Ducati Scrambler-tråden

hfghenke

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Honda Hornet 600
Den sitter i den stora burken ja, men slipon brukar sitta efter. Men nu när du säger det så kanske det inte funkar så på Scramblern. Jag har bara kört helsystem på min.

Edit: när jag kikar så har du helt rätt! Då ryker onekligen kat. Väldigt få kräver att man mappar om dock, du kan säkert få någon extra häst men det bör inte behövas.
Men vad säger besiktningen om jag kommer in utan kat?
 

hfghenke

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Honda Hornet 600
Den sitter i den stora burken ja, men slipon brukar sitta efter. Men nu när du säger det så kanske det inte funkar så på Scramblern. Jag har bara kört helsystem på min.

Edit: när jag kikar så har du helt rätt! Då ryker onekligen kat. Väldigt få kräver att man mappar om dock, du kan säkert få någon extra häst men det bör inte behövas.
Sitter det kat i ett system som i länken.

 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Som jag fattat det så går EU5 motorerna otroligt snålt.
Kör du en decat och kanske öppnare filter så rekommenderar en del att mappa om pga att den kommer gå ännu snålare och andra säger att det inte spelar någon roll :)
Vet inte hur pass intelligent styrboxen är, den reglerar väl luft/bränsle kontinuerligt, men kanske bara inom vissa ramar ..?
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Sitter det kat i ett system som i länken.

Borde inte sitta kvar i den. Besiktningen mäter inte utsläpp på hoj har jag för mig, så troligen inget. Förutsatt att den inte låter för högt.

Är du intresserad av mitt QD får du det billigare än de 6000 de ska ha för GPRen. Men GPRen passar nog din Shift bra! :)
 

Skramlare

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2024
Hoj
Ducati Scrambler Icon, 2020
Tja! Tämligen ny MC-förare och Scramblerägare. Har en 2022 Nightshift. Skulle vilja ha lite grövre ljud i den och funderar på något Slip-on-system men har en hel hög funderingar.

1. Har slip-on system katalysator?
2. Får man genom hojen i besiktning med eftermarknadsprylar?
3. Vad rekommenderar ni för märken?
4. Behöver jag mappa om hojen även för slip-on?
Har motsatt problem, just skaffat en 2020 Icon med en SC project CRT. Låter fantastiskt men ungefär lika högt som ett öppet rör. Då jag bor centralt är det alldeles för högljutt!
Tyvärr stödjer just den modellen inte DB-killer insert.

Sökt runt på olika slip-ons för Scramblern och finner inte ett enda datablad eller mätning av de olika hur högt de låter. Det är en djungel!

Vill inte gå tillbaka till stock då cat:en är integrerad och mer än standard vill jag att den låter.

Någon som har tips på passande slip-on (helst med DB-killer så jag kan testa med och utan)? Helst något som inte spränger banken.

Kollar på Leo Vince LV-10 pga rimligt pris och att de stödjer DB-killer.

Edit: första ägaren hade installerat det. Den har en dongel innan ECUn för att "mappa" om den och kräver tydligen ett par start-stop cykler när man byter avgassystem för att den ska fungera korrekt.
Jag hade utgått ifrån att du behöver göra något du motorn går väldigt lean från början.
Den kommer smälla tillräckligt med en slipon...
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
En sån där pytteburk lär du få korka igen ordentligt om den ska dämpa nämnvärt.
Jag har en Leovince one evo och den är rätt tyst med insatsen i.
 

Skramlare

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2024
Hoj
Ducati Scrambler Icon, 2020

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det följde med insats när jag köpte burken iallafall.
Jag har inte mappat om.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Då jag är notoriskt dålig på att olja kedjan har jag bestämt mig för att testa en semi automatisk oljare.
Den absolut finaste Kina kunde erbjuda (även den billigaste).
Lite sladdrigt fäste till själva munstycket, men det löstes i bästa scrambleranda med två träskruv in i det bakre kedjeskyddet + 3M karroseritejp :)
Efter installation och påfyllning enligt instruktion så verkar den göra det den ska. Hoppas bara att den inte blir för ivrig och tömmer hela behållaren under natten....
Slang positionen justerades en aning efter sista bilden.
Man ska vrida behållaren 90 grader någon gång mellan 15 och 35 mil beroende på väder och underlag. Ska enligt uppgift räcka minst 15 vridningar = ganska många mil om det nu stämmer.. Återkommer med resultat :)

1000009838.jpg
1000009839.jpg
1000009840.jpg
 

Skramlare

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2024
Hoj
Ducati Scrambler Icon, 2020
Min piggy back (Rapid bike evo) gav upp och lämade mig strandad på vägen. Kul!

Kör just nu helt stock ECU och märker att den blir ordentligt varmare (pga ingen cat och öppen ljuddämare) - oroväckande varm.

Tror jag lustläst hela tråden men klickar inte för mig vad den rimliga lösningen jag borde använda. Många nämner att mappa om. Rekommendation?
Googling får mig snabbt in på väldigt seriösa tuners med bänkar och väldigt seriösa priser.

Är det verkligen det rimliga?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Min piggy back (Rapid bike evo) gav upp och lämade mig strandad på vägen. Kul!

Kör just nu helt stock ECU och märker att den blir ordentligt varmare (pga ingen cat och öppen ljuddämare) - oroväckande varm.

Tror jag lustläst hela tråden men klickar inte för mig vad den rimliga lösningen jag borde använda. Många nämner att mappa om. Rekommendation?
Googling får mig snabbt in på väldigt seriösa tuners med bänkar och väldigt seriösa priser.

Är det verkligen det rimliga?
Kolla om inte XECU funkar på din, säljs av DesmoHeart.
Vet inte hur det funkar i verkligheten, men den ända som påstås klara EU5
 

Skramlare

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2024
Hoj
Ducati Scrambler Icon, 2020
Kolla om inte XECU funkar på din, säljs av DesmoHeart.
Vet inte hur det funkar i verkligheten, men den ända som påstås klara EU5
Precis något sånt jag söker. Om jag inte finner någon bättre köper jag den, tack!

Btw 2020 är EU4 så behöver inget som klarar EU5 ifall det finns fler alternativ.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hur är det med offroadingen på Ducatis scrambler? Har ni provat den på grus eller något mer dynamiskt?

För inspiration vill jag rekommendera titta på den här killen som offroadat en Hayabusa.

 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Hur är det med offroadingen på Ducatis scrambler? Har ni provat den på grus eller något mer dynamiskt?

För inspiration vill jag rekommendera titta på den här killen som offroadat en Hayabusa.

Kör min Desert Sled en hel del offroad och den skämmer inte ut sig, det är det snarare jag som gör. Släden har högre markfrigång och längre slaglängd samt en biffigare ram som gör den mer lämpad offroad. Har bytt till Öhlins cartridge och bakdämpare och det blev en rejäl förbättring offroad.
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Hur är det med offroadingen på Ducatis scrambler? Har ni provat den på grus eller något mer dynamiskt?

För inspiration vill jag rekommendera titta på den här killen som offroadat en Hayabusa.


Jag kör en hel del grusväg med min 1100, tycker det funkar fint och att den är lite bättre än en vanlig landsvägshoj på grusväg. Stigar och traktorspår är också ok om det inte är för lerigt, jag kör med orginaldäcken och de har ju inte jättegrovt mönster...Tyvärr går det inte att stänga av abs, det hade behövts. Fjädringen, jag har Öhlins både fram och bak, är ok och den sväljer en hel del trots att slaglängden är måttlig.

Ska man köra offroad på riktigt och vill att det ska gå fort så finns det såklart mycket bättre hojar. Desert Sled är säkert inte så dum men jag skulle nog skaffa nåt som man inte är för rädd om, en ful hoj med billigt utbytbar plast osv.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Jag kör en hel del grusväg med min 1100, tycker det funkar fint och att den är lite bättre än en vanlig landsvägshoj på grusväg. Stigar och traktorspår är också ok om det inte är för lerigt, jag kör med orginaldäcken och de har ju inte jättegrovt mönster...Tyvärr går det inte att stänga av abs, det hade behövts. Fjädringen, jag har Öhlins både fram och bak, är ok och den sväljer en hel del trots att slaglängden är måttlig.

Ska man köra offroad på riktigt och vill att det ska gå fort så finns det såklart mycket bättre hojar. Desert Sled är säkert inte så dum men jag skulle nog skaffa nåt som man inte är för rädd om, en ful hoj med billigt utbytbar plast osv.
Släden klarar sig förvånansvärt bra när man lägger den ändå. Har handtagsskydd på men det är allt. Böjt en växelpedal någong gång men i övrigt oskadd.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Min släde är allt som oftast ute på grus eller stig, även kört Enduro spår med den.
Släden är på intet sätt en smidig Enduro hoj men med mycket vilja och styrka så tar den sig fram överallt där jag vågar köra.
Kör inte med Öhlins på min, valde att bygga om på RG3 istället, både gafflar och dämpare.
Funkar riktigt bra även om man kan önska att högfarten hade en lite mjukare dämpning.
@uncletom - Vi skulle ju försöka träffas upp så att du kan provköra min släde :)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Om du tänker dig din Cabarello fast tyngre och sjukt mycket bättre purjo på låga varv så är det ganska nära verkligheten.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top