Ducati Monster - Gör skäl för sitt namn?

B4ckman

Jag har kuraget i bagaget!
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Vadstena
Hoj
Uppdateras ständigt.
Hallå!

Det är dags för mig att skaffa min första landsvägshoj. På en förstahoj har man ju ett antal kreterier:
* Billig att försäkra
* Relativt lättkörd
* Mekaniskt försvarbar

Ducati Monster har jag tittat lite på, och det verkar som om det är hojen jag söker. Ett brutalt utseende, inte alltför dyr och det låter som om försäkringen ska vara överkommlig.

Så, vad finns det för fällor på hojen? Några kända fel och brister på denna modell?

Vad skiljer 96orna från 01orna till exempel? har hojen utvecklats något under årens lopp?

Jag har ingen återförsäljare för Ducati i närheten, så jag har inte haft möjlighet att "klämma" på hojen på riktigt, utan jag har hittils fått uppleva den digitalt. Men är det en stor hoj? (ram-mässigt). Jag som är 1.90 lång har ingan problem att "platsa på hojen"?

tacksam för svar!

Mvh Erik
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vilken Monster version har du tittat på?

Det skiljer ganska mycket mellan de olika motor alternativen.
 

B4ckman

Jag har kuraget i bagaget!
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Vadstena
Hoj
Uppdateras ständigt.
Jag tänker mig nog främst 600cc-verisonen. Vad finns det för olika modeller?

Som jag sagt, jag har ingen jättekoll på hojen.. Har i princip bara läst lite om den här och där, och självklart spanat blocket..
 

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
Ducati 749
jag har ägt två monster och får nog säga att dom går bort pga din längd. Det är rätt små cyklar och jag som är 1,83 kan ju inte påstå att de är bekväma. Försäkringsmässigt så är det ju anständigt och servicekostnaderna är väl något högre än risbrännarna tror jag (liten service var 1000:e och storservice var 2000:e).
Fast bästa rådet är ju förstås som vanligt att provköra en.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
B4ckman skrev:
2158510 Jag tänker mig nog främst 600cc-verisonen. Vad finns det för olika modeller?

Som jag sagt, jag har ingen jättekoll på hojen.. Har i princip bara läst lite om den här och där, och självklart spanat blocket..

Alla monster är lättkörda och riktigt vassa på vägen när det börjar svänga. Den bästa kombinationen, dvs mest monster och värde för pengarna, tycker jag är 800/900-modellen. Undvik den första 600orna, det är sannolikt den sämsta motor ducati gjort: slö och dålig kvalitet. 620ie-modellen är mkt bättre men jag tyckte den kändes lite tunn och matchar inte hojen i övrigt.

Kvalitetsmäsigt har ducati gjort enorma framsteg de senaste åren...en 96a är sannolikt inte lika välbyggd som tex en -01.
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Monster finns i ett "par" olika modeller:

Den första Monsterprototypen presenterades -93. Den var hopbyggd av motorn från 900 SS och ramen från 888:an.

Döptes till "Monster" av arbetarna på fabriken eftersom den såg så brutal ut...

Alla varianterna har modifierats mer eller mindre under årens lopp.

600 byggstart -95. -1998 kom det en ny motor som -01(?) blev
620 med insprutning. Motorn i stort sett oförändrad till idag.
695 senaste varianten av minsta monstret.

750 har haft en liknande utveckling med 600 fram till -03 då
800 motorn gjorde intåg. S2R har samma motor som 800 om än något högre komp (0,1 bar ökning per år)

900 har även den haft en utveckling likt 600 men fick insprutning tidigare. Den har dock begåvats med 750-topparna under ett par år på sena 90-talet för minskad effekt... (Varför? Inget vet)
1000 kom -03

S4 i de olika varianterna har en 4-ventilsmotor.

Hojen är liten. Trots det finns den personer på över 190cm som kör dem och trivs utmärkt.

Trots att 600 anses som slö, är den ruskigt rolig att köra! I alla fall så länge det inte ska rejsas rakt fram.

Så prova! Ska jag rekommendera något så sikta på en -98 eller senare.

/Johan
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Personligen skulle jag hellre köpa en Triumph Speed3 eller 4, i mitt tycke så vibrerar Monster så man blir yr och sen kommer jag personligen inte överrens med V-twins. Jag sitter även bättre på en Speed3 och är 186cm lång.
 

CornelisX

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Monster
Monstret är grymt, kanske lite liten storleksmässigt för någon som är 1.90m, men annars mycket schysst.

Nästan alla säger dock att man inte skall skaffa 600:an om man kan få tag i 620:an istället, det skall vara en stor skillnad (som någon skrev här innan), Iaf så skall 600:an vara mycket billigare pg. att motorn är så mycket sämre.

Sen kommer säkert någon skriva att den är slö, men bry dig inte om det, den har mer attityd än 99,99% av japsarna (väntar på kommentarer :) )

I övrigt, grymt ljud, inte många hojar som kan konkurrera med Ducati, det är ju ett märke med attityd...fel på den...nja, inte vad jag märkt.

Ang. Speed Four, denna är inte speciellt kul enligt min uppfattning, tycker man sitter lite illa, och att den var lite ojämn att köra, kändes inte bra...där skall man verkligen skaffa triplen enligt folk som kan triumph.
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Håller väl med om att en 600 är lite tunn, men inte att den är dålig.
Min fru hade en sådan en sommar för övningskörning men det fick tyvärr läggas ner på grund av hennes värkande leder... :(

Jag har en 900Sie från -00, den första årsmodellen med insprutning.
Den fick dessutom Öhlinare bak och lite andra uppdateringar jämfört med andra varianter och årsmodeller.
Den har gått alldeles utmärkt sedan jag köpte den ny, inga problem och den har idag rullat drygt 2300 mil.
Servicarna vill jag inte göra själva och de kostar mer än för motsvarande japps det får du vara beredd på, eller ta till dig information och gör servicearna själva.

Försäkringen är helt OK, helf./helår kostar mig 3600, då är jag förvsso 40+ och bor i en småstad, kolla med Bilsport/MC så får du dina aktuella siffror.

Min är även lite uppfräschad med lite udda lösningar, kolla på förra sommarens utförande här: http://web.telia.com/~u41816988/

Jag själv är 184 cm och trivs utmärkt med körställningen på min "moppe" men det blir ju standardtipset här, leta reda på en maskin och provkör den, enda sättet att få reda på om du passar och kan trivas med en Monster.

Min är faktiskt till salu....hör av dig om du är intresserad.
 

B4ckman

Jag har kuraget i bagaget!
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Vadstena
Hoj
Uppdateras ständigt.
Tack för alla svar! Mycket tänkvärd information och bra tips.

Angående min längd så är det ju inget annat än att provåka en hoj. Jag får leta upp en och ta mig en tur. Kan ju som sagt funka även att jag är 1.90.

Motoralternativet blir jag ju lite fundersam öve rnu. 600-verisonen tänkte jag skulle räcka till mig, eftersom det är förstahoj och allt. Men kanske "behöver" jag mer. Ni ska inte tro att jag är främmande för motorkraft, jag har rattat en del tyngre crossmaskiner och annat skoj. (Alltså inte bara ägt uppskollade mopeder =))

Servicekostnaderna då. Ni säger att de är lite dyrare än servicerna för motsvarande jappsar. Men, vad kostar en service ungefär? (här kan väl monster-ägarna svara..) Vad är det för serviceintervaller?


Återigen - Tack för svaren så här långt!

ducati900: Mycket smakfullt Monster du hade där! Carbon blir det aldrig för mycket av. Det lekte snyggt med den pippigula lacken. Bra jobbat!
 

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Karlstad
Hoj
XR1200 -09
Hej!
Jag hade en 900monster förut. En underbar cykel. Men man kan ej komma undan att det är ganska höga service och underhållskostnader. En ventiljustering kostar ca 2000kr och bör göras var 1000e mil. Annar är delarna ej så dyra tycker jag. Här är en bild på min gammla
 

Bifogat

  • Med dubbellyse.jpg
    Med dubbellyse.jpg
    18.1 KB · Visningar: 1,044

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Apropå långa förare o Monster, så fick Monstern ny ram
från ST2/4 när S4R kom, som har något längre hjulbas.
Jag bytte från en -94 till en -04 och sitter betydligt bättre
på den nya.
 

B4ckman

Jag har kuraget i bagaget!
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Vadstena
Hoj
Uppdateras ständigt.
halogen:

Vilka menar du som motsvarande jappsar?


Jag får ta att servicen kostar lite. Jag kommer inte åka flera 1000 mil på den, så vansinnigt mycket mil bör det inte bli på mätaren.

Angående storleken på hojen så får jag helt enkelt leta upp någon och provsitta/provåka. Dock finns det ingen i mitt läån verkar det som. Jag får kolla upp återförsäljare och se vilken jag har närmast..

Även om ramen är bättre på en 04a, så kan jag direkt säga att jag inte har råd med en så ny. Runt 00a siktar jag på..
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Tillbringade söndagen på min Monster 750 på Kinnekulle ring.
Har väl bara 2 saker att klaga på.
1. Raksträckan. Den är helt enkelt för trött för att hänga på. En helt annan sak i trafik då... :D
2. Kurvorna. Ljuddämparna släpar i. Kanske löser sig om jag investerar i högrdragna pipor...

EDIT: Fick lite ont om tid så jag han inte skriva färdigt. Skulle tillägga att den är jäkligt kul i trafik. Både i stan å landsväg :)
 
Last edited:

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
B4ckman skrev:
2159352 Servicekostnaderna då. Ni säger att de är lite dyrare än servicerna för motsvarande jappsar. Men, vad kostar en service ungefär? (här kan väl monster-ägarna svara..) Vad är det för serviceintervaller?
Här kan du kolla Biscayas riktpriser för service. Det går säker att få billigare än så och något kan du säkert göra själv.
http://www.biscaya.com/service.htm
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
B4ckman skrev:
2162527 halogen:

Vilka menar du som motsvarande jappsar?

Jag kan ju svara för Halogen dårå :hihi

Honda Hornet så klart :tummenupp
Kostar ungefär lika mycket som en Monster 620, men billigare försäkring & service.

Med tanke på att en Ducati Monster 620 02-03 ligger på runt 59'-69' så finns det alternativ ( Ducati 620 på Blocket ).
Du kan få en splirrans japps för det priset: ER6-N

Andra alternativ är:
Yamaha FZ6-N ( finns inte så många beg. dock )
Suzuki Bandit (lite "tråkig/trött")
Triumph Speed 4

Det är bara att drömma och prova sig fram, samtliga alternativ är mycket trevliga hojar (även duccen :tungan )
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Vilka j*vla fantasi priser !!! :rofl
En 620 från 02 ska du inte betala mer än 35´ för MAX
ALLA bilar/mc halverar sitt värde på tre år.
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Barbone skrev:
2162923 Vilka j*vla fantasi priser !!! :rofl
En 620 från 02 ska du inte betala mer än 35´ för MAX
ALLA bilar/mc halverar sitt värde på tre år.

Och när är det dags att sluta drömma?
Om man inte är villig att ge mer än 35' för en 02:a så ska man nog kolla på japanska hojar istället.

Det är ingen som tvingar någon att köpa en Ducati.

Mvh. David.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top