Ducati Multistrada v4

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Man får gratulera!

Även om V4:an lockar så träffade Ducati rätt hos mig med Enduron med rätt "gubba-features", aluväskor, ekerfälgar, komfort och 30 liter tank. Får se vad framtiden har att ge, men då jag är med hund och fritidshus nu för tiden kanske det blir en V4 SF istället... :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Såg en video när en som testkörde den brände av med citatet "i'm destroying everyone on my flying sofa".

Bra beskrivet! :lol Den är badass!
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nu är det nära. Beräknad leverans till Bike 7/4. Blir ju inte mindre sugen när man ser detta :) :rock
 
Last edited:

Marinus

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Tokholm
Hoj
Multistrada v4s
Betyder det att det blir en sen semester i år för dig Lasse? Du brukar ju alltid åka ner till Europa runt midsommar.
Rallyn är riktigt schysst! Vilken färg tog du?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Betyder det att det blir en sen semester i år för dig Lasse? Du brukar ju alltid åka ner till Europa runt midsommar.
Rallyn är riktigt schysst! Vilken färg tog du?
Menar ju 7/4:3freak Ändrat nu. Det blev en röd. Även om den svarta med borstad aluminium är snygg, så tycker jag att en Ducati ska vara röd.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Måste erkänna att jag varit lite orolig att den nya Rallyn "bara" är en V4S med större tank. Det skulle i så fall inte riktigt motivera prisskillnaden. Vi får se vad jag tycker, men alla som var på "launchen" på Sardinien är lyriska över hur mycket bättre den är :) :tummenupp

 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Måste erkänna att jag varit lite orolig att den nya Rallyn "bara" är en V4S med större tank. Det skulle i så fall inte riktigt motivera prisskillnaden. Vi får se vad jag tycker, men alla som var på "launchen" på Sardinien är lyriska över hur mycket bättre den är :) :tummenupp

Fast, större tank är väl ungefär vad den hojen behöver?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Fast, större tank är väl ungefär vad den hojen behöver?
Jo, det är en viktig faktor. Men om det bara var det som skiljer, så är prisskillnaden lite väl saftig. Nu verkar det som att de nya, längre och mer sofistikerade fjädringskomponenterna är ett stort lyft. Den är 20 kg tyngre, men har 3,2 kg lättare fälgar och upplevs därför tydligen lättare och ännu mer snabbstyrd. Jaja, ska bli spännande detta :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo, det är en viktig faktor. Men om det bara var det som skiljer, så är prisskillnaden lite väl saftig. Nu verkar det som att de nya, längre och mer sofistikerade fjädringskomponenterna är ett stort lyft. Den är 20 kg tyngre, men har 3,2 kg lättare fälgar och upplevs därför tydligen lättare och ännu mer snabbstyrd. Jaja, ska bli spännande detta :tummenupp
Ojjj, 20 pannor?

Fast då snackar vi vått, och mycket av det är bränsle va?
 

Marinus

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Tokholm
Hoj
Multistrada v4s
Mycket förbättringar på en redan bra hoj…ser att ”Engine Brake Control” finns nu på Rallyn?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nu har jag snart kört in min Multistrada Rally, 100 mila service på torsdag. Mina intryck så långt är långt över förväntan.:) De största skillnaderna gentemot V4S är fjädringen, quickshiftern och räckvidden.
Den längre fjädringsvägen och en extra sensor i gaffeln, gör att ingenjörerna lyckats förbättra köregenskaperna markant:tummenupp. Inte för att de var särskilt dåliga innan;). Quickshifter/blipper fungerar helt sömlöst från 2250 varv, helt magiskt. Den större 30 literstanken ger ju självklart längre räckvidd, men vad som överraskat mig är bensinförbrukningen. På min V4S hade jag mycket svårt att komma under 0,6 l/mil även då jag tog det lugnt. Nu är det inte särskilt svårt att närma sig 0,5 l/mil om man kör "lagligt". Under inkörningen med max 7000 rpm har jag snittat 0.53 l/mil. Deaktiveringen av bakre cylinderparet och ny kamaxel har verkligen gjort skillnad, Toknöjd:Bugar:tummenupp:)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Provkörde ju en dylik igår så här kommer en rapport från en glad GSA-förare:

+
Motorn är mycket mysig. Ljud, bottendrag, spets och ganglaufkultur, den har allt.

Utseendet, det är en snygg hoj helt enkelt. Italienare kan!

Chassit. Testade grundlägena och det finns ju en miljon inställningar men jag trivdes av någon anledning bäst i sportläget då hojen kändes mest hemtam där. Säkert inte en slump. :D Fantastisk balans och stabilitet.

Reglage och instrumentering är tydliga och logiska även om det tog en liten stund att hitta joysticken men sedan enkelt.

Farthållare med radar. Lika bra på hoj som på bil. Enormt skönt att slippa sitta och dutta upp/ned en km/h i taget så fort det är trafik framför.

Kvalitetskänslan är oväntat hög i reglage, material, lack osv.



-
Det är en liten och trång hoj. Kan vara plus och minus men för mig är det minus.

Quickshiftern tyckte jag var klonkigare än på min 1250 (som växlar som i smör efter mjukvaruuppdatering). Kan givetvis vara en justeringsfråga men jag var inte imponerad alls. Kanske höga förväntningar efter bra betyg i pressen?

Kärvande (?) och trög koppling och diffus känsla. Oväntat.

Bromsarna kändes verkligen som ett nedköp jfrt BMW. Bakbromsen hade mycket dålig effekt, Niger väldigt mycket vid inbromsning. Bra effekt i frambroms dock, bra känsla och doserbarhet det lilla jag hann testa. Men balansen mellan fram och bak var väldigt svår.

Sadeln passar inte mig; inte mycket utrymme att flytta fram/bak då bakre sadeln sitter väldigt nära inpå (och har knapparna för sadelvärmen i framkant).

Värmen från motor och avgassystem gjorde det nästan olidligt att köra redan efter ungefär 10 minuter. Måste ju vara en pärs i italienska köer. Faktum är att jag avbröt min provkörning av denna anledning, det blev helt enkelt för obekvämt med värmen på benen och i grenen.

Fotpinnarna är placerade ganska långt fram vilket ger en lite märklig körställning tyckte jag. Nu är jag 189 cm och hyfsat långa ben dessutom. Det kan säkert finnas inställningar av sadel och styre som jag inte känner till…

Bränsleförbrukningen är rätt saftig.




Summa summarum:

Nu kanske det låter som att jag sågar den, men så är det verkligen inte. Jag pekar snarare på de bitar som jag blev överraskad av då denna hoj annars är en 10/10 på många sätt. Det var en demohoj med 550 säkert rätt hårda mil på mätaren och koppling/QS kan nog behöva en service/justering liksom (bak)bromsarna.

Motor och ljudkuliss liksom balans och fun factor är verkligen på topp. Huliganhoj för den något kortare gubben som vill ha lite rakare knävinkel?
I valet mellan denna och S1000XR (som jag verkligen gillar) så vete fåglarna om jag inte väljer Multistradan ändå. Finns det någon fix för värmestrålningen tro?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top