Ducati

mike_bike

Långsam
Gick med
9 Aug 2004
Ort
K Kna
Hoj
Inte längre.
Sprickor i rammen

HEJ

Då är det dags för mig att lägga mig i, vad jag hört så är det äldre 900SS modeller som ramen kan få sprickbildningar. Och då är det vid styrinfästningen som problemen kan vara.

Så inga problem med 748:eek:r. Välkommen in i duccevärlden.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
mike_bike skrev:
HEJ

Då är det dags för mig att lägga mig i, vad jag hört så är det äldre 900SS modeller som ramen kan få sprickbildningar. Och då är det vid styrinfästningen som problemen kan vara.

Så inga problem med 748:eek:r. Välkommen in i duccevärlden.

Jag säger inte att det är så här, men att det kan hända. Detta är röret vid bakramsinfästningen(det är likadant på andra sidan.)

Bilden är tagen på 748 -01 som har gått 2800 mil utan vurpor eller andra abnorma påfrestningar.
 

Bifogat

  • Bild 1 liten.JPG
    Bild 1 liten.JPG
    61.6 KB · Visningar: 409

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
sleven skrev:
Jag säger inte att det är så här, men att det kan hända. Detta är röret vid bakramsinfästningen(det är likadant på andra sidan.)

Bilden är tagen på 748 -01 som har gått 2800 mil utan vurpor eller andra abnorma påfrestningar.

Det är denna bilden jag sett i en annan tråd som fått mig att bli lite rädd. Nåt sån't här vill jag absolut inte råka ut för.
 

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
pidda skrev:
Det är denna bilden jag sett i en annan tråd som fått mig att bli lite rädd. Nåt sån't här vill jag absolut inte råka ut för.


Man kan råka ut för vad som helst, när som helst... på vilken hoj som helst.... :näsblod

/M
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
pidda skrev:
Det är denna bilden jag sett i en annan tråd som fått mig att bli lite rädd. Nåt sån't här vill jag absolut inte råka ut för.

JO.. Jag, broder och The man Björn svarade oxå att vi aldrig
sett eller hört talas om detta problem. :va

EDIT.. läste broders inlägg på duccelistan.
Ingen yttre påverkan och Ducati fabriken själv hade aldrig sett denna
skada tidigare.

Tror inte du behöver vara orolig att det kommer hända dig.
 
Last edited:

Räser-Klas

Duc-lover
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducce 916 Senna
Bj.O.rn skrev:
Här är en bänkning på min (likadan knota, moderat vässad)
HAHAHA!!! Ska det där va en trimmad hoj :rofl Här är bänkningen av min TRIMMADE 916, gjort på verkstan av Taglioni-Hasse (RX-kammar) inget hempul som ni andra värkar ha :D
 

Bifogat

  • 916TRIMMAD.jpg
    916TRIMMAD.jpg
    39 KB · Visningar: 320

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
emullo skrev:
JO.. Jag, broder och The man Björn svarade oxå att vi aldrig
sett eller hört talas om detta problem. :va

EDIT.. läste broders inlägg på duccelistan.
Ingen yttre påverkan och Ducati fabriken själv hade aldrig sett denna
skada tidigare.

Tror inte du behöver vara orolig att det kommer hända dig.

Precis, och inte fick jag något svar på om alla bultar till bakramen satt som dom skulle när det hände heller.. Misstänker att så inte var fallet..

/B
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Räser-Klas skrev:
HAHAHA!!! Ska det där va en trimmad hoj :rofl Här är bänkningen av min TRIMMADE 916, gjort på verkstan av Taglioni-Hasse (RX-kammar) inget hempul som ni andra värkar ha :D

Haha.. lustgas? pjått-å-sjåpp?

/B
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Bj.O.rn skrev:
Precis, och inte fick jag något svar på om alla bultar till bakramen satt som dom skulle när det hände heller.. Misstänker att så inte var fallet..

/B

Kan det bli en sånn felbelastning av att man inte stoppat i bultarna? Vilka bultar skulle han ha glömt då??
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
amullo skrev:
Kan det bli en sånn felbelastning av att man inte stoppat i bultarna? Vilka bultar skulle han ha glömt då??

Eeh? ...som Bj.O.rn skrev så är det bultarna till bakramen som kan ha vibrerat loss, inte helt ovanligt. Då kan man få onormalt slitage på ramen, vilket säkert kan vara en av anledningarna till det rambrott som visades. Men det verkar egentligen inte helt sannolikt. Klart mysko spricka. Bortsett från denne ägare (Dooh!) så tror jag däremot inte att det är något som man behöver vara orolig för på en Hypersport, det är en mycket ovanlig skada, det här är första gången jag hört talas om en sådan skada.

Vad gäller valet mellan 748:eek:r... så är E snikmodellen (snart får jag PG på mig, och då har hela ducceklubben bidragit till denna tråd :tummenupp). Jag skulle satsa på en vanlig S, typ Biposto (2-sits), för landsvägskörning... Eller kanske ännu hellre en äldre (pre -98) pga försäkringen, som redan nämnts i tråden.

Vill man ha en perfekt banhoj så är det 748R-modellen 01-02 som gäller. För att väcka lite mer "ha-begär", spana in Sigma Performance:

http://www.sigmaperformance.com


Kolla t.ex artiklarna om 853-kitet till en 748 :tummenupp :
http://www.sigmaperformance.com/748-853.html


/Tobbe

.
 
Last edited:

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
TSRD skrev:
Vad gäller valet mellan 748:eek:r... så är E snikmodellen (snart får jag PG på mig, och då har hela ducceklubben bidragit till denna tråd :tummenupp). Jag skulle satsa på en vanlig S, typ Biposto (2-sits), för landsvägskörning... Eller kanske ännu hellre en äldre (pre -98) pga försäkringen, som redan nämnts i tråden.

Ja, E eller S får det bli och om priset inte skiljer för mycket tar jag nog en S.
Gött att höra att man inte behöver oroa sig för sprickor i ramen.

Vet ni vad "vanliga" däck till en 748 går på? Antar att dom kostar lite mer än till min Honda VFR.

Dessutom vill jag så klart ha det där göttiga ljudet :kär så vilka dämpare skall jag satsa på?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Bj.O.rn skrev:
Precis, och inte fick jag något svar på om alla bultar till bakramen satt som dom skulle när det hände heller.. Misstänker att så inte var fallet..

/B

Har precis pratat med han som äger hojen (Per Fahlgren ifrån Nybro gul 748)

Han säger att bultarna till bakramen defentivt satt fast.

Mvh Sleven. Numera motvillig ägare till en Italienska.
 

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
pidda skrev:
Dessutom vill jag så klart ha det där göttiga ljudet :kär så vilka dämpare skall jag satsa på?

Se till att de sitter på när du köper... det tenderar att balla ur i pengar annars!
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
jag läste/hörde nånstans.. att duccar rekommenderas att servas var 200:ade mil, det låter helt sjukt överdrivet.. isåfall kommer det ju kosta ofantliga mängder pengar jämfört med andra märken..

finns det nån bra förklaring på vad v-twin innebär? hör bara talas om att de är så jäkla grymma å ger bra vrid mm. mm.. (kort förklaring bara, när jag vill lära mig alla detaljer får ja googla lite)
 

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
scud skrev:
jag läste/hörde nånstans.. att duccar rekommenderas att servas var 200:ade mil, det låter helt sjukt överdrivet.. isåfall kommer det ju kosta ofantliga mängder pengar jämfört med andra märken..

finns det nån bra förklaring på vad v-twin innebär? hör bara talas om att de är så jäkla grymma å ger bra vrid mm. mm.. (kort förklaring bara, när jag vill lära mig alla detaljer får ja googla lite)


Eh... nä, så ofta behövs inte!
V-twin - Tvåcylindrig V-motor

Räcker så?
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
martan skrev:
Eh... nä, så ofta behövs inte!
V-twin - Tvåcylindrig V-motor

Räcker så?

Är det rekommenderade serviceintervallet tätare än på andra märken då?

Hmm, ja förstod ändå inget, men jag ska surfa lite, förhoppningsvis får man se lite bilder etc..
 

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
scud skrev:
Är det rekommenderade serviceintervallet tätare än på andra märken då?

Hmm, ja förstod ändå inget, men jag ska surfa lite, förhoppningsvis får man se lite bilder etc..


Rekommenderat intervall är väl 1000 mil på de flesta modellerna.
Många byter olja vid 500 mil.

Kolla vilken customhoj som helst så förstår du vad en V-twin är.

/M
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
scud skrev:
Är det rekommenderade serviceintervallet tätare än på andra märken då?

Hmm, ja förstod ändå inget, men jag ska surfa lite, förhoppningsvis får man se lite bilder etc..

50 mil är bra, gärna oftare.. jag brukar justera ventiler när jag kört tomt en tank

/B
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top