Ducati Hypermotard

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Fint det. Inte helt orimlig peng efter så många mil.
Något ytterligare som kan vara bra att veta när det kommer till ägande av just Hypermotard 950?
Du kommer köra som du har snott hojen, galet rolig hoj. Gå med i ducatiklubben, roligt gäng!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Fick min 821 i måndags, FY FAN vilken rolig hoj!
Mivv rör utan katt åkte på igår också, riktigt mysigt ljud.
10/10 pizzor hittills.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Är det någon här som brassar runt på en 698 Mono och kan tala om för farbrorn om det är en rolig huliganmoped som passar en äldre herre utan trafikvett?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Vill också veta! Av alla hojar jag haft är det Hypern som stannar kvar i minnet.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ja, jag har ju haft två 1100 men vore kul att veta om man står ut på en stånka.

Enstånkan har man nog inga problem med. Blir förvånad varje gång jag kör min xt 660 över hur mjukt den går, inga jmf i övrigt.

Mer priset. Väldigt lite hoj för pengarna.
Men vanliga 950 går ju att hitta för i sammanhanget vettiga pengar numera.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Enstånkan har man nog inga problem med. Blir förvånad varje gång jag kör min xt 660 över hur mjukt den går, inga jmf i övrigt.

Mer priset. Väldigt lite hoj för pengarna.
Men vanliga 950 går ju att hitta för i sammanhanget vettiga pengar numera.
Swajndyr, först 150 papp för mopeden sen 48 till för avgas, luftburk o mapp.
Man baxnar...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Är det någon här som brassar runt på en 698 Mono och kan tala om för farbrorn om det är en rolig huliganmoped som passar en äldre herre utan trafikvett?
Jag har kört min snart 80 mil...
Det är nog säkert 7-8 mil på gata i alla fall. 5 dagar på bana.

Fjädringen är dålig. Manualen anger att den är byggd för en förare på 80-90kg.
Jag väger 90-92 naken. Men den är så mjuk så jag hade snarare gissat på att den var byggd för 70kg förare. Efter första dagen på Gelleråsen så var comp och retur dragna i botten och det var fortfarande en gunghäst man åkte på.

Eng Racing har hjälpt mig att bygga om stötdämparen lite, vi bytte fjäder och justerade shimsningen. Fråga mig inte hur han shimsat.
Utöver det så har jag bytt ut länkaget bak. Jag har ett program som heter Motospec som gör att jag kan leka lite med sånt så jag har nu ett länkage som passar bättre för bankörning.
Jag var lite orolig att den skulle bli alldeles för hård bak med 80N/mm fjäder istället för 70N/mm som satt standard och länkage justeringen. Men jag kommer att ställa på lite mer förspänning bak ändå inför kommande helg.
Men bakänden blev riktigt bra nu.

Fram har jag bytt ut den övre styrkronan mot en där styret sitter fast utan dom där gummiupphängningarna som var alldeles för mjuka.
En kompis provkörde hojen i lördags på Kinnekulle och han upplevde att det fanns vibrationer i styret, men det är inget jag har tänkt på alls. Han kommer från en 690 Duke R. Så det kanske var kvarvarande vibrationer från alla pass innan? :)
Vi hittade ingen fjäder som passade i förra veckan men vi ska se om vi ska göra ett omtag där. Vi slog i tjockare olja och la in en 10mm distans för att öka förspänningen. Vi = Engbom.

Det är en 32mm styrkrona på G som ska ersätta 34mm. Men efter helgens körning så överväger jag ändå om man inte skulle ha en 30mm. Det ska tas ett beslut på det idag.

Motorn är trevlig, men vi väntar fortfarande på att nån ska knäcka boxen så att den går att mappa. Då ryker hela luftburken och så kommer jag borra upp avgassystemet.
690 Duke R med AGAP kam och grovmapp går väldigt jämnt med Hypern på rakan.
Men det finns mer effekt att hämta.

Det var den snabba feedbacken.
Det kommer att komma ett mer utförligt skrivet på Supermotosweden.se innan jorden går under.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Vilka tider ungefär körde du på i lördags?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
1:04.6 tror jag det blev.
Första gången på banan, jag hittade inte runt ordentligt.

Var du på plats?
I was.
Blev nyfiken eftersom det låg en 690 SMC-R i den gruppen jag körde som låg på 1.07 som bäst och då blir man ju nyfiken på om det är där nånstans som stånkmotarder ligger eller vad som är en bra tid runt Kinnekulle med en stånka.
Bra jobbat!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
I was.
Blev nyfiken eftersom det låg en 690 SMC-R i den gruppen jag körde som låg på 1.07 som bäst och då blir man ju nyfiken på om det är där nånstans som stånkmotarder ligger eller vad som är en bra tid runt Kinnekulle med en stånka.
Bra jobbat!
Jag tror att jag och kompisen gemensamt hade en bästa teoretisk tid på 1:02 på laptimern.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top