Ducati-köp

hypno

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Hoj
Ducati
Tjenare jag har planer på att ta mc-kortet nästa vår och börja köra hoj! Är mest sugen på en Ducati 996/998 eller 999, fast tror inte jag kommer ha råd med en 999:a pga. försäkringen..
Har några frågor om det märket, t.ex om reservdelar är mycket dyrare jämfört med japanska hojar? några kända "problem" med dom modellerna?
För-och nackdelar med en V-twin vs en radfyra?
Bättre prestanda jämfört med en japansk hoj?
Förslag på andra Ducatimodeller som du kan rekommendera?

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Köp mc-tidningar/läs på forum som det här så kommer du nog få svar på många sådana frågor.
Sen är det knappast att rekomendera att köpa en exotisk italiensk tusen-kubikare som första hoj. Om jag vore du skulle jag köpa en japansk 600 min första säsong, lära mig köra hoj och sen efter det bestämma mig för vad jag vill ha i framtiden.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Klart du skall ha en Ducati och det finns ju en 749:a också.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Stora L-twinnar a la 999 är inte det mest lättkörda som finns på planeten. Som tidigare sagt satsa på något mindre. En 600:a är potent idag.
Talar av egen erfarenhet. Kört sedan 1989.

hypno

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Hoj
Ducati
Jo ska kolla efter fler tips på det här forumet, har precis blivit medlem på sporthoj så..
Ja kanske det är klokast att börja med en mindre hoj, kan mycket väl tänka mig en 748/749. Annars kanske det är för stor risk att man kör ihjäl sig om man går för en 1000-kubikare direkt. Tyckte det var ruskigt dyr försäkringar på dom större hojarna också, speciellt 999:an..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ingen som hade kunskap om prisbilden på reservdelar ala Ducati? :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo ska kolla efter fler tips på det här forumet, har precis blivit medlem på sporthoj så..
Ja kanske det är klokast att börja med en mindre hoj, kan mycket väl tänka mig en 748/749. Annars kanske det är för stor risk att man kör ihjäl sig om man går för en 1000-kubikare direkt. Tyckte det var ruskigt dyr försäkringar på dom större hojarna också, speciellt 999:an..

Det är ju också så att den första hojen ofta får stå ut med alla misstag. Den ska tappas i backen när man leder den i garaget, den ska vältas när ägaren lär sig att stödet viker sig i nerförsbacke, den ska krashas i gatan pga bortglömt skivbromslås, föraren ska stelna till i en kurva och åka i diket osv. Det kan vara lite deprimerande att se sin drömhoj få ta emot allt detta byngel. Men är man en lugn och noggrann människotyp så spelar det ju mindre roll om man skaffar en statushoj direkt. Jag har (peppar peppar) inte gjort ngt av ovanstående än, fast jag började köra tung hoj -85, åas kan jag inte ens åka på bakhjulet :D

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är ju också så att den första hojen ofta får stå ut med alla misstag. Den ska tappas när man leder den i garaget, den ska vältas pga av att stödet viker sig i nerförsbacke, den ska krashas i gatan pga bortglömt skivbromslås, föraren ska stelna till i en kurva och åka i diket osv. Då är det ju lite deprimerande att se sin drömhoj får ta emot allt detta byngel, men är man en lugn och noggrann människotyp så spelar det ju mindre roll. Jag har inte gjort ngt av det där än fast jag började köra tung hoj -85, åas kan jag inte ens åka på bakhjulet :)

Det kan ju bli så att man är så rädd om hojjen att man inte vågar riskera att krascha den och då buskörs det inte :)

hypno

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Hoj
Ducati
Kan mycket väl stämma att man tar det lugnare om man köper en hoj man är rädd om. Första bilen jag köpte när jag hade fått kortet var en nyare bil och har därför kört ganska lungt med den. Fast det är ju såklart helt annars med hojköp, är ju så pass lätt att man krashar när det är så mycket att köra med :död. Men en 750 kanske blir lagom första-hoj, om man försöker ta det någorlunda lungt i början..

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Köp den hojen du tycker är skönast att köra och ser snyggast ut i ditt tycke.

Min första hoj var en Street Triple, sen bytte jag till en Ducati Monster 1100, har inte ångrat mig det minsta än.

Ioförsäg har hojarna du kollat på lite mer prestanda, men det e skit samma, så länge du själv blir nöjd och kör förståndigt..

Skönare sång kan man inte få, får gåshud varje gång jag gasar till :tummenupp

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Kul att du tittar på Ducati!! Välkommen till sporthoj föresten!!

Visst kan det vara klokt att börja med en lite mindre hoj men kör man med förstånd o är rädd om sig går det att börja med en stor Ducce också. De är väl inte helt gratis att försäkra men det gäller ju för alla sporthojar.

Vill du ha en sportig Ducati som går bra på både bana o väg o inte är svindyr att försäkra så titta på Supersportmodellerna (620 SS, 750SS, 800SS, 900SS).

Min sambo hade en 900SS förra året, himla trevlig hoj! låter fantastiskt gör den också.

Jag köpte ett Monster 620 som första hoj. Det var för att jag var helt kär i modellen o tyckte att 620 cc var alledeles lagom för mig. Monstret är en toppenhoj, jag trivdes väldigt bra med den. Efter första gången på gokartbana med den insåg jag att det var där jag ville köra o inte på landsväg så jag började titta efter en mer bankörningsvänlig hoj. Det slutade med att jag köpte en Ducati 916.

916 är STOR (för mig som bara är 165), tung, SNYGG! Låter som en dröm! svårbrottad på gokartbana, stabil o trygg på storbana, egentligen för stor o tung för mig men jag ÄLSKAR min hoj!!

Tittar jag tillbaka kunde jag ju köpt en 916 från start men jag visste inte att det var bankörning jag var intrsserad av. Dessutom hade jag nog lärt mig mycket långsammare för att jag inte hade vågat lika mycket. Jag är nöjd med den hojhistora jag har, monstret har en plats reserverad i mitt hjärta :)

När det gäller kostnader är de nog lite dyrare att köpa (beror väl på modell o vad man jämför med iofs), de är dyrare nya o det hänger väl in ett tag.
Servicen blir dyrare om man titar på 4-ventilare (748, 749, 916, 996, 998, 999 osv) än 2-ventilare (Monster, SS osv)

En motorcykel köper man med hjärtat (förutsatt att plånboken klarar det....). Åk runt o titta på olika modeller, provsitt, provåk om du har någon som kan köra, när du väl fått kortet ->provkör!!! Rätt som det är ser du en hoj o genast känner "Åh, min!!!!" o då är det kört :) då är det bara att hosta upp pengarna o va lycklig :)

Välkommen in i Ducativärlden! Se till att du blir medlem i Ducceklubben, då får du massor av hjälp o råd o trevliga nya vänner! http://www.ducceklubben.org/

/Hanna

lyset

Socio#1314
Gick med
22 Feb 2004
Hoj
HYM 1100
Hypermotarden!!!!
För ren bankörning, så finns det bättre hojar, men annars så är det fan det roligaste som rullat ur Ducati fabriken. Helt omöjlig att köra på 2 hjul.
Lätthanterlig, billig försäkring, kraftfull och billig i underhåll.

0scar

Guest
Gamla twinar ifran 2007 och yngre ar inge bra, men de nya som har kommit har mkt drag i dom. Twinar ar annorlunda kora, de har inte lika mkt varvtal som fyra cylindrar men tenderar vara mer snalla och bekvama kora an radfyror.

Jag tenderar efter att ha kort radfyror att dras till sportiga kraftfulla twinar, det ar mer manligt pa nagot satt. Eller en V4a, det hade varit sa najs! Hoppas pa att alla jappanesarna skall bytas ut till v4or nu!

\Hanen i huset

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Provkör och tänk efter vad du ska med hojen till. En 996/998 är inte det mest bekväma att köra och de gamla Duccarna är rätt små i storlekarna om du är lång. En del rör det inte i ryggen men jag hade grymt svårt för just storleken. Sen tycker jag att du ska köpa det du är sugen på direkt, annars kommer du hela tiden tänka "visst, min hoj är najs men den jag egentligen ville ha kanske är bättre". Man ska inte underskatta placeboeffekten i ett hojinnehav... ;)

Resevdelar vet jag inte så mycket om, jag behövde aldrig byta nåt på min Ducce (så länge hade jag den... :rolleyes) men kamremmarna ska ju bytas efter 2000 mil eller 2 år (det som kommer först) och ventilerna ska ställas med 1000-milaintervaller på pre-2000-modellerna har jag för mig.

Är det så att du vill ha en Ducce men en hyper är för dyr i försäkring så gör som Udatja säger, kolla på SS. SS900 med insprut (-98 och framåt va? :va) är riktigt najs, även om de utseendemässigt inte är en 916.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Hej.

Om du väljer mellan 996 och 998 så ta den senare.
Den har ny design på motorn som underlättar i längden. :tummenupp
Lycka till.. :tummenupp

Svårkörda ? Har jag aldrig tyckt :va. ju större ju bättre så man inte behöver växla så ofta. :tummenupp

Äldre än 2007 ? :va igen.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Klart att du ska ha en Ducce.
Hur många år har du lagt upp din utveckling som motorcyklist på?
Om du börjar med en mindre motor, t ex 620/800 Monster eller 900 SS, så kommer du att spara nåt år i slutänden vad det gäller inlärningen.
Det är bättre att lära sig på en hoj som man utnyttja än att kämpa med motorn hela tiden och glömma det andra ... :)

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
Dragstar bobber
ducati

Kört cykel i 18 år och bla kört ducati 916-98 i några säsonger och var kanonnöjd. Det du har hos Ducati är ju bottenvridet dvs Nm jämfört med japanarna, dock inte lika många Hk. Då cykeln är 2 cyl så blir den väldigt smal och kan då kännas lite liten om du är storväxt. Det som kan bli dyrt är ju om vipparna är dåliga, finns 4 st, rep priset ligger på över 1000 kr/st. Har du otur är ju flera dåliga.
Provkör du så ta en lång tur. Varför? Ducatis lite tidigare modeller hade problem med LADDREGULATORN, dvs grunkan mellan generatorn och batteriet. Den laddar inte vidare strömmen och cykeln känns som soppatorsk och dör. Då får du köpa en ny, brukar vara av japansk sort, Shindeng (osäker på stavn.) eller nåt sånt, kostar ca 1500 kr. Jag råkade ut för detta:mad: (oseriös säljare).
Luftfilter etc är väldigt lätt att byta o kostar ca 100 kr/st. (finns 2 st)
Försäkringsmässigt så ska du köpa modell fram till 1998 då de är SKITBILLIGA i försäkring. Jag betalade 1800 kr/halvår/helförsäkrat.

Kör nu Harley Davidsson Nightrod mattsvart o grym...snacka Nm!!!!!!:yoparty

Hoppas du fått lite svar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Utan att ta fram någon fakta misstänker jag att det är dyrare att köra Ducati 748/998 - 749/999 generationerna jämfört med de japanska motsvarigheterna.

Ventiljusteringarna som inträffar oftare på en Ducati förstör kalkylen om man kör mycket årligen. Kamremsbyterna är ingen större kostnad i sammanhanget.

Byta motorolja, bromsvätska och andra standardkontroller som gäller alla motorcyklar kostar ungefär lika mycket oavsett om det är Ducati eller något japanskt.

Försäkring på en Ducati av ovan nämnda modeller kostar inte mer än en japansk motsvarighet. Det var några modeller innan 1998 som registrerades med lägre effekt vilket gjorde att de var billiga att försäkra. Om det gäller fortfarande låter jag vara osagt. Försäkringsbolagen har säkert fått upp ögonen i de fall de inträffat olyckor med någon av dessa motorcyklar. Om det inneburit några problem vet jag inte för försäkringstagarna.

Jag tycker du ska köpa den motorcykel du vill ha. Har du lite själv insikt kommer du att inse att motorcykeln kan betydligt mycket mer än dig och köra därefter. Om du köper en Ducati så rekommenderar jag dig att gå med i Ducati klubben och boka några bankörningar. Där brukar finnas trevliga personer som kan instruera dig till att bli en bättre förare. Vill du att försäkringar ska gälla och ännu mer gå in på detalj när det gäller förarutveckling är det bara att boka första bästa SMC kurs.

Jörgen ovan har några poänger i det han skriver, men det verkar rätt få lyssna till när det är dags att köpa sig en självmordsraket.

Ducati 749/999 är något bekvämare än vad 748/996 generationen. Det är min personliga reflektion.

Har inte haft några problem med min 748R sedan jag köpte den. Fick en sak åtgärdad på garanti - startmotor. Det var ren otur. I övrigt service och preventivt underhåll.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Supersporten finns ju även som 1000-kubikare, dvs en luftkyld tvåventilare med lagom många hästar. Bilsport och Mc försäkrar den modellen så det blir hyfsat billigt!

Suzukist

Guest
Hypermotarden!!!!
För ren bankörning, så finns det bättre hojar, men annars så är det fan det roligaste som rullat ur Ducati fabriken. Helt omöjlig att köra på 2 hjul.
Lätthanterlig, billig försäkring, kraftfull och billig i underhåll.

Låter som den perfekta nybörjarhojen eller hur :D
Jag vill också tipsa om en lite snällare/billigare hoj som förstahoj, just för att det är lätt hänt att man råkar tippa omkull den i garaget och alla andra skäl som Jörgen räknade upp.

Kollade faktiskt på en Hypermotard 1100 idag och jäklar vad sugen jag blev på den, åkte in till handlarn för att titta på nån billig offroadhoj att sladda med i vinter och åkte därifrån med bara Hypermotard i tankarna!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha