ojoj nu var det längesedan man besökte sporthoj.
Första jag gjorde var att söka upp ducati tråden. Jag är en ducatist själv o har ägt monster 796, streetfighter 1098s o nu är jag en stolt MTS S ägare.
Var nere o körde med den genom alperna 2012 och ned till italien. Det blev 500 mil på 1,5 vecka.
Det enda jag kunde klaga på var sadeln och likaså flickvännen som satt bakom.
För er som vill ha en bra sadel rekommenderar jag sergent seats.
http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/sargent-ducati-multistrada-1200.html
De har sadlar för nästan alla hojmodeller.
Det är många i ducati.ms (Största internationella forumet för ducati) som har sagt att sergent seats är skönast. Jag har inte provat själv men mycket kring detta verkar stämma om man studerar sadeln lite närmare o jämför med standard.
Det är precis som niohundrasexton säger att vi har dålig hållning när vi kör hoj. Man ska inte sitta med krökt rygg. Men det räcker inte att bara sträcka på ryggen så att man sätter sig på sittbenen, du måste ha en bra sadel för att kunna göra detta, annars blir det snabbt tryckpunkter på sittbenen o blockerad blodcirkulation.
Sadeln skall vara mjuk och ha stor kontaktyta med din bak för att avlasta trycket som byggs upp på den annars mindre ytan. Ca halva kroppsvikten multiplicerat med tyngdlagen. Det är en ganska så stor kraft.