Ducati

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Jag behöver er hjälp!

Jag tycker Ducati 748, 998 och 916 ser jävligt cool ut och jag tänker köpa en sån maskin. Jag är helt enkelt såld på Ducati för utseendet och ljudets skull.

Nu undrar jag vad det är för skillnad på de olika modellerna mer än cylindervolym. 748 R är en dyrgrip men vad står R:et för? Vad står S:et för i 748 S ?

Jag vill inte ha den dyraste utan den som ger mest för pengarna.
Jag tänker inte köra på bana utan endast på skånska landsvägar och inne i stan för att glänsa.

Jag har en Honda VFR 750F -88 och det var min första drömhoj. Nu har den drömmen slagit in och det är dags för nästa att ta vid...
Vad är den största skillnaden mellan min nuvarande Honda och en Ducce?

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
vad jag vet så finns det massa trådar där allt om olika beteckningar för ducati står.
Man kan läsa tills ögonen blöder :p
Sök på ducati eller nått sånt, har för mig att en av trådarna hade en rubrik som tydligt visade att den handlade om just det du söker efter.
/LGS

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
pidda skrev:
Jag behöver er hjälp!

Jag tycker Ducati 748, 998 och 916 ser jävligt cool ut och jag tänker köpa en sån maskin. Jag är helt enkelt såld på Ducati för utseendet och ljudets skull.

Nu undrar jag vad det är för skillnad på de olika modellerna mer än cylindervolym. 748 R är en dyrgrip men vad står R:et för? Vad står S:et för i 748 S ?

Jag vill inte ha den dyraste utan den som ger mest för pengarna.
Jag tänker inte köra på bana utan endast på skånska landsvägar och inne i stan för att glänsa.

Jag har en Honda VFR 750F -88 och det var min första drömhoj. Nu har den drömmen slagit in och det är dags för nästa att ta vid...
Vad är den största skillnaden mellan min nuvarande Honda och en Ducce?

tjenare..är själv ducce-fanatiker... kör en 748e..

kortfattat så står de olika betäckningarna för detta:

E = standard 748 utan överklass krusiduller och hyfsad effekt!
S = öhlinsdämp i bak plus lite x-tra kusar i spisen
R = precis fullsmetad med öhlind dvs styr, gaffel och bakdämp + ganska skrämd motor!

vi "vanliga" hojåkare känner ingen märkbar skillnad på om det sitter öhlins lr showa prylar i gaffeln t ex..det överlåter jag till rejjsernissarna att bedömma

av egen erfarenhet så är duccen lättjobbad på vägen, den älskar små kurviga vägar.. spyr galla på motorväg(om det sker i laglighastighet!) 6:ans växel i 90 är bara att glömma..då kan man lika gärna köra skördetröska.. skakar så plomberna lossar i tänderna! samma inne i stan.. åker jag i stan så är det 1-2:ans växel som gäller..hojen beter sig oroligt inne i stan å vill bara ut på dom krokiga småvägarna.. och det är där den hör hemma!

ska du ha en ducce så satsa på en 748e(du behöver inget öhlinskit om du inte ska åka på bana) dock höjs ett finger för att dina servicekostnader kommer ta ett kliv ut i rymden gämfört med din honda!
men känslan av att åka ducce går inte att beskriva.. dom reaktionerna man får och den körglädjen duccen bjuder på är helt underbar!
så jag hoppas du tar klivet in i en värld av muller å körglädje :Bugar ...duccen är värd alla pengar å all tid..

// windeståhl

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Bara att få gränsla en twinmotor är lyx,även om det får meckas en del med en ducce:Ö

KÖP..996'`?

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
twinner skrev:
Bara att få gränsla en twinmotor är lyx,även om det får meckas en del med en ducce:Ö

KÖP..996'`?
jag håller med dig.. twinmotorn är något alldeles speciellt.. fast det ska va itlienska twinar...lr?? :fyllisar

vill han ha en som ger mest för pengarna så ska han satsa på en 748 det är en bra "nybörjar" hajperducce.. sen kan han alltid jobba sig uppåt!

fast det är ju bara min åsikt.. å den väger nog inte så tungt i hans val av mullret från bologna! :Bugar

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
skövde_pöjk skrev:
tjenare..är själv ducce-fanatiker... kör en 748e..

kortfattat så står de olika betäckningarna för detta:
bla, bla, bla...

Tack för svaret!
Jag blev lite klokare och eftersom jag inte är en racerförare tror jag nog att en "E" är den som passar mig bäst.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
pidda skrev:
Varför rekomenderar du 996? Vad är det den har som t.ex. 748 inte har förutom mer effekt?

Inga specar,mest bara för att polaren hadde en sån och dom är feta :)Han var det dock lite skruva med.
Men en 748 duger väl?i guess:)

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
twinner skrev:
Inga specar,mest bara för att polaren hadde en sån och dom är feta :)Han var det dock lite skruva med.
Men en 748 duger väl?i guess:)

Mmm... som sagt så vet inte jag. Men det borde bli skillnad i försäkringspengar. Varför då köpa en 996 om man inte utnyttjar en 748, så tänker jag.

Men är en 996 bättre hoj kvalitetsmässigt och körglädjemässigt så är det såklart mycket intressant.

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
pidda skrev:
Tack för svaret!
Jag blev lite klokare och eftersom jag inte är en racerförare tror jag nog att en "E" är den som passar mig bäst.

det är lungt. kan man styra in nån på ducce stigen så är jag nöjd.. har du fler frågor om 748 så klottra på så ska jag göra mitt bästa att svara efter mina egna erfarenheter! :tummenupp

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
skövde_pöjk skrev:
det är lungt. kan man styra in nån på ducce stigen så är jag nöjd.. har du fler frågor om 748 så klottra på så ska jag göra mitt bästa att svara efter mina egna erfarenheter! :tummenupp

Okej, då undar jag vilken årsmodell du rekommenderar?
Vad har din hoj kostat dig i service, däck, m.m. vilket försäkringsbolag har du?

Den dagen jag skall åka och kolla på hoj - vad skall jag då kolla extra noga på?
Jag läste någonstans att ramen på vissa Duccar har en tendens att spricka så var på ramen skall man då kolla?

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
pidda skrev:
Okej, då undar jag vilken årsmodell du rekommenderar?
Vad har din hoj kostat dig i service, däck, m.m. vilket försäkringsbolag har du?

Den dagen jag skall åka och kolla på hoj - vad skall jag då kolla extra noga på?
Jag läste någonstans att ramen på vissa Duccar har en tendens att spricka så var på ramen skall man då kolla?

Jag själv kör en 01:a har haft lite småstrul med min(det är ju en italienare) skulle jag rekomendera så köp 02-03..

nu när jag står med facit i hand så vet jag vad jag skulle kollat efter!
checklista:

kolla så det inte läcker olja vid cylinderfoten på den "stående" cylindern..(min läckte där, fabriken hade felblandad tätningsmassa som inte härdarde som den skulle vilket resulterade i läkage)verkar bara förekomma på 01:eek:r har en polare som kör samma årsmodell hans läkte med. det är en dyr historia som kostade mig 5000 spänn

kolla så att allt som har med det elektriska funkar. min tempgivare var paj så hojen kokade vilket resulterade i att expantionskärlet sprack(onödig kostnad)
elen kan krångla på dom här skönheterna..

sen är det bara att köra basic rutin som man brukar göra när man köper hoj!
se till att hojen är i gott skick..dom är oftast ägarens ögonsten.. får man ett oseriös intryck av ägare/hoj så blir man lätt misstänksam att hojen inte fått det omvårnad den behöver..
något om att ramen skulle kunna ha sprickor har jag aldrig hört.. så det vågar jag inte svara på men kolla på de ställen där det är troligt att det blir mest belastning!

försäkringen tycker jag är oerhört förmånlig om man jämför med andra.. när jag köpte min i feb i år(utan MC-kort) så fick jag betala 16000 :-hel/hel är 21 år, bor på vischan. kör trygg-hansa..

service är inte så billigt. la 10000:- på min 1000-milaservice var 1000 mil).. fast då var jag tvungen att byta drivpaket!
så räkna med att en service går loss på iaf högt räknat 5-6000:- om dom inte byter typ drivpaket, lameller osv då blire det några lusentappar dyrare!

har bytt bakdäck tre gånger i år, framdäck två! har kört 1500 mil denna "sommar" kör på avondäck, ville ha ett märke som höll lite längre..eftersom jag inte är nån banåkarnisse så gjorde jag valet att välja ett däck utan större supersport egenskaper men som håller för "normal" åkning

hoppas du orkar läsa allt nu!
är det nått mer så hojta till!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
pidda skrev:
Mmm... som sagt så vet inte jag. Men det borde bli skillnad i försäkringspengar. Varför då köpa en 996 om man inte utnyttjar en 748, så tänker jag.

Men är en 996 bättre hoj kvalitetsmässigt och körglädjemässigt så är det såklart mycket intressant.

Hur du än väljer så komer du garanterat bli nöjd:) det är fina cyklar :tummenupp

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
skövde_pöjk skrev:
hoppas du orkar läsa allt nu!
är det nått mer så hojta till!

Jag orkade läsa :)
Det tar väl ett litet tag till innan det blir dags för att skaffa sig en Ducce men det gäller ju att förbereda sig.
Det där med oljeläckaget skall jag vara uppmärksam på!

Jag hojtar när jag kommer på något mer jag vill veta.

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
pidda skrev:
Jag orkade läsa :)
Det tar väl ett litet tag till innan det blir dags för att skaffa sig en Ducce men det gäller ju att förbereda sig.
Det där med oljeläckaget skall jag vara uppmärksam på!

Jag hojtar när jag kommer på något mer jag vill veta.

man kan aldrig bli nog förberedd..

även om man får lägga ner mycke tid å pengar på duccen så ger den dig det tillbaka 1000 ggr om.. varje gång man ryker igång den så glöms allt annat bort! gränsla den och dra iväg och den kommer skänka dig körglädje, status(ALLA vänder sig om när man kommer farande) den är helt enkelt underbar!

lycka till med inköpet.. berätta gärna när det blir affär!

// windeståhl

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
skövde_pöjk skrev:
...har haft lite småstrul med min(det är ju en italienare)..

OK, lite OT. Jag vet inte om duckar har fler eller färre problem än andra bågar. Men när det strular, skyll inte på att det är "italienare". Som bekant finns andra italienska bågetillverkare som producerar hojar med toppkvalitet.

M a o - dra inte med oss i "träsket". :D

Högaktningsfullt

/h

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
#Olsson# skrev:
OK, lite OT. Jag vet inte om duckar har fler eller färre problem än andra bågar. Men när det strular, skyll inte på att det är "italienare". Som bekant finns andra italienska bågetillverkare som producerar hojar med toppkvalitet.

M a o - dra inte med oss i "träsket". :D

Högaktningsfullt

/h

absolut inte min mening att dra ner nån i träsket.. sen vet jag inte heller om duccarna krånglar mer än andra hojar(förmodligen inte)....själv anser jag att ducati, aprillia osv håller samma kvalité som jappsarna.. tom kanske snäppet bättre i känslan på grejerna..

det är bra att du reagerar... alla åsikter är välkommna.. vi hänger ju här för att reagera och disskuterar..
// windeståhl

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
skövde_pöjk skrev:
Jag själv kör en 01:a har haft lite småstrul med min(det är ju en italienare)

Dra inte ner andra fel fria italienska hojar i smutsen :rolleyes: ,sen håller samma kvalite som jappsarna,aprilia hojarna med sina fina rotax motorer är nästan odödliga, visst kör man utan olja så rasar de också men det ska mycket till, där imot japps hojar rasar lite då och då. Så säg inte att aprilia hojarna har lika eller sämre kvalite än japps hojarna därför då blir jag besviken. Visst har du stora erfarenheter av det så kan du säga att det är så men inte annars. :7peta

Last edited:

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Lam-Kaka skrev:
Dra inte ner andra fel fria italienska hojar i smutsen :rolleyes:

Asså jag menade inte att ALLA italienska hojar krånglar!
spelar ingen roll hur mycke min hoj skulle krångla jag är och förblir freak på italiabågar.. tro inget annat! men chargongen bland andra(japps) är ju att det inte finns nån kvalité i italienska åk.. har fått försvara tricolore ett antal gånger

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln