Ducati Scrambler-tråden

Nu har jag rullat drygt 400mil med den semi automatiska oljaren.
Grus, regn och asfalt (ingen skog). Kedjan ser ut som ny på utsida och kontaktytor, insidan(mot fälgen) ser ju inte lika rolig ut men funktionen påverkas inte av det.
Fyllt på behållaren en gång.
Sjukt nöjd med funktionen, enda negativa är att bakfälgen blir nedskvätt.

Däcket verkar klara sig ganska ok, är fälgen som drabbas mest.
Blir kanske någon form av sug in mot fälgbanan då hjulet snurrar!?

Min Ducati Scrambler Nightshift har nu gått 380 mil och jag ska ha in den på service nästa vecka. Jag kommer inte serva den hos Ducati då garantin bara varar i 2 år.

Från ingenstans tändes idag motorlampan till gul. Har i dagsläget ingen OBD2 läsare så jag kan inte se vad det är för felkod.

1. Kan det vara så att lampan tänds för den tycker jag ska serva hojen?

2. Någon som har förslag på bra OBD2 läsare?

Tack på förhand.

Henrik P

Nej, motorlampan ska inte tändas för att det är dags för service.
Se till att den du lämnar in den hos kan göra DESMO ventilerna.

Jag använder denna, men med en EU5 plugg, röd och 6 stift, https://www.lonelec.com/product/melcodiag-diagnostic-kit-bluetooth-interface-adaptor-elm-4-pin-set/
Läs på om JP och hans fantastiska mjukvara för att återställa service, nolla felkod m.m.
Vad menar du med DESMO ventilerna?

Min Ducati Scrambler Nightshift har...Från ingenstans tändes idag motorlampan till gul. Har i dagsläget ingen OBD2 läsare så jag kan inte se vad det är för felkod.

1. Kan det vara så att lampan tänds för den tycker jag ska serva hojen?
2. Någon som har förslag på bra OBD2 läsare?

Tack på förhand.
Henrik P
Jag är väldigt säker på att Scrambler:n inte pratar OBD2. Mig veterligen finns det inga Europeiska fordon som gör det.

Vad menar du med DESMO ventilerna?
Motorn i Scrambler har desmodromic ventiler.
Det innebär att de har en mekanisk öppnare och stängare som behöver justeras/shimsas. De flesta andra tillverkare har en mekanisk öppnare och returfjäder där endast den mekaniska öppnaren behöver justeras.
Toleranserna på ventilöppning och stängning är små. På din motor är de mindre än en tiondels millimeter och öppnare/stängare behöver justeras/shimsas tillsammans.
Det är inte så svårt egentligen men det tar tid och det är inte alls verkstäder som vill/kan justera in dem.

Ducati har OBD2 gränssnitt, är väl ett krav i fordonsbranschen? Vet inte om man kan se felkoder i t.ex. torque men hastighets data, varvtal m.m. går att se.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back