955-kitt. Spricker motorn då? Någon som har grejat med ett sånt kitt?

/K
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Keihin skrev:
2479276 Nu är det dags att skruva isär bella donna för vintern (förutom Tokholmarna som kör nån sorts GANT). Funderar på 955-kitt. Spricker motorn då? Någon som har grejat med ett sånt kitt?

Du är inte med i Ducceklubben, va? På Ducceforumet finns rätt många trådar
och svar på det här med 955-kit, spruckna block o s v. Alldeles nyligen har
det avhandlats uppgradering till 955 på en 916SP, med mycket tips och svar.

200:- är rätt lite med tanke på vad man får i gengäld, då tänker jag speciellt
på svarsfrekvensen på frågor man ställer.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Behöver info om 916 serien

Ducati 916 1994, finns den i flera versioner, har hört lite om att alla 94or var ensits? Ducatis comeback med Carl Fogarty efter att Scott Russel snuvat dem i segersviten med sin ZXR750R 1993

916 SP1 finns den info, tack. Är det den första 1994?
916 SP2 finns den info, tack
916 SP3 info, tack
916/996 SP - SPO - SPS info

Har surfat mycket och kikat i tidningar/böcker men blir inte helt klar med 916 historien.

Blir galen utav att inte riktigt förstå hur Italienarna tänkte till.
Det är nästan lika snurrigt med 851/888 slutet på 80 talet o början på nittiotalet.

Har någon en ensits 1994 (första modellen) till salu, då är jag intresserad.
Maila mig. Toyman
 

Bifogat

  • IMG_3250 sh.jpg
    IMG_3250 sh.jpg
    163.8 KB · Visningar: 116
  • IMG_2793 sh.jpg
    IMG_2793 sh.jpg
    150.2 KB · Visningar: 112

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Mycket info


Jo, här hamnar man ju imellanåt, Ska lite senare vid tillfälle gå igenom texterna.

1994, en strada version.
1994, en biposto version.
1994, en "SP" version

Finns det mer skillnader mellan stradan och biposton än sadelarrangemanget?
Finns det monopostosadel till biposton?

SPn har en vassare motor! Är bakram annorlunda än biposton/stradan? osv:

Dags att djupdyka i infodjungeln, en 1994 "SP" måste ju vara den version som är homologiseringsmodellen 1994 för Superbike-VM. En sådan är det ju som jag skall söka efter. MVH Toyman
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
916SP 1994 sökes

Någon som har koll på hur många 916 1994 utav de olika varianterna som är sålda i Sverige. Toyman

916strada 1994, första året, kunde ej köpas biposto! såld i 1451ex i Europa

Förutom de vanliga mono/biposto, finns ju de svårfångade SP-varianterna.............

916SP 1994 (SP1 men kallas ej så officiellt) 310ex
916SP0 1994 ... SP noll! 199ex
916SP 1995 (SP2 men kallas ej så officiellt) 401ex
916SP3 1996 mest känd SP3 497ex


916 SPS 1997/2000 vart ifrån denna modell med nya 996 motorn.

En lätt uppdatering. Informationen på Tysk Ducatisida. Mvh Tony
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
:) Hej på er alla!
Är ny här på forumet
Jag är väl på väg att bli en som där återfallsförbrytare eller vad det heter...
Åkte Yamaha FZ750 på -90 talet men drömde om en Ducati 916 när den kom, den var dock för dyr för mig då :gråta
Men nu ska min gamla dröm uppfyllas, fast jag tänker inte bara köpa en rakt av utan letar efter en kraschad att göra iordning. Inte för att det kommer att bli billigare utan för att jag gillar att skruva lika mycket som att köra.
Har letat runt lite men det verkar vara import som är enda alternativet ? I Sverige skrotar väl försäkringsbolagen alla kraschade hojar ?
Är tacksam för tips på sidor där man kan hitta reparationsobjekt :)
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
:tungan Nu har resan börjat...

fick hem 916 ramen från tyskland i veckan..

lite jobb på den ..
tur man är bekant med the number one ramsvetsaren in sweden...
Bertan i Norrköping.
see you in the rearmirror :yoparty

:) Hej på er alla!
Är ny här på forumet
Jag är väl på väg att bli en som där återfallsförbrytare eller vad det heter...
Åkte Yamaha FZ750 på -90 talet men drömde om en Ducati 916 när den kom, den var dock för dyr för mig då :gråta
Men nu ska min gamla dröm uppfyllas, fast jag tänker inte bara köpa en rakt av utan letar efter en kraschad att göra iordning. Inte för att det kommer att bli billigare utan för att jag gillar att skruva lika mycket som att köra.
Har letat runt lite men det verkar vara import som är enda alternativet ? I Sverige skrotar väl försäkringsbolagen alla kraschade hojar ?
Är tacksam för tips på sidor där man kan hitta reparationsobjekt :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
På väg att köpa en 999, nån som tycker nåt om det ?

Hur gick det? Själv vill jag nog ochså köpa en sådan.

För ett tag sedan var det en 999R:tummenupp importerad ifrån England till salu här. En engelsman var nog säljaren. Annonsen vart ute länge. Undrar om den såldes. Annars är jag spekulant. 999R. Mvh Toyman
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top