Kul att du tittar på Ducati!! Välkommen till sporthoj föresten!!
Visst kan det vara klokt att börja med en lite mindre hoj men kör man med förstånd o är rädd om sig går det att börja med en stor Ducce också. De är väl inte helt gratis att försäkra men det gäller ju för alla sporthojar.
Vill du ha en sportig Ducati som går bra på både bana o väg o inte är svindyr att försäkra så titta på Supersportmodellerna (620 SS, 750SS, 800SS, 900SS).
Min sambo hade en 900SS förra året, himla trevlig hoj! låter fantastiskt gör den också.
Jag köpte ett Monster 620 som första hoj. Det var för att jag var helt kär i modellen o tyckte att 620 cc var alledeles lagom för mig. Monstret är en toppenhoj, jag trivdes väldigt bra med den. Efter första gången på gokartbana med den insåg jag att det var där jag ville köra o inte på landsväg så jag började titta efter en mer bankörningsvänlig hoj. Det slutade med att jag köpte en Ducati 916.
916 är STOR (för mig som bara är 165), tung, SNYGG! Låter som en dröm! svårbrottad på gokartbana, stabil o trygg på storbana, egentligen för stor o tung för mig men jag ÄLSKAR min hoj!!
Tittar jag tillbaka kunde jag ju köpt en 916 från start men jag visste inte att det var bankörning jag var intrsserad av. Dessutom hade jag nog lärt mig mycket långsammare för att jag inte hade vågat lika mycket. Jag är nöjd med den hojhistora jag har, monstret har en plats reserverad i mitt hjärta
När det gäller kostnader är de nog lite dyrare att köpa (beror väl på modell o vad man jämför med iofs), de är dyrare nya o det hänger väl in ett tag.
Servicen blir dyrare om man titar på 4-ventilare (748, 749, 916, 996, 998, 999 osv) än 2-ventilare (Monster, SS osv)
En motorcykel köper man med hjärtat (förutsatt att plånboken klarar det....). Åk runt o titta på olika modeller, provsitt, provåk om du har någon som kan köra, när du väl fått kortet ->provkör!!! Rätt som det är ser du en hoj o genast känner "Åh, min!!!!" o då är det kört
då är det bara att hosta upp pengarna o va lycklig
Välkommen in i Ducativärlden! Se till att du blir medlem i Ducceklubben, då får du massor av hjälp o råd o trevliga nya vänner!
http://www.ducceklubben.org/
/Hanna