Ducati 996SPS motorbyte/konvertering.

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Indra kan väl knappast kallas original... ;)
Snyggt kört och trevligt bygge.

Orginal motor är det, 70+ på slangen.
I övrigt alla gatprylar av, uppdraget avgassystem så det inte ska släpa i och hårdare fjädrar, thats it.
Inköp + prylar 30k.

Fast hon ska få en Brembopump av mig nu, som tack för lånet :)

Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Skulle ev vilja se om du kan fixa mappen på min som känns rätt orolig precis vid 3000-3500rpm även om jag nu vet att kurvan i övrigt är magisk.

The dreaded 996 glitch.
Det är ett fel i mjukvaran på dom, jag kan baka ett nytt eprom åt dig som är korrekt.

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Inte nå mycket teknisk information nu.
Den går somden ska, men massor med mer fel från levereans, som att kamtiming var helt off.

I år skulle den rejsas och så blev det! Åkte just BoTT norge och på griden inför warmup så behagade en skruv att backa ur så kopplingen började dra fast hantaget inne, så bara att ge upp rejset det :(
Tog ut skruven och åkte hela söndagen, oturskontot fullt känns det som, kvalade trea före serieledaren, så en pallplats i fjorden var det helt säkert...
Skrev av mig lite här, ja jag är sjuk i huvet http://www.tradera.com/en-liten-jav...and-fran-bott-norge--auktion_302223_187960473

Nåja, motor, chassie och huvud är game för nästa rejs :) Håll tummar o tår inför sista rejset i september!

Stänkte till med 129:7 på rudskogen, kanske inte säger så mycket då inte många åkt där, hade mer att ge på rejset, hade sparat och det finns mer där det kommer ifrån :)

Last edited:

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Återigen är hojen vid liv och såklart med ny motor :)

Den här gången har jag gjort allt själv, tagit isär rengjort bytt alla lager shimsat allt mätt toppar och portat satt ihop o slutligen tunat den. Lite nervös innan är man allt när man gjort allt själv :)

Började köra in den i bänken och jag hade några hållpunkter jag ville nå, 120hk vid 7000 och 150hk vid 8000, provade dom rätt snart och det funkade nöjd så, sen efter nån timme så slog jag på hela vägen och tänkte inte mycket på det, 175 hade jag som mål, synade grafen och trodde mellan var kass men det var toppen som var så mycket bättre, fick gnugga ögena rejält när jag synade siffrorna men ack så fint att se att vinterns hjärnkli funkade, pjew!

Denna gången användes 1098R blockhalvor, 1098R cylindrar, 1098R kammar, pistal 1098RS kolvar, 1198 toppar och 1198 växellåda (massor med delar går att korspassa på motorfamiljen). Jag använde telskopstickmått för att mäta topparna och långa alu bearbetningsstift från summit racing, pipemax och Dat4T för simulering av motorn, sen vanlig burettering för att mäta toppar o kolvar. Det är rätt modest statiskt komp i motorn med just under 13:1, kammarna satte jag till 109/105 för att bibehålla tryck på mellanregistret men gav bort nån hk på topp, inga problem, ska gå fint att åka 95-soppa på.

Några bilder här från hopsättning av motorn:

Rengjord blockhalva
EngineBlockCleaned.jpg

Cylindrar på
TomsREngine_2.jpg

Toppar på
TomsREngine_3.jpg

Slutresultatet är jag helt nöjd med då den har både botten/mellan men även topp, lite finlir med mappningen och det här vart slutresultatet denna gång, lättkörd gissar jag även om det kommer bita i hyggligt då hojen är relativt lätt med 170kg utan bränsle.

996SPS1198_2015.jpg

En film från bänken, väldigt glad motor på blippning :)
https://www.youtube.com/watch?v=ZUjJywKANP8

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Tack! Ja, nåt bra vart det där, vrid har jag haft tidigare med, men bägge är ju en utmaning. Skönt att slippa betala för ingentingportningar till nån tomte i roslagen med.
Tomten är Proservice i Riala, allt fel i motorn jag lät honom sätta ihop, han har fått tusen chanser att stå upp men vill inte ens höra av sig så jag steker av en direkt.

Uppgiften är att sätta ihop en motor bra.
Kommer tillbaka och den går inte nå bra rätt snart, ena tändsiftet tar i kolven.
Ringer PS och påtalar det, får dra ur honom att det kanske är nåt han borde kollat.
Kollar kamtiming, helt off 116/98 121/102, PS säger att han minsann timat och skickar graf, det han inte vet är att min kompis har timat samma kammar i en annan motor, så han ändrar namnet bara, men alla andra siffror är indentiska, gotcha.
Utöver det så satte han i en 1098 växellådskuliss med min 1198 låda, bara tur att det gick bra. blandade ihop olika lådor, proffsigt det.
Veven har spunnit ramlagret pga för lite förspänning, 5 hundradelar, ska vara 25.

Så med eftertryck så skickar jag proservice i sopkorgen. Se upp för den!

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack! Ja, nåt bra vart det där, vrid har jag haft tidigare med, men bägge är ju en utmaning. Skönt att slippa betala för ingentingportningar till nån tomte i roslagen med.
Tomten är Proservice i Riala, allt fel i motorn jag lät honom sätta ihop, han har fått tusen chanser att stå upp men vill inte ens höra av sig så jag steker av en direkt.

Uppgiften är att sätta ihop en motor bra.
Kommer tillbaka och den går inte nå bra rätt snart, ena tändsiftet tar i kolven.
Ringer PS och påtalar det, får dra ur honom att det kanske är nåt han borde kollat.
Kollar kamtiming, helt off 116/98 121/102, PS säger att han minsann timat och skickar graf, det han inte vet är att min kompis har timat samma kammar i en annan motor, så han ändrar namnet bara, men alla andra siffror är indentiska, gotcha.
Utöver det så satte han i en 1098 växellådskuliss med min 1198 låda, bara tur att det gick bra. blandade ihop olika lådor, proffsigt det.
Veven har spunnit ramlagret pga för lite förspänning, 5 hundradelar, ska vara 25.

Så med eftertryck så skickar jag proservice i sopkorgen. Se upp för den!

Tråkig historia minst sagt. :död

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Det var en fyllevadslagning med mackan, om han hade en stor fisk på sidan skulle jag ha honda på sidan när ducati kom och kollade på, mäeh jag pillade bort nån bosktav eller två, ducati gillade inte min setup alls konstigt nog och priset till snabbaste ducatist som var en klocka av rang gick annorstädes, trots att jag var klart snabbare, hihi, fesmjölkar.

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Glömde nämna DB-killers med. Jag körde först utan men har provat tidigare och reducerat ljudet med 3db utan att tappa effekt. Så jag gjorde ikadant nu, stoppade i en killer som var 36mm innerdiameter och samma effekt men 3db tystare. Samma jag åkte sachsenring med som tolerererar 92 förbifart weheyy.

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Fick chansen att prova nya motorn på anderstorp över italian days nu i fredags.
Överraskande glad o rask sak, lite som en glad hund, den gillar att göra precis allt du säger åt den att göra. Största motståndet bjöd en kitad aprilia V4 med MOTEC-klibba bak, osäker vad det var för nåe, bra botten i den, men höll inte emot sen, panigale 1199 gick klart lättare att ta sig förbi, framförallt ut ur kurva.

Lite seg film möjligen då anderstorp är bred och det blir inga fartfyllda filmer, nåväl så verkar det som dom pållar som IBC-bänken indikerar är 'på-riktigt-hästar'.

Aprilian
https://www.youtube.com/watch?v=6BrNGPOamSw

Diverse duccar
https://www.youtube.com/watch?v=eLbhAieYlq4

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
GUUUUD vad jobbigt det måste kännas att bli omaxxad av en gammal 996:a :D