Ducati Hypermotard 1198

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Sinnessjukt bygge som bara måste följas :Bugar
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
1100 mot 1198 ståendes på golvet.
Inte så stor skillnad kan tyckas :)

image.jpg
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Provmontering av motorn i ramen:

image.jpg


Det positiva var att motorfäste stämde överens och att motor gick i ramen, dock konstaterade jag att det nog var det enda som var lika. Tack vare att insprutet ser helt olika ut går det tydligen en del stag genom ramen där jag nu vill ha spjäll, trattar och luftburk.

Tanken att slippa modifiera ramen har gått åt skogen, om bygget ska framåt nu är det bara att ta fram rondellen och börja kapa :gnissla

Men skam den som ger sig...
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Så himla rätt :D. Är nått sånt här jag vill ha ifrån fabrik då dagens Street fighters/super motards är för slätstrukna. Hade definitivt börja köra hoj igen om något märke skulle släppa något liknande :D.
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Får mekhjälp i garaget:
IMG_1278_web.jpg


Test med tanken på plats:
IMG_1279_web.jpg


Ett stag bortkapat så att spjällen går att sätta dit:
IMG_1283_web.jpg


Trattarna ditsatta på spjällen, måste kapa bort stag vid främre tratten för att få plats med luftburk:
IMG_1285_web.jpg



Som ni ser är det en del ramdelar i vägen där annat måste sitta, klurar på hur man kan förstärka det som kapats bort och ändå behålla hållfastheten...:va

Är ingen ramkonstruktör av rang men har en del idéer på hur jag ska ersätta det som tas bort, får se vad man får plats med osv.
 

ducce900

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Nödinge
Hoj
Ducati SS1000Ds -06 Ducati 900 SSie -01
Håller på med något liknande. Har du klurat ut hur du skall göra med kylfläcktens star och stop sensor.
Byter du hela elsystemet eller har du en egen lösning på problemet?
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Håller på med något liknande. Har du klurat ut hur du skall göra med kylfläcktens star och stop sensor.
Byter du hela elsystemet eller har du en egen lösning på problemet?

Jag fick som nämnt tidigare komplett elsystem med ECU till motorn så tanken var att använda mig av från början men jag har blivit övertalad att skippa 1198´s elsystem och använda mig av original istället.

Dels pga. att elsystemet från 1198 ser helt annorlunda ut jämfört med mitt tack vare alla kåpor som döljer allt på den och att det mesta sitter på andra ställen än där jag vill ha dem och sedan är det inte speciellt mycket som skiljer förutom som du nämner styrning av fläktar, några av kontakterna och upplägget med temp. givare på motorn (olje vs vatten).

Så nu är det original elsystem som gäller, har hunnit kika lite på hur det ser ut och det enda kontakterna som skiljer verkar vara till tändspolarna. Sedan har jag lite bekymmer med tempmätaren till displayen men det är mest vilken lösning jag ska välja. Utöver det är det några kablar som behöver skarvas men det var inte speciellt många.

Styrning av fläkt blir antingen en seriös lösning i form av termostat som öppnar vid önskvärd temp. och sedan koppla matningen till fläktarna över den. Då får du en automatisk styrning och tar du en termostat som tål lite belastning behöver du inte krångla med relä osv.

Eller så blir det den enkla varianten i form av knapp/switch på styret... :smasha
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Dumförklara mig om det behövs men kan du inte få några fästen frästa som kan hålla ett par stag mellan ramens sidor? Samma princip som fågelpinnen på ett styre alltså.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
View attachment 375317



Som ni ser är det en del ramdelar i vägen där annat måste sitta, klurar på hur man kan förstärka det som kapats bort och ändå behålla hållfastheten...:va

Är ingen ramkonstruktör av rang men har en del idéer på hur jag ska ersätta det som tas bort, får se vad man får plats med osv.

Kan du inte kryssa ihop den med 2 stag? Alltså såhär:
IMG_1285_web.jpg

Eller då kanske det blir svårt att få bort spjällen förresten...
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top