Det har jag, har gjort en massa tester med kamtiming.
Insug 1098R är 258 grader och lyfter just under 14mm.
Avgas 1098R är 258 grader och lyfter 12,7mm.
På 1098R som har kompression runt 12,5:1 så har jag funnit att bästa timing (kompromiss såklart) är runt 108/108. Brukar leta max mellan utan att tappa topp.
Nya motorn har 1098RS-kammar och insugskammarna är väldigt lika, skiljer lite på ramperna under 0,5mm lyft, men inget att skriva hem om.
Avgaskammen är 10 grader längre så jag satte den så att jag får samma överlap som på gamla motorn som utgångspunkt, tror jag kan täta till den ytterligare då nya topparna har bättre initialflöde så scavenging borde vara bättre, men men det visar sig, just nu gissar jag mest.
Soppa kör jag statoil 98 eller v-power, dom är inte särskilt spikbenägna dessa motorer.
Insug 1098R är 258 grader och lyfter just under 14mm.
Avgas 1098R är 258 grader och lyfter 12,7mm.
På 1098R som har kompression runt 12,5:1 så har jag funnit att bästa timing (kompromiss såklart) är runt 108/108. Brukar leta max mellan utan att tappa topp.
Nya motorn har 1098RS-kammar och insugskammarna är väldigt lika, skiljer lite på ramperna under 0,5mm lyft, men inget att skriva hem om.
Avgaskammen är 10 grader längre så jag satte den så att jag får samma överlap som på gamla motorn som utgångspunkt, tror jag kan täta till den ytterligare då nya topparna har bättre initialflöde så scavenging borde vara bättre, men men det visar sig, just nu gissar jag mest.
Soppa kör jag statoil 98 eller v-power, dom är inte särskilt spikbenägna dessa motorer.
Last edited: