Ducati S2R 1000 vs KTM Superduke

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00
SuperDuke är den coolaste hojen på marknaden. Designen är inte snygg eller vacker för fem öre, snarare brutal med tillhörande attityden "Vafan glor du på?Kom lite närmare så ska du få dig en käftsmäll!" Med den svarta färgen påminner den också om Darth Vader:tummenupp Den väcker garanterat uppmärksamhet, designen följer ju inte trenden, den sätter den snarare.
Sen av allt positivt man har hört om Dukens köregenskaper så kan det inte gå fel. Isåfall om man tourar då. Bike hade ju ett streetfighter test förra året har jag för mig, och det var inga dåliga hojar som var med. Duken vann, trea kom Ducce S4rs
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Troligen inte mer än för KTM iaf. I min lilla sfär bland hojkompisar så har Duccarna varit tillförlitligare än KTMerna. Det roliga i sammanhanget är väl att KTM förarna än mer verkar acceptera att det går sönder, mer kompromisslöst "race" antagligen.

Frågan är ju då om nån av dem är KTM:s stor-twinnar (990 Adventure, 950 SM, 990 SuperDuke) eller om du även räknar in stånkorna (alla andra) i KTM-förarna för det är en rätt rejäl skillnad på dem. Stånkorna (som t.ex. min 625:a) ska servas oftare, de vibrerar mer - mycket mer - och skakar sönder saker, det hör till men jag tror inte stortwinnarna gör sånt i nån vidare utsträckning.

F.ö. kan ju tilläggas att mitt Monster vibrerade lika mycket som min 625:a gör, skakade bort skruvar ur förgasaren och sånt, mycket intressanta fel man råkade ut för på vägarna... :hihi
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Ang. försäkringar

Kollade på BilsportMc idag mest för skojs skull vad en SD eller S4R skulle kosta mig och landade på 6600:-hel/hel..... bara 3000:- mer än vad jag ger för min s2r 800......

Snart är det roadshows i Götet också !!!!!!
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Nu har man testat båda hojarna och det är väl bara att konstatera att Superduken är en bättre hoj att köra.
Det här ställer till det då jag hade tänkt att köpa en Ducati, men då hade jag bara gått på utseendet. Gillar inte riktigt Superdukens utseende.
Superdukens stora fördel är motorn som spinner fint och mycket bättre drag och inte alls lika mycket vibrationer som Monster.
Nackdelar är träsmak i baken (hård och smal sadel) sämre vindskydd och lite konstig körställning då man sitter högt men ändå ganska skarp benvinkel och den kändes lite tyngre att bryta ner i kurvorna.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Nu har man testat båda hojarna och det är väl bara att konstatera att Superduken är en bättre hoj att köra.
Det här ställer till det då jag hade tänkt att köpa en Ducati, men då hade jag bara gått på utseendet. Gillar inte riktigt Superdukens utseende.
Superdukens stora fördel är motorn som spinner fint och mycket bättre drag och inte alls lika mycket vibrationer som Monster.
Nackdelar är träsmak i baken (hård och smal sadel) sämre vindskydd och lite konstig körställning då man sitter högt men ändå ganska skarp benvinkel och den kändes lite tyngre att bryta ner i kurvorna.

Jag hade också en fundering på att byta ut monstret mot en SD men jag var o provade i tisdags och duccen vinner i längden.
Duccen är bekvämare, bättre vägkänsla, bättre kåpa, goare ljud.
Dock hade SD`n rappare motor och mer attityd.
Vibrationerna på duccen är inget problem tycker jag, föredrar kraftiga vibrationer framför mer högfrekventa som gör att mina händer domnar.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Har inte kört Ducce men jag tycker SD´n är lite "nervös" över 150 km/t.. Men det är klart.. då jämför jag med min supertraktor!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Dags att lyfta tråden.

Jag har på sista tiden blivit förälskad i Superduken, men S2R 800/1000 och Traja S3 05+ är också riktigt fina. Svingen i S2R och ramen i S3 iz naiiss. Katalysatorn i S2R suger getröv dock.

Jag undrar dock hur dessa parametrar är för hojarna i fråga:
-andrahandsvärde (fördel Duccen?)
-lättsålda? (Ducce?)
-servicekostnader (nackdel Ducce dyr service vart 1000:e mil, SD vart 750 mil, traja vart <hurmycket?>)
-försäkring, ganska lika?

SD i helsvart eller en SD R är otroligt porriga. Ska provköra asap.
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Jag bytte till min Duke från en Monster 1000 04a förra året. Är otroligt nöjd med duken då den känns bättre på allt. Så i mina ögon är valet enkelt. Angående hur lättsålda dom är så vet jag inte med duken, men jag fick till slut byta in min ducce då jag inte fick den såld. Böt in den för samma peng som sista privatbudet låg på. Tror dock båda borde gå rätt lätt att sälja
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Har de inte ökat serviceintervallerna för S2R till 1200 mil som på de andra duccarna?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top