Ducati Hypermotard 1198

ducce900

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Ducati SS1000Ds -06 Ducati 900 SSie -01
Styrning av fläkt blir antingen en seriös lösning i form av termostat som öppnar vid önskvärd temp. och sedan koppla matningen till fläktarna över den. Då får du en automatisk styrning och tar du en termostat som tål lite belastning behöver du inte krångla med relä osv.

Vet inte om jag förstog dig rätt men skall termostaten styra fläckten, kan du utveckla det lite. Finns det termostater med inbyggd elkontakt som ger signal när den blir varm?

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Vet inte om jag förstog dig rätt men skall termostaten styra fläckten, kan du utveckla det lite. Finns det termostater med inbyggd elkontakt som ger signal när den blir varm?
Ex på en: http://www.electrokit.com/bimetalltermostat.50144 Även om temperaturen var tämligen användbar till en kylare.

Du förstod rätt, är som Thorped´s länk visar.
Här är en annan variant från kära Biltema, kan misstänka att de blir lite stora om man tittar på en från bil men jag har inte känt på någon i butik så kan inte uttala mig om storleken.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Kontakter--Givare/TERMOSTATGIVARE-FOR--KYLFLAKT-61589/

Dessa är alltså som ett relä som sluter en krets vid X grader beroende på vilken termostat det är.

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Dumförklara mig om det behövs men kan du inte få några fästen frästa som kan hålla ett par stag mellan ramens sidor? Samma princip som fågelpinnen på ett styre alltså.

Här dumförklaras ingen, alla tips mottages tacksamt! :tummenupp

Den tanken har också slagit mig, istället för att svetsa så använda sig av skruvade stag. Dock vet jag inte riktigt hur/var jag ska få tag på bra delar. Svets och diverse tillbehör finns tillgängligt både hemma och på jobb så det blir nog enklast att välja den vägen.

Kan du inte kryssa ihop den med 2 stag? Alltså såhär:
View attachment 375322

Eller då kanske det blir svårt att få bort spjällen förresten...

Ovanför går inte att sätta, får som du nämner inte bort spjällen och det blir strul med luftburk också. Däremot har jag tänkt samma lösning under men det får troligtvis bara plats med ett stag tvärs över, inte ett kryss. Original var enbart ett stag så det kanske är bra nog..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kika på hur staget ser ut på 748/996-ramarna. Den lösningen är ju räknad av Ducati, och där går det att passa in 1098 och 1198 motorerna. Bla TomTom samt D1ce här på forumet har gjort såna konverteringar, om de inte lagt upp bilder här så finns det säkert på ducceklubbens forum, eller ducatims-forumet.

Mvh
Jörgen

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Kika på hur staget ser ut på 748/996-ramarna. Den lösningen är ju räknad av Ducati, och där går det att passa in 1098 och 1198 motorerna. Bla TomTom samt D1ce här på forumet har gjort såna konverteringar, om de inte lagt upp bilder här så finns det säkert på ducceklubbens forum, eller ducatims-forumet.

Mvh
Jörgen

Har titta på bilder av dom ramarna och tagit lite idéer, har dock inte haft möjlighet att titta på en ram "på riktigt" och sett exakt hur det ser ut. TomTom vet jag om har gjort motorbyte, har bollat tankar och idéer med bl.a. honom på ducceklubbens forum. Har en liten byggtråd även där, men tyckte att även de som inte är medlemmar där skulle få möjlighet att se mitt bygge så därför startade jag tråden här också :)

Ducati.ms finns det en del trådar med hypermotarder och 1x98 motorer. Dock har de jag sett kört på modellen att ta både motor och ram från sporthojen och sedan klämma dit kåpor och annat från hypermotarden. Inte riktigt samma sak om du frågar mig :fakta

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Mustigt bygge! Ska bli kul att följa :tummenupp

Å det där med att dreva upp tror jag inte på..!

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Lite till sen ska det inte vara några stag i vägen längre :hihi

image.jpg

En modell på förstärkning jag jobbar på, borde kompensera rätt bra det som satt där innan.

image.jpg

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Har jobbat vidare med ramen, bjuder på några bilder på arbetets framsteg. Nu kommer det dröja ett tag innan det händer nåt här då jag åker bort några veckor :)

ImageUploadedByTapatalk1357516683.685660.jpg

ImageUploadedByTapatalk1357516724.835317.jpg

John_L

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
Ducati Hypersport/MV Agusta 96-01
Ska bli riktigt kul att följa! :tummenupp Ångrar du dig, så köper jag motorn av dig och huttar i den i MV Agustan. Lycka till med byggandet!:yoparty

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Har varit tyst ett tag men nu är jag tillbaka i kylan igen...

Har jobbat vidare på tidigare modellen av förstärkning och lagt till ytterligare ett stag som borde kompensera det som tagits bort :)

ImageUploadedByTapatalk1359735893.446745.jpg

Vad tror ni, är jag på rätt väg?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja du är inte på fel väg iaf. Ser bra ut, men den som har svetsat borde nog ha sig en svetskurs :brynad

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Ja du är inte på fel väg iaf. Ser bra ut, men den som har svetsat borde nog ha sig en svetskurs :brynad

Haha, de har du nog rätt i :)
Är jag som jobbat hårt med pinn-svetsen hemma i garaget, kan sammanfatta det hela med att jag och svetsen inte är överens...

Som tur är finns det både bättre svets och kunniga människor att tillgå på jobbet, överlåter nog svetsningen av ramen till någon annan :)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Skall du byta sving också? Det är ju rätt stor effektskillnad vi pratar om, galet bygge!! :banana

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Faaaan va coolt!! Själv har jag varken tid eller kunskap så jag får snällt vänta på Superduke 1290:tummenupp

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Skall du byta sving också? Det är ju rätt stor effektskillnad vi pratar om, galet bygge!! :banana

Var från början inne på att köpa en ny sving men infästningen för stötdämparen ser helt annorlunda ut jämfört med min så planen nu är original sving och hålla tummarna vid första fullgasrepan... :smasha

Faaaan va coolt!! Själv har jag varken tid eller kunskap så jag får snällt vänta på Superduke 1290:tummenupp

Eller en http://ducati.com/bikes/hypermotard/hypermotard_sp/tech_spec.do :tummenupp

Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Sjukt snygg men "Power81kW (110 hp) @ 9250rpm" nä tack jag har 113 på slangen idag:yoparty

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Sjukt snygg men "Power81kW (110 hp) @ 9250rpm" nä tack jag har 113 på slangen idag:yoparty

Går ju alltid att byta motor... ;)

Jobbar vidare med ramen, bilderna visar ytterligare en förstärkning istället för rör rakt över. Har kopierat hur de ser ut på övre delen av ramen..

ImageUploadedByTapatalk1360104039.819849.jpg

ImageUploadedByTapatalk1360104060.969881.jpg

Hägglund

Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Ett steg framåt, 2 bakåt...
Det enda som hittills varit rätt och stämt överens med nya motorn har varit motorfästena. Skulle provmontera svingen igår och kunde surt konstatera att det skiljde på det nedre motorfästet i bak :huvet

Skiljer ynkliga 5 mm!!!

Så de var bara att ta fram rondellen och börja kapa igen...

ImageUploadedByTapatalk1360277542.841766.jpg

Mätning för att få allt att passa..

ImageUploadedByTapatalk1360277576.663720.jpg

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping