amullo
Italiensk Allroad
Jimsan skrev:En Ducati-FAQ hade varit bra då det är lagom förvirrande med beteckningar, kontra årsmodeller osv
Här är nog bj.O.rn den bäste att fråga. Han har koll på vad som hänt mellan de olika modellerna mer i detalj än vad jag någonsin vågar kunna hoppas på att få veta.
Men om du funderar på en Hyper så finns det en del grundmodeller
748 = Kom 1995. Tillverkades till 2002 Ett flertal olika specialmodeller med mer eller mindre trimmade motorer och olika fabrikat på stötdämpare mm. Grundmotorn var dock iprincip likadan hela vägen. 98 ystra hästar, men specialvarianter med upp till runt 120 finns (RS). Vanliga 98;an är dock vanligast.
916 = Urmodern. Kom 1994 och tillverkades fram till 1998. Samma sak här.. Olika trimmade varianter förekommer. Vanligast är 916 BiP.
996 = Kom 1999. Större motor och sånt.. en vidareutveckling av 916 motorn (Utom R). Tillverkades fram till -01. Även här finns olika trimmade varianter. 996 är vanligast. typ 117 Häst vill jag minnas...
998 = kom 2002. Nyutvecklad motor med bättre vrid och lite varvvilligare (Testastretta). Trevlig hoj. Tillverkades fram till nedläggning 2004. sista tillverkade kallas för 998FE (Final Edition). Vanliga 998 är en superb hoj.
Så. Lite snabbt om hypern.. Långt ifrån komplett info.. jag vet..