Ducati S2R 1000 vs KTM Superduke

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror inte du ska ta i så du spricker ang. Ducatis chassi, fjädring och bromsar - SuperDuken har också 4-kolvs Brembobromsar med 320 mm-skivor och rörram men istället för Öhlinare så har den WP-fjädring och ärligt talat, skulle du känna skillnad? WP används t.ex. av Ten Kate-Honda-teamet i WSBK och WSS och förmodligen av en del andra team i samma serie.

Jag tror inte det är Öhlinare på en S2R, det är Showa-gaffel och stötdämpare från Sachs.

Bromsarna på SD är något i hästväg, även om både Monster och SD har fyrkolvs Brembo-ok så är det inte samma modell och SD funkar BETYDLIGT bättre, bland de bästa bromsarna som finns på marknaden i mitt tycke. Det är dessutom radiell huvudcylinder på SD.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det har du helt rätt i, jag tänkte på S4RS. :tummenupp

Den hojen är inte tokig! Men den kostar blod, svett, tårar och en stor del av din själ. En SuperDuke R känns nästan prisvärd med sina 132 000:- som jag tror det är den kostar. Den har i och för sig mindre pulver i motorn och inte Öhlins-fjädring runt om men nog så väl har den WP:s bästa grejer för gatbruk och en otroligt snygg bak! :rolleyes:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kul att du hittar tillbaka till nått att smiska bana med :tummenupp
Det blir skoj vad det än blir av S2R eller SD!

Ifjol var det en SD som körde hem ett BoTT-race på Sviestad (tror jag det var) och piskade diverse Duccar, Aprilior och andra traditionellt mer bananpassade hojar. I och för sig med en enligt sägnen väldigt duktig hemmaförare i sadeln.

Ska man smiska bana tror jag att en SD är att föredra framför en S2R.


Nice ass! Inte ofta man ser dragpipes på en sådan hoj :yoparty Riktigt snygg akterfälg också! Ska du dit med en Zard-pipa?
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ifjol var det en SD som körde hem ett BoTT-race på Sviestad (tror jag det var) och piskade diverse Duccar, Aprilior och andra traditionellt mer bananpassade hojar. I och för sig med en enligt sägnen väldigt duktig hemmaförare i sadeln.

Ska man smiska bana tror jag att en SD är att föredra framför en S2R.



Nice ass! Inte ofta man ser dragpipes på en sådan hoj :yoparty Riktigt snygg akterfälg också! Ska du dit med en Zard-pipa?

Har redan satt på ett Arrow titan helsystem och mappat. Bilden är inte på min hoj. Hojen på bilden har turbo så det behövs ingen burk.
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Under en kort period blev jag en tveksam Ducatisti o sneglade på
en SD, men jag tyckte den var lite för plastig och extrem.
Som en ren bushoj är den nog skitkul, men att göra några längre
turer så passar nog Monstern bättre.

Beror på vad du menar med längre turer, men jag körde hem min SD i helgen.. 30 mil, inga som helst problem bortsett från kylan då. =) Är bara temperaturen rätt så klipper man lätt ännu längre sträckor, för den var riktigt skön att köra också!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Under en kort period blev jag en tveksam Ducatisti o sneglade på
en SD, men jag tyckte den var lite för plastig och extrem.
Som en ren bushoj är den nog skitkul, men att göra några längre
turer så passar nog Monstern bättre.

En stilla undran bara. Varför tror du Monstret passar bättre till långturer än SuperDuken? Jag kan tänka mig att Monstermodellerna är bekväma om man är rätt liten till växten men jag som är över sex fot hade värk i knäna efter fyra, fem mil touring och efter en riktig långtur (över 40 mil på en dag) så hade jag så ont i kroppen att jag inte kunde köra på en vecka.
Det är klart skillnad på lite aktiv körning när man flyttar runt arselet på sadeln lite grann och hänger i knäveck och annat men hur ofta lyckas man hitta långturer som innebär endast inspirerad körning? :)
 

MC Doktorn

Guest
Personligen tycker jag nakenhojar är grejen men gärna med kåpa.

Att köra utan kåpa är jobbigt i farter över 130km/h.

RSV Tuono är en fin bekantskap jag haft dock var hon ytterst svår att bli av med , till slut lyckades jag byta "partner" med en man fr Skara :hihi
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Det enda som talar emot en SuperDewk är soppaförbrukningen i kombination med en lite mindre tank, sedan så är det väl svårare att hitta lika förmånliga försäkringar till den som till t ex SpeedTriple:en (& antagligen Ducati). Om man ser på det krasst vill säga och inte tar med utseende & andra subjektiva värden. Fräna hojar allihopa:yoparty
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det enda som talar emot en SuperDewk är soppaförbrukningen i kombination med en lite mindre tank, sedan så är det väl svårare att hitta lika förmånliga försäkringar till den som till t ex SpeedTriple:en (& antagligen Ducati). Om man ser på det krasst vill säga och inte tar med utseende & andra subjektiva värden. Fräna hojar allihopa:yoparty

Om du inte bor i en alltför stor stad så har Bilsport&MC riktigt bra premier för SuperDuke.
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Under en kort period blev jag en tveksam Ducatisti o sneglade på
en SD, men jag tyckte den var lite för plastig och extrem.
Som en ren bushoj är den nog skitkul, men att göra några längre
turer så passar nog Monstern bättre.

Tycker också att SD är plastig, fast ser ändå rätt häftig ut.
Utan att ha testat så tror jag att Monster är bättre på långtur därför den har iallafall en liten kåpa och man sitter lägre och mer framåtlutat.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det enda som talar emot en SuperDewk är soppaförbrukningen i kombination med en lite mindre tank, sedan så är det väl svårare att hitta lika förmånliga försäkringar till den som till t ex SpeedTriple:en (& antagligen Ducati). Om man ser på det krasst vill säga och inte tar med utseende & andra subjektiva värden. Fräna hojar allihopa:yoparty

Större tank fr.o.m. -07 :tummenupp
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Jag undrar hur det är med serviceintervaller och servicekostnader för dom här hojarna.
Ducati skryter med att på nya hojar har dom halverat servicekostnaden.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag undrar hur det är med serviceintervaller och servicekostnader för dom här hojarna.
Ducati skryter med att på nya hojar har dom halverat servicekostnaden.
Troligen inte mer än för KTM iaf. I min lilla sfär bland hojkompisar så har Duccarna varit tillförlitligare än KTMerna. Det roliga i sammanhanget är väl att KTM förarna än mer verkar acceptera att det går sönder, mer kompromisslöst "race" antagligen.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Road Tour nära dig:

- 18/4 Hoj MC, Ducati
- 3/5 Beviks, KTM
- 7/5 Kahrle´s, KTM
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Alltid kul med någon som ska byta hoj.

Var ett tag inne på att kör kåplöst igen (det där med försäkringarna...) och
tittade då mkt på just KTM SuperDuke och Speed Triple, och lite på Monstern med.

Nu ska man ju som vägåkare inte snöa in helt på det där med varvtider, men i ett nummer av Pefromance Bike (som ändå i mitt tycke är en mkt bra hoj tidning) testad man lite twinar(Superduke, BMW R1200s, Buell XB12R) på sin test bana (som visserligen inte ska vara av jättebra kvalité och dessutom riktigt knixig, men ändå) där hade i vart fall SD:n den snabbaste tiden runt, alltså snabbare än t.ex. R1 -06, ZX-10R osv. Det tycker jag i alla fall är ett bra betyg på chassi, motor och bromsar. Jag tror nog om man vill komma upp i samma tryck och tempo som SD får man tog och titta på en Monster S4R eller S4Rs.

Men å andra sidan är ju inte hojåkande bara en massa statiskt och tester. Pröva och känn, ingen av pjäserna du funderar på är ju dåliga.

/Henrik (som i år väger mellan Gixxer K5 eller Aprila RSV)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top