Provkörde ju en dylik igår så här kommer en rapport från en glad GSA-förare:
+
Motorn är mycket mysig. Ljud, bottendrag, spets och ganglaufkultur, den har allt.
Utseendet, det är en snygg hoj helt enkelt. Italienare kan!
Chassit. Testade grundlägena och det finns ju en miljon inställningar men jag trivdes av någon anledning bäst i sportläget då hojen kändes mest hemtam där. Säkert inte en slump.
Fantastisk balans och stabilitet.
Reglage och instrumentering är tydliga och logiska även om det tog en liten stund att hitta joysticken men sedan enkelt.
Farthållare med radar. Lika bra på hoj som på bil. Enormt skönt att slippa sitta och dutta upp/ned en km/h i taget så fort det är trafik framför.
Kvalitetskänslan är oväntat hög i reglage, material, lack osv.
-
Det är en liten och trång hoj. Kan vara plus och minus men för mig är det minus.
Quickshiftern tyckte jag var klonkigare än på min 1250 (som växlar som i smör efter mjukvaruuppdatering). Kan givetvis vara en justeringsfråga men jag var inte imponerad alls. Kanske höga förväntningar efter bra betyg i pressen?
Kärvande (?) och trög koppling och diffus känsla. Oväntat.
Bromsarna kändes verkligen som ett nedköp jfrt BMW. Bakbromsen hade mycket dålig effekt, Niger väldigt mycket vid inbromsning. Bra effekt i frambroms dock, bra känsla och doserbarhet det lilla jag hann testa. Men balansen mellan fram och bak var väldigt svår.
Sadeln passar inte mig; inte mycket utrymme att flytta fram/bak då bakre sadeln sitter väldigt nära inpå (och har knapparna för sadelvärmen i framkant).
Värmen från motor och avgassystem gjorde det nästan olidligt att köra redan efter ungefär 10 minuter. Måste ju vara en pärs i italienska köer. Faktum är att jag avbröt min provkörning av denna anledning, det blev helt enkelt för obekvämt med värmen på benen och i grenen.
Fotpinnarna är placerade ganska långt fram vilket ger en lite märklig körställning tyckte jag. Nu är jag 189 cm och hyfsat långa ben dessutom. Det kan säkert finnas inställningar av sadel och styre som jag inte känner till…
Bränsleförbrukningen är rätt saftig.
Summa summarum:
Nu kanske det låter som att jag sågar den, men så är det verkligen inte. Jag pekar snarare på de bitar som jag blev överraskad av då denna hoj annars är en 10/10 på många sätt. Det var en demohoj med 550 säkert rätt hårda mil på mätaren och koppling/QS kan nog behöva en service/justering liksom (bak)bromsarna.
Motor och ljudkuliss liksom balans och fun factor är verkligen på topp. Huliganhoj för den något kortare gubben som vill ha lite rakare knävinkel?
I valet mellan denna och S1000XR (som jag verkligen gillar) så vete fåglarna om jag inte väljer Multistradan ändå. Finns det någon fix för värmestrålningen tro?