Ducati Multistrada v4

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Provkörde ju en dylik igår så här kommer en rapport från en glad GSA-förare:

+
Motorn är mycket mysig. Ljud, bottendrag, spets och ganglaufkultur, den har allt.

Utseendet, det är en snygg hoj helt enkelt. Italienare kan!

Chassit. Testade grundlägena och det finns ju en miljon inställningar men jag trivdes av någon anledning bäst i sportläget då hojen kändes mest hemtam där. Säkert inte en slump. :D Fantastisk balans och stabilitet.

Reglage och instrumentering är tydliga och logiska även om det tog en liten stund att hitta joysticken men sedan enkelt.

Farthållare med radar. Lika bra på hoj som på bil. Enormt skönt att slippa sitta och dutta upp/ned en km/h i taget så fort det är trafik framför.

Kvalitetskänslan är oväntat hög i reglage, material, lack osv.



-
Det är en liten och trång hoj. Kan vara plus och minus men för mig är det minus.

Quickshiftern tyckte jag var klonkigare än på min 1250 (som växlar som i smör efter mjukvaruuppdatering). Kan givetvis vara en justeringsfråga men jag var inte imponerad alls. Kanske höga förväntningar efter bra betyg i pressen?

Kärvande (?) och trög koppling och diffus känsla. Oväntat.

Bromsarna kändes verkligen som ett nedköp jfrt BMW. Bakbromsen hade mycket dålig effekt, Niger väldigt mycket vid inbromsning. Bra effekt i frambroms dock, bra känsla och doserbarhet det lilla jag hann testa. Men balansen mellan fram och bak var väldigt svår.

Sadeln passar inte mig; inte mycket utrymme att flytta fram/bak då bakre sadeln sitter väldigt nära inpå (och har knapparna för sadelvärmen i framkant).

Värmen från motor och avgassystem gjorde det nästan olidligt att köra redan efter ungefär 10 minuter. Måste ju vara en pärs i italienska köer. Faktum är att jag avbröt min provkörning av denna anledning, det blev helt enkelt för obekvämt med värmen på benen och i grenen.

Fotpinnarna är placerade ganska långt fram vilket ger en lite märklig körställning tyckte jag. Nu är jag 189 cm och hyfsat långa ben dessutom. Det kan säkert finnas inställningar av sadel och styre som jag inte känner till…

Bränsleförbrukningen är rätt saftig.




Summa summarum:

Nu kanske det låter som att jag sågar den, men så är det verkligen inte. Jag pekar snarare på de bitar som jag blev överraskad av då denna hoj annars är en 10/10 på många sätt. Det var en demohoj med 550 säkert rätt hårda mil på mätaren och koppling/QS kan nog behöva en service/justering liksom (bak)bromsarna.

Motor och ljudkuliss liksom balans och fun factor är verkligen på topp. Huliganhoj för den något kortare gubben som vill ha lite rakare knävinkel?
I valet mellan denna och S1000XR (som jag verkligen gillar) så vete fåglarna om jag inte väljer Multistradan ändå. Finns det någon fix för värmestrålningen tro?
Tycker också att det är en fin cykel som jag gärna vill testa någon gång vid tillfälle. Vad är priset för en ny med den utrustning som du testade?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker också att det är en fin cykel som jag gärna vill testa någon gång vid tillfälle. Vad är priset för en ny med den utrustning som du testade?
Ingen aning men en bit norr om 300-strecket tror jag nog. Det är väl den dyraste adventurehojen på marknaden?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
-


Quickshiftern tyckte jag var klonkigare än på min 1250 (som växlar som i smör efter mjukvaruuppdatering). Kan givetvis vara en justeringsfråga men jag var inte imponerad alls. Kanske höga förväntningar efter bra betyg i pressen?
Vad har du för årsmodell på din 1250?

Min 1250 är en 2020 och tycker verkligen min QS är trög och klonkig men jag har att jämföra med min ZX10R, där snackar vi smör.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Provkörde ju en dylik igår så här kommer en rapport från en glad GSA-förare:

+
Motorn är mycket mysig. Ljud, bottendrag, spets och ganglaufkultur, den har allt.

Utseendet, det är en snygg hoj helt enkelt. Italienare kan!

Chassit. Testade grundlägena och det finns ju en miljon inställningar men jag trivdes av någon anledning bäst i sportläget då hojen kändes mest hemtam där. Säkert inte en slump. :D Fantastisk balans och stabilitet.

Reglage och instrumentering är tydliga och logiska även om det tog en liten stund att hitta joysticken men sedan enkelt.

Farthållare med radar. Lika bra på hoj som på bil. Enormt skönt att slippa sitta och dutta upp/ned en km/h i taget så fort det är trafik framför.

Kvalitetskänslan är oväntat hög i reglage, material, lack osv.



-
Det är en liten och trång hoj. Kan vara plus och minus men för mig är det minus.

Quickshiftern tyckte jag var klonkigare än på min 1250 (som växlar som i smör efter mjukvaruuppdatering). Kan givetvis vara en justeringsfråga men jag var inte imponerad alls. Kanske höga förväntningar efter bra betyg i pressen?

Kärvande (?) och trög koppling och diffus känsla. Oväntat.

Bromsarna kändes verkligen som ett nedköp jfrt BMW. Bakbromsen hade mycket dålig effekt, Niger väldigt mycket vid inbromsning. Bra effekt i frambroms dock, bra känsla och doserbarhet det lilla jag hann testa. Men balansen mellan fram och bak var väldigt svår.

Sadeln passar inte mig; inte mycket utrymme att flytta fram/bak då bakre sadeln sitter väldigt nära inpå (och har knapparna för sadelvärmen i framkant).

Värmen från motor och avgassystem gjorde det nästan olidligt att köra redan efter ungefär 10 minuter. Måste ju vara en pärs i italienska köer. Faktum är att jag avbröt min provkörning av denna anledning, det blev helt enkelt för obekvämt med värmen på benen och i grenen.

Fotpinnarna är placerade ganska långt fram vilket ger en lite märklig körställning tyckte jag. Nu är jag 189 cm och hyfsat långa ben dessutom. Det kan säkert finnas inställningar av sadel och styre som jag inte känner till…

Bränsleförbrukningen är rätt saftig.




Summa summarum:

Nu kanske det låter som att jag sågar den, men så är det verkligen inte. Jag pekar snarare på de bitar som jag blev överraskad av då denna hoj annars är en 10/10 på många sätt. Det var en demohoj med 550 säkert rätt hårda mil på mätaren och koppling/QS kan nog behöva en service/justering liksom (bak)bromsarna.

Motor och ljudkuliss liksom balans och fun factor är verkligen på topp. Huliganhoj för den något kortare gubben som vill ha lite rakare knävinkel?
I valet mellan denna och S1000XR (som jag verkligen gillar) så vete fåglarna om jag inte väljer Multistradan ändå. Finns det någon fix för värmestrålningen tro?
Nu har jag kört Multistrada V4S och nu V4 Rally i 4 säsonger och sammanlagt 7000 mil, så min provkörning är lite längre. Tycker du har gjort en bra sammanfattning och håller med dig om det mesta, men är lite förvånad över vissa saker.

Att du tyckte att värmen från motor och avgassystem var så obehaglig är en. Jag känner bara av det om man står still en längre stund. På Rallyn finns det i och för sig flera värmesköldar nedanför sadeln, som gör nytta, men jag hade inga problem med V4S heller.

Att kopplingen var trög eller kärv känner jag inte igen. Den är däremot inte jättelätt att dosera. Kort dragläge.

Quickshifter/blipper är helt sömlös om den är rätt synkroniserad. Uppenbarligen var inte detta exet det.

Bakbromsen på V4S är helt värdelös, så där håller jag helt med dig. Ingen känsla alls och fungerar som av eller på i bästa fall. På Rallyn är det en annan konstruktion och annan bromspump och den är riktigt bra med bra känsla, kraft och progression.

Du som är rätt stor, och kör GSA, borde testa Rallyn. Den har längre bakram och därför mer plats. Deaktiveringen av bakre cylinderparet fungerar upp till 3800 rpm och ger tydlig skillnad i både värmeutveckling och förbrukning. Jag snittar mellan 0,54 - 0,58 vid normal touringkörning med momsad hastighet. V4S låg på 0,64 - 0,68 med liknande körning.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Jag bytte i våras från 1250 GSA -22 till en ny v4 Rally -23.
Jag är 192cm och sitter bra på båda.

Fördelar:
Prestanda, körglädje och känsla (bra bett i bromsarna).
Gillar verkligen dödavinkelvarnare och radarsystemet.
I min mening "mer speciell", snyggare. Bättre QS.
Smidigare justering av vindrutan.

Nackdelar:
Betydligt törstigare, skulle aldrig köpa en Multi med lilla tanken (en del av sanningen är nog att man kör hårdare med Ducatin, den bjuder liksom in till lite mer gasande).
Sämre bottenvrid, bråkigare att köra i stan
BMW original mobilhållare kopplad till rattvredet var mkt bättre än den navigation som Ducatin har. Lådan för mobilen är klent tilltagen.

(BMWs original navi var dock strulig, fuktskador osv, lämnade tillbaka skiten på garantin) Är även glad att slippa det elektroniska tanklocket som strular ofta på GS.

Skulle jag köra mkt långresor skulle nog GSA vara mitt val, inspirerande dagstripper med högt tempo då är Multistradan roligare (den är snabb som f-n..) Så för mig handlar det om hur man använder den.

IMG_3344.jpegIMG_4649.jpeg
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad har du för årsmodell på din 1250?

Min 1250 är en 2020 och tycker verkligen min QS är trög och klonkig men jag har att jämföra med min ZX10R, där snackar vi smör.
2023. Den var klonkig när jag köpte den, efter uppdatering av programvara blev den magisk…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag kört Multistrada V4S och nu V4 Rally i 4 säsonger och sammanlagt 7000 mil, så min provkörning är lite längre. Tycker du har gjort en bra sammanfattning och håller med dig om det mesta, men är lite förvånad över vissa saker.

Att du tyckte att värmen från motor och avgassystem var så obehaglig är en. Jag känner bara av det om man står still en längre stund. På Rallyn finns det i och för sig flera värmesköldar nedanför sadeln, som gör nytta, men jag hade inga problem med V4S heller.

Att kopplingen var trög eller kärv känner jag inte igen. Den är däremot inte jättelätt att dosera. Kort dragläge.

Quickshifter/blipper är helt sömlös om den är rätt synkroniserad. Uppenbarligen var inte detta exet det.

Bakbromsen på V4S är helt värdelös, så där håller jag helt med dig. Ingen känsla alls och fungerar som av eller på i bästa fall. På Rallyn är det en annan konstruktion och annan bromspump och den är riktigt bra med bra känsla, kraft och progression.

Du som är rätt stor, och kör GSA, borde testa Rallyn. Den har längre bakram och därför mer plats. Deaktiveringen av bakre cylinderparet fungerar upp till 3800 rpm och ger tydlig skillnad i både värmeutveckling och förbrukning. Jag snittar mellan 0,54 - 0,58 vid normal touringkörning med momsad hastighet. V4S låg på 0,64 - 0,68 med liknande körning.
Ja jag tror också att den var i behov av service och några justeringar, jag tror också Rally har många bra egenskaper som gör den ännu bättre i mina ögon.

Men ljudet var ju beroendeframkallande…
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
2023. Den var klonkig när jag köpte den, efter uppdatering av programvara blev den magisk…
Jag hade min 1250GS inne på service för 2 veckor sedan, första växlingen tyckte jag den kändes bättre och hade stora förhoppningar men sen kändes den likadan som innan.. Samma på min tidigare GSA..

Har provat Ducati V4S vid två tillfällen och den Quickshiftern var rena drömmen jämförelse med BMWn..
Har nu provat R1300GS vid två tillfällen och även om den är betydligt bättre så fiinns ändå lite "klonkighet" kvar tycker jag..
Återstår att se vad nästa Hoj blir, hade det inte varit för soppaförbrukningen ihop med ganska liten tank så hade V4S varit ett givet köp.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag hade min 1250GS inne på service för 2 veckor sedan, första växlingen tyckte jag den kändes bättre och hade stora förhoppningar men sen kändes den likadan som innan.. Samma på min tidigare GSA..

Har provat Ducati V4S vid två tillfällen och den Quickshiftern var rena drömmen jämförelse med BMWn..
Har nu provat R1300GS vid två tillfällen och även om den är betydligt bättre så fiinns ändå lite "klonkighet" kvar tycker jag..
Återstår att se vad nästa Hoj blir, hade det inte varit för soppaförbrukningen ihop med ganska liten tank så hade V4S varit ett givet köp.
Rallyn är dyr, men klart värt det, enligt mig. Jag har en räckvidd på drygt 50 mil med 30 liters tanken och lägre förbrukning än V4S.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top