Ducati Hypermotard 796/1100

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Påminner mig om att det är läge att sätta den på underhållsladdning...
Det har min gjort sedan i augusti. :gnissla

Dags för Hypermuttan att flytta kanske?

Han lät nästan skärrad när jag var nere och hälsade på honom i förrgår. Blippade som f-n när jag vred om nyckeln och skulle kolla mätarställningen. :D

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Det har min gjort sedan i augusti. :gnissla

Dags för Hypermuttan att flytta kanske?

Han lät nästan skärrad när jag var nere och hälsade på honom i förrgår. Blippade som f-n när jag vred om nyckeln och skulle kolla mätarställningen. :D

Han var väl rädd att du skulle byta ut honom mot en husaberg och ropade på hjälp....

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nån här som monterat växellägesindikator på sin hoj? Vill hitta en som har samma typ av ljus som displayen på hojen, d v s ganska vitt och kallt ljus..

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Jag går i tankarna att trimma upp hypermotarden rejält, det kan man ifall tro om man ska kolla på prislappen. Jag har pratat med biscaya om att sätta i högkompskolvarna och sätta på K&N-filter samt powercommander.

Dock tycker de på biscaya att det är mer smartare att höja kompet, göra något med portarna osv och K&N-filter och powercommander. Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt med det var 10h arbete iallafall så det var mycket arbete. Ska få offert på detta så återkommer med vad som skulle göras. Han trodde det skulle gå på runt 18K.

Då skulle det öka runt 8 hästar i mellanregistret och 5-6 på topp. Just nu har jag 2-1 system, dp-racekammar med ecu och lättat svänghjul.

Frågan är... Är det värt det tro?:va

sportbike

Guest
Jag går i tankarna att trimma upp hypermotarden rejält, det kan man ifall tro om man ska kolla på prislappen. Jag har pratat med biscaya om att sätta i högkompskolvarna och sätta på K&N-filter samt powercommander.

Dock tycker de på biscaya att det är mer smartare att höja kompet, göra något med portarna osv och K&N-filter och powercommander. Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt med det var 10h arbete iallafall så det var mycket arbete. Ska få offert på detta så återkommer med vad som skulle göras. Han trodde det skulle gå på runt 18K.

Då skulle det öka runt 8 hästar i mellanregistret och 5-6 på topp. Just nu har jag 2-1 system, dp-racekammar med ecu och lättat svänghjul.

Frågan är... Är det värt det tro?:va
10 timmar för att byta kolvar, porta topparna, montera PC och ställa in allt låter lite.
Går det inte att få tag i större kolvar och borra upp den på en gång, maila Wiseco och fråga om dom kan ta fram nåt kul, då kanske det är värt 18 papp.
Själv skulle jag nog inte betalat 18000:- för åtta hästar.

Eller kanske :)

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Byta kolvar var inte inräknat i varken priset eller timmarna. Utan det var bara en massa justeringar, typ höja kompet, porta osv. Återkommer som sagt när jag har det på papper.

Jag ska maila dem så jag vet alla alternativ innan jag gör något.

18 000 kr är som sagt ganska mycket för 8 hästar men vilken sjuk hoj det hade blivit!

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
10 timmar för att byta kolvar, porta topparna, montera PC och ställa in allt låter lite.
Går det inte att få tag i större kolvar och borra upp den på en gång, maila Wiseco och fråga om dom kan ta fram nåt kul, då kanske det är värt 18 papp.
Själv skulle jag nog inte betalat 18000:- för åtta hästar.

Eller kanske :)

Gör Wiseco specielljobb eller för jag hittade inget till ducati?

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Nån här som monterat växellägesindikator på sin hoj? Vill hitta en som har samma typ av ljus som displayen på hojen, d v s ganska vitt och kallt ljus..

Jag letar efter en också så säga gärna till om du hittar en!

Edit, sätts inte inläggen ihop längre? :va:va

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Last edited:

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Kompressor kostade la runt $5000 så det är väl lite mer än vad jag vill lägga ner just nu!
Bigbore-kitet såg nice ut! Det är mer service-intervallerna jag oroar mig för, behöver man öppna upp motorn oftare bra mycket oftare då?:gnissla

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hypermotarden skulle bli galet rolig med den trimningen, själv står jag i valet och kvalet att sätta i racekammar. Fick pris på 10k och det är lite svårt att motivera där hemma när vi har två småbarn o sambon är mammaledig... Men roligt vore det!

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Hypermotarden skulle bli galet rolig med den trimningen, själv står jag i valet och kvalet att sätta i racekammar. Fick pris på 10k och det är lite svårt att motivera där hemma när vi har två småbarn o sambon är mammaledig... Men roligt vore det!

Jag har inte testat en hyper utan racekammar men min med kammar, 2-1 och lättat-svänghjul är den sjukt rapp vilket jag uppskattar. Trimningen för mig blev powercommander, KN-filter och mappning.

Gör väl mest detta för att kunna gasa upp den på 4:an.:lol Får träna på tekniken också.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Haha, största anledningen för mig o byta kammar är också att den ska bli lättare att ta upp på 4:an. Steget i utväxling från 3:an till 4:an är alldeles för stort. Går att rycka upp nu också men man får ta i för kung o fosterland :)

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Jag har får inte upp den på 4:an men jag är en lättviktare så ta i för kung och forsterland hjälper inte ;). Funderar på att kugga ner framdrevet också.

Du har inte hittat någon vettig växellägesindikator än eller? :)

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nä, inte hittat något vettigt än. Finns en massa som säkert är bra, men jag skulle vilja ha samma typ av färg på belysningen som det är på hojens display. Då blir det lite svårare att hitta... Någon som vet hur mkt jobb det brukar vara o montera dom? Behöver man ta bort motorkåpan o greja eller sätts den direkt på växelspaken på något sätt?

sportbike

Guest
Nu var ju originaltryckplattan helt ok, blev bara nya fjädrar eftersom originalet rostar.
Men....nu vill jag ha ett litet skydd för tårna, alltså ingen halvkåpa utan endast ett litet skydd under tryckplattan, helst i alu.
Var hitta?

Bifogat

• 2011-12-11 020.jpg
    2011-12-11 020.jpg
    240 KB · Visningar: 104

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Nu var ju originaltryckplattan helt ok, blev bara nya fjädrar eftersom originalet rostar.
Men....nu vill jag ha ett litet skydd för tårna, alltså ingen halvkåpa utan endast ett litet skydd under tryckplattan, helst i alu.
Var hitta?

Är inte risken stor för skador på tryckplatta, eller att du själv skadas, det snurrar rätt fort om du inte visste det...

(Körde i sandaler med ventilerad kopplingskåpa på 1098:an - och stortån passar precis in en liten bit i hålet i kåpan. Bara så du vet om du ska köra med sandaler :D )

sportbike

Guest
Är inte risken stor för skador på tryckplatta, eller att du själv skadas, det snurrar rätt fort om du inte visste det...

(Körde i sandaler med ventilerad kopplingskåpa på 1098:an - och stortån passar precis in en liten bit i hålet i kåpan. Bara så du vet om du ska köra med sandaler :D )

Jorå, jag är fullt medveten om det, sist jag körde in dojan lät det "bzzzzzzzzztt" och kittlade oskönt.
Den snurrar ju visserligen så fort att man inte hinner fastna, men om man inte tänker sig för när man har högerbenet i backen så gnuggar det rätt friskt på skinnstället också.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...