Ducati

marolo

Socio: 2806
Gick med
5 Sep 2004
Ort
I lägenhet
Hoj
748 Bip
Fakkverk skrev:
Jag har haft två skojiga säsonger med en Monster 600. Det är ingen raket men en väldigt körglad cykel. Motorn har i mitt tycke ett fint register med en liten topp vid 7.000 rpm. Chassiet lämnar tyvärr en del att önska vid forcerad körning. Vid kurvtagning över 140 km/h var min lite "svajig", likaså på bana.

Hojen är förvisso inte konstruerad för dessa ändamål men den fungerar perfekt i lagom tempo på landsvägen och är en njutning att köra i stan.

Jag hade en Dark av 99- års modell. Den har enkelskiva fram men med ett fantastiskt bett. Dessa modeller bör vara några tusenlappar billigare.

Summering:

Kul hoj för den som inte har bråttom!

Bild på min föredetta (vi har separerat, hon blev våldtagen av släkting :gnissla ):

viewphoto.php



/ Johan

Kan bara hålla med! Dock så blir man snart sugen på mer effekt. Men svårt att finna billigare nöje på två hjul!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Panos skrev:
Vad anser ducatister om 600Monster? :confused:
Hört att folk tycker att dom är för små och istället
satsa på en 900Monster :va :) Vad anser NI?

Menar du de tidiga 600 eller 620ie? För det är en markant skillnad. De tidiga 600 spisarna är nog Ducatis sämsta motor hittills; klen och av tveksam kvalitet. 620ie har ett helt annat temperament men visst saknas det en del pulver speciellt på högre varv. Det är å andra sidan den enda svagheten och vissa tycker kraften räcker till. Provkör och bilda dig en egen uppfattning men som sagt, undvik den första modellerna med 600 motorn. Den är inge kul.
 

blårök

med-lem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
lomma
Hoj
suzuki rg 500, ducce 900ss, cagiva mito 125, aprilia futura 125
fräck bild

amullo skrev:
Japp.. Precis som Yonsson skriver så är ju monster 600 inte en sporthoj. Man skall egentligen kanske jämföra den mest med en BMW F650 Scarver eller liknande. Motorn har inte alls samma vrid som den större 900 motorn. I stan räcker motorn jättefint och den traditionella "blöta" kopplingen gör körningen trevlig i stan, där man ändå växlar ofta.

Tar man den större 900 monstret så är den mer avpassad för småkurviga vägar och landsväg. Inget touringlok oavsett om man har toppkåpan eller inte. Men den är perfekt när det svänger mycket och ofta.

Inget monster passar egentligen på banan om de är orginal. låga avgasrör och fotpinnar samt stöd tar i när man gör mer extrema nerlägg. Givet så kan man ju byta lite grejer och få dem att funka hyfsat, men lika bra som en sporthoj blir det aldrig.

Här hittas en bild på en något mer extrem monster.
Photo & Copyright tobbe@ebbot.net
gallery_06.jpg
hmmm fräck bild man kan ju föreställa sej en puckelryggig farbror med stirrande blick!! cool hoj ! :tummenupp
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
fazerfun skrev:
Menar du de tidiga 600 eller 620ie? För det är en markant skillnad. De tidiga 600 spisarna är nog Ducatis sämsta motor hittills; klen och av tveksam kvalitet. 620ie har ett helt annat temperament men visst saknas det en del pulver speciellt på högre varv. Det är å andra sidan den enda svagheten och vissa tycker kraften räcker till. Provkör och bilda dig en egen uppfattning men som sagt, undvik den första modellerna med 600 motorn. Den är inge kul.

japp, jag menar den tidiga 600an :) har provkört för länge sedan, typ 500meter bara.....på den lilla sträckan hinner man inte bilda så mycket uppfattning om :( endast att den var skön och mullrig :)
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Panos skrev:
Vad anser ducatister om 600Monster? :confused:
Hört att folk tycker att dom är för små och istället
satsa på en 900Monster :va :) Vad anser NI?

Om du med liten menar att hojen är liten så är det rätt. Jag är 187 cm och får vika ihop mig duktigt på tjejens Monster. Ingen chans att få in knäna i inbuktningarna i tanken. Men har man väl vikt ihop sig så har man riktigt skoj!
Du vinner inget i storlek på att köpa M900 eftersom den har precis samma ram.

På den senare M620 har man ökat sitthöjden så den upplevs som lite större. M900 följde med samma år (2002 om jag minns rätt).

När det gäller kommentarer om banåkning och så är det riktigt att original ljuddämpare och fotpinnar tar i ganska fort. De flesta byter ju ändå ljuddämpare och jag har sett många köra Monster duktigt fort på bana, så det hänger nog mest på föraren som alltid.

Den som kritiserar chassit kan ju fundera över att det är i princip samma ram som på 888 som vann det mesta i Superbike i början på 90-talet....

/RedTop/
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
RedTop skrev:
Den som kritiserar chassit kan ju fundera över att det är i princip samma ram som på 888 som vann det mesta i Superbike i början på 90-talet....

/RedTop/


Precis som du skriver så är det i princip samma ram som trippelåttan.
Några tvärgående stag saknas. Dessa borde kunna göra underverk.
Vet att TSRD:s monster som illustreras ovan har åtminstonde ett av dessa stag.

Chassiet innefattar även fjädringskomponenterna, där finns ganska stora skillnader mellan en Monster 600 och en 888.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Fakkverk skrev:
Precis som du skriver så är det i princip samma ram som trippelåttan.
Några tvärgående stag saknas. Dessa borde kunna göra underverk.
Vet att TSRD:s monster som illustreras ovan har åtminstonde ett av dessa stag.

Men det verkar ju inte hjälpa upp vare sig fart eller stabilitet (har för mig att den gick omkull på en raka t o m) :hihi

/S som i snigelfart
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Fakkverk skrev:
Precis som du skriver så är det i princip samma ram som trippelåttan.
Några tvärgående stag saknas. Dessa borde kunna göra underverk.
Vet att TSRD:s monster som illustreras ovan har åtminstonde ett av dessa stag.

Chassiet innefattar även fjädringskomponenterna, där finns ganska stora skillnader mellan en Monster 600 och en 888.

Japp, Tobbe har låtit Morani svetsa dit några stag i ramen för att få den mer lik trippelåttans. Tror dock inte en sekund att nån av dom som skriver i den här tråden märker nån skillnad om dom stagen sitter där eller inte...

Absolut är det skillnad på fjädringskomponenter och det går ju t.ex. inte att jämföra en Öhlinsgaffel på en racehoj med den icke justerbara Showa-gaffeln på en M600. Där är ju M900 bättre utrustad med justerbar gaffel, aluminiumsving (som nog är lite styvare) och en uppgraderad bakdämpare.

Men det hänger på föraren till slut ändå. Micke Larsson körde ju åttor runt de flesta med sin M600 på Ducceklubbens banåkningar för nåt år sedan...

/RedTop/
 
Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
RedTop skrev:
Men det hänger på föraren till slut ändå. Micke Larsson körde ju åttor runt de flesta med sin M600 på Ducceklubbens banåkningar för nåt år sedan...

/RedTop/


Larsson hade en 620, det var jag som körde åttorna med Monster 600! :D

Jag tror nog att en del i den här tråden skulle bli lite snabbare med 888-stagen. En väldigt vettig modifiering tycker jag. Trist när hojen vobblar i 140 km/h. Du vrider inte gärna rullen mer då, även om du skulle kunna åka fortare.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
RedTop skrev:
Japp, Tobbe har låtit Morani svetsa dit några stag i ramen för att få den mer lik trippelåttans. Tror dock inte en sekund att nån av dom som skriver i den här tråden märker nån skillnad om dom stagen sitter där eller inte...

Absolut är det skillnad på fjädringskomponenter och det går ju t.ex. inte att jämföra en Öhlinsgaffel på en racehoj med den icke justerbara Showa-gaffeln på en M600. Där är ju M900 bättre utrustad med justerbar gaffel, aluminiumsving (som nog är lite styvare) och en uppgraderad bakdämpare.

Men det hänger på föraren till slut ändå. Micke Larsson körde ju åttor runt de flesta med sin M600 på Ducceklubbens banåkningar för nåt år sedan...

/RedTop/


Vad är det för stag i SS i.e.?
<---------------------------------------
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top