Ducati S2R 1000 vs KTM Superduke

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Har kollat in Ducati Monster S2R 1000 och tycker den är grymt snygg, men har även kollat på KTM Superduke. Nån kanske kan komma med lite goda råd vad man ska satsa på, för-nackdelar.
Jag har inte kört någon, men jag har provsuttit båda.

Motocicletta

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Hoj
DUCATI
jag körde en ny monster s4r förra helgen. Det ända jag kan komma med är att jag tyckte den va lite nervös i högre fart, men det är första gången jag kör hoj som man sitter upprätt på så det kanske är en vanesak. Har inte kört superducen.......

å andra sidan tycker jag duccen är klart snyggare än superducen.....

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Om du skall jämföra en monster med en SuperDuke bör du nog jämföra med en monster S4 eller helst S4R - kan tänka mig att Monster 1000 är ganska lidande vad det gäller motoreffekt jämfört med de andra kandidaterna.

Jag hade valt en SuperDuke, den är bara så otroligt fräck...

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Tror superduken är en bättre hoj, om man ser till alla körtekniska aspekter.
Sen avgör ingen annan än du själv om det är så att Duccens utseende/profil/känsla och andra mjuka värden är värda mer än det.

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Det är klart att Ducati´n saknar en del effekt, men som det känns nu utan att ha testat någon så är väl effekten den enda fördelen för Superduken.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Beror nog på vad man är van vid. Kör SD i år och den känns betydligt mer "spännande" än vad min gamla CBR1000RR gjorde. CBRen kändes som ett lok, och SDn lutar jag nog mer åt att kalla crossmässsig i feedback ifrån chassit. Motorn är mycket trevlig, finns ett par små moddar för att locka fram några extra hästar om man vill ha det. Ducatin vet jag inte så mycket om, men den ser iaf trevlig ut den med.

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Superduken är otroligt ball att köra och har i mitt tycke en lite modernare design än monstern (som visserligen är en fin hoj). Nu är ju detta ingen kyrka men jag TROR att om du vill ha en hoj som går att busa lite mer med, köp en superduke. Vill du glida mer i stan och posa mer, köp en monster. :tummenupp

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
Vill du glida mer i stan och posa mer, köp en monster. :tummenupp

SÅ himla kul att glida i stan på är inte S2R´n, krokvägar och bankörning däremot är vansinnigt kul:yoparty Busandet får nån som kan sånt svara på.
Men köp du en SuperD så kan vi byta lite, jag skulle gärna testa den.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Tror superduken är en bättre hoj, om man ser till alla körtekniska aspekter.

Självfallet måste hr. xyx inkludera att han menar "på pappret". På pappret är en trimmad Volvo 240 "lika" snabb som en Porche GT3, båda har ju 400+ hästar!!

Dok kanske det är en dålig jämförelse i det här fallet eftersom SuperDuken inte är någon dålig motorcykel, men man kan inte bara kolla på hur många hästar den har, en S4R har mycket bättre chassi, fjädring, bromsar osv osv osv.....

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Självfallet måste hr. xyx inkludera att han menar "på pappret". På pappret är en trimmad Volvo 240 "lika" snabb som en Porche GT3, båda har ju 400+ hästar!!

Dok kanske det är en dålig jämförelse i det här fallet eftersom SuperDuken inte är någon dålig motorcykel, men man kan inte bara kolla på hur många hästar den har, en S4R har mycket bättre chassi, fjädring, bromsar osv osv osv.....

Kan tillägga att för mig vore inte valet helt enkelt heller. Jag gillar Ducati och Monster S2R skarpt.

Och som du säger så är specifikationer på papper långt ifrån allt, eller för den delen ofta särskilt nära sanningen, men i SuperDukens fall är inget större snack om saken. Den hojen är grym på nästan alla sätt. Chassi, motor, fjädrings- och bromskomponenter inkluderat.
Vi snackar inte budgetkomponenter som blivit över på något lager i Japan.

Det som kan tippa vågen till Duccens fördel är som sagt endast smaken - en kraft nog så stark när det kommer till motorcyklar :tummenupp

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har kört SD en del då en polare hade en sådan de två senaste säsongerna och jag provade en Monster 750 förra säsongen. Naturligtvis går det inte att jämföra en 750 med en S2R men jag tycker SD:ns stora styrka är chassit och bromsarna, inte motorn. Chassit är hyfsat smidigt och lätthanterligt men ändå stadigt i svängar och den har riktigt bra fjädringskomponenter som hanterar ojämnheter bra men utan att vara stum eller ha dålig respons. Visst har SD en juste motor också men chassit är den stora behållningen med den hojen.

Chassit i Monstern tycker jag kändes lite oinspirerande och det uppmuntrar inte till aktiv körning på samma sätt som en SD.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Jag tror inte du ska ta i så du spricker ang. Ducatis chassi, fjädring och bromsar - SuperDuken har också 4-kolvs Brembobromsar med 320 mm-skivor och rörram men istället för Öhlinare så har den WP-fjädring och ärligt talat, skulle du känna skillnad? WP används t.ex. av Ten Kate-Honda-teamet i WSBK och WSS och förmodligen av en del andra team i samma serie.

Jag körde Ducati förra säsongen och älskar designen på Monster-modellerna men SuperDuken är råare, brutalare och en bättre hoj som bygger på en ny design, inte en som konstruerades 1988.

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Intressant med alla inlägg, får kanske ta mig en funderare på Superduken. Måste bara smälta designen på SD som jag inte ritkigt gillar vilken jag verkligen gillar på Monstret.
Fast än så länge har man ju bara gått på utseendet, ska provköra båda så småningom så får man se.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Vafalls, överger du Bayern?

Varför inte kolla på Speed tripple och FZ1 också! FZ1 har riktigt bra försäkringspremie och Yamaha:s kvalitet medan S3 är bland det roligaste jag kört.

Kom förbi (lerpölarna är borta) på en kaffe så får du drägla lite på R1:an :tungan

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Vafalls, överger du Bayern?

Varför inte kolla på Speed tripple och FZ1 också! FZ1 har riktigt bra försäkringspremie och Yamaha:s kvalitet medan S3 är bland det roligaste jag kört.

Kom förbi (lerpölarna är borta) på en kaffe så får du drägla lite på R1:an :tungan

Tror inte det är min grej att åka runt och skita ner sig så därför funderar jag på att byta. Det ska ju vara en twin, så då går dom hojarna bort.

Får se om jag tittar förbi i helgen och dreglar lite över en kopp.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Under en kort period blev jag en tveksam Ducatisti o sneglade på
en SD, men jag tyckte den var lite för plastig och extrem.
Som en ren bushoj är den nog skitkul, men att göra några längre
turer så passar nog Monstern bättre.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM