Ducatiklubben VS Sporthoj?

Status
Ej öppen för fler svar.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nogger skrev:
2526419 Ok då !! Jag är J-ligt trött på alla ducatister som pratar om själ mm... när dom åker runt på en rörhög som dom tror har mkt bättre vrid än moderna literhojar från japan, eftersom dom inte provkört (gud förbjude) ngt annat än sina skramlande, rasslande italienare dom sista 10-15 åren och eftersom dom är "inlåsta" på sina egna bandagar så vet dom inte själva hur fort/långsamt det går runt banorna då dom är omgivna av 70-80 hk effektmonster som svischar runt öronen...

Min har ingen själ men en underbar motor och chassi m fantastiskt sköna bromsar som funkar i alla dom farter hojen är byggd för....

Jävla trigger :mad: Du lockade fram min verkliga sida :D

P.S Alla är inte kvalificerade att köra ducce va det ngn som skrev jag skulle vilja ändra det till att alla inte HAR RÅD att vare sig köpa eller äga en, så det finns en salig blandning förare där som i alla hojläger och NEJ du måste inte ha en tröja för att åka suzuki... *asg*

*Rörd till tårar*
Visst känns det skönt :yoparty
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Nogger skrev:
2526419 dom är "inlåsta" på sina egna bandagar så vet dom inte själva hur fort/långsamt det går runt banorna då dom är omgivna av 70-80 hk effektmonster som svischar runt öronen...

Läs om volvon jag nämde tidigare i tråden är du snäll..

skriv inte Dom e ru snäll.... jag kör blandade körningar varje år så jag vet
hur det ligger till för min del iaf..
 

sandstream

Guest
MrTombola skrev:
2526427 Jag cashar 3900 ganska exakt för min 1000mila hos aut. duccesäljare.
Vad betalar du för den stora servicen, var 2000:e mil?

emullo skrev:
2526433 Läs om volvon jag nämde tidigare i tråden är du snäll..
Tanken har inte slagit dig att dina metaforer med Volvo kanske inte går hem överallt och att du borde utveckla lite?
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Superlight skrev:
2526303 Japp minst, men jag är den ursprungliga eller the Superlight :tummenupp

EDIT: varför jag gillar Ducati - de är designade och tittar man lite närmre på hojarna ser man att arbetet håller en annan kvalitet än löpande-band-japanska hojar. Såg några svetsfogar på en ram på en r6 och blev allvarligt illamående, så satans fult/slarvigt gjort. Sen att min hoj bara har knappa 120 hk original (1997:a) gör mig inget. Jag blir bara glad om jag lyckas köra om nån japansk missil på nån bankörning med mitt effektunderläge. Det brukar funka hyfsat (dock aldrig på rakorna).

/Mackan

Jo.., här på forumet var du först, men...,

vad det gäller smeknamnet "Superlight" så har jag dragits med det långt innan Ducati släppte sin 900"Superlight"..., fick det av mina kompisar för min sjuka passion att lätta alla hojar/bilar istället för att trimma....,
att jag sen skulle bli ägare av 2st Superlight´s är ganska kul :D

Håller med dig om att det är kul att röka nån japansk missil..., det man förlorar på rakan får man ta igen i kurvorna :D
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Eureka skrev:
2524416 men att köra ducce är lite farligt nära en HD snubbe och jag är inte 75 år ännu!


Ducce kanske är SH världens HD :rolleyes:

HD/Ducce
+Speciell känsla
+Utseende
+Tillbehör
+Bra klubbar
+Många träffar eller bankörningar
+Högt pris håller massan borta
+Andrahandsvärdet


:tungan
 

Ducati for life

Guest
sandstream skrev:
2524225 Jag gillar Suzukis hojar, utseende, kvalité, prestanda och pris.
Kawasaki, Honda och Yamaha gör nog kvalitetsmässigt precis lika bra hojar och prestandamässigt är det inte mycket som skiljer dem åt men Suzuki är det som har tilltalat mig genom åren.

Ducati gör säkert fina hojar de också men en ny Ducati som motsvarar min i prestanda till samma pris finns inte.

men dåså - du köper din hoj på känsla - låt oss Ducati nördar göra det samma.
Du är ju själv en "Suzuki nörd" - sen kan man ju ändå tycka det är bra lustigt att Ducati har fler SBK vinster än de andra har tillsammans:näsblod
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
sandstream skrev:
2526438 Vad betalar du för den stora servicen, var 2000:e mil?

Tanken har inte slagit dig att dina metaforer med Volvo kanske inte går hem överallt och att du borde utveckla lite?

Nej.. trodde dom var solklara.. :confused:

volvo == Dra inte alla över samma kam.

Bättre ??
 

sandstream

Guest
Ducati for life skrev:
2526451 men dåså - du köper din hoj på känsla - låt oss Ducati nördar göra det samma.
Du är ju själv en "Suzuki nörd" - sen kan man ju ändå tycka det är bra lustigt att Ducati har fler SBK vinster än de andra har tillsammans:näsblod
Men jag har inte samma behov av att motivera mitt val av hoj som många Ducati-ägare har, där har du skillnaden.
Angående WSBK har det avhandlats tidigare i tråden och där kan du få en förklaring och du slipper göra bort dig i framtiden.
(Typ: "Min Renault är sjävklart bättre än en Porsche, Renault vann ju F1 2005")
emullo skrev:
2526459 Nej.. trodde dom var solklara.. :confused:
volvo == Dra inte alla över samma kam.
Bättre ??
Japp, klart bättre!
Och bara för protokollets skull så drar jag inte alla Ducati-ägare över en kam, det finns massor av er som är supertrevliga :)
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
sandstream skrev:
2526438 Vad betalar du för den stora servicen, var 2000:e mil?

Ja du, bra fråga. Har inte kört mina 2000 mil än, men det som skulle kunna komma till är väl ett tillägg för kamremsbyte 2ventil: 465 - 1030:-...
Bromsbelägg om man inte gjort det innan??
Frågan är väl vad som mer görs vid en 2000mila än vid en 1000mila??... chimsning och koll av ventilspel, alla filter, olja, stift ingår väl alltid? Antar att priset beror på hur man kör, dvs slitaget på olika delar osv...
Men visst har du 600mils intervall?

Måste bara tillägga, vilken skön tråd... :D Många pajkastare här eller hur??:tummenupp
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
sandstream skrev:
2526424 Jag söker bekräftelse för att myten om att Ducati skulle vara mycket bättre än japsarna när det börjar svänga just är en myt.

Hahaha, snacka om att leva i det förgångna...,

det är ingen "myt" du pratar om, utan det var verklighet en gång i tiden när japsarna hade mer motor än vad deras chassien klarade av, medan Ducati hade ett chassie som klarade av mer motor än vad dem hade.

Om det sen levt kvar och blivit vad du kallar en "myt"..., det får du helt enkelt lära dig att leva med grabben...:D

Snacka om I-landsproblem :hihi
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Superlight skrev:
2526303

EDIT: varför jag gillar Ducati - de är designade och tittar man lite närmre på hojarna ser man att arbetet håller en annan kvalitet än löpande-band-japanska hojar.

När jag var på duccefabriken förra året kom gafflarna i en låda från en underleverantör förmonterade med mätare och allt. Ramarna kom färdiglackade inslagna i läskpapper från en annan underleverantör. De trevliga fabriksarbetarna, som hade olika färg på overallerna beroende på var i linan de jobbade, var väldigt flinka på att skruva ihop bitarna till färdiga hojar.

Enligt guiden hade amerikanarna rensat upp rejält bland underleverantörerna, nu slapp de få in grejer som Lorenzo svetsat till själv i sin gamla cykelverkstad.

Ett mycket roligt besök som jag varmt rekommenderar!

Hade en film från ducce som jag la ut innan den där fria ftp:n försvann.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
sandstream skrev:
Svårt att inte skratta sig harmynt när man läser sånna floskler :hihi

Tror du Ducati är ensam om att "designa" sina hojar?
Japanerna trycker förstås bara på en knapp och springer sedan med spänd förväntan till andra änden av det löpandbandet för att se vad som kom ut :rolleyes:

2004 producerade Ducati 40.000 hojar och jag gissar att det är ännu fler nu per år.
Det kräver självklart massproduktion och inte något romatiskt handknackande.

Nej, jag tror inte att Ducati är ensamt om att designa sina hojar. Men ibland verkar det så. Det är givetvis en fråga om italiensk design kontra japansk design. Jag har gjort mitt val där.

Jag har inte heller påstått att Ducati handknackar sina hojar varken på ett romatiskt eller annat sätt.

Den gode Sandstream läser in saker i mitt inlägg som han förväntar sig att en s.k. Ducchatist skall tycka och skriva. Jag konstaterar bara vad jag sett, att vissa japanska (har ju inte sett alla) hojar ser för jäkligt yxiga ut bl.a. vad gäller svetsningar av ram jämfört med Ducati. För mig drar det ned helhetsintrycket.

*Superlight* : okej då, du var först utanför SH (som faktiskt är en högst begränsad del av verkligheten, om ens verkligt alls...)

/Ssss
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
MrTombola skrev:
2526474 Men visst har du 600mils intervall?


Helt olika. Vissa har 600 mil (vet inte om ventilkoll ingår här), andra 1200 (vanligast), vissa 2400 (t.ex. Aprilia Mille tror jag). R6:eek:r ska väl inte ventilkollas förrens 4000mil och sen vart 600:e mil.

Kan någon av hyperägarna berätta vad en stor service kostar hos aukt. verkstad? Kan någon bekräfta mina priser i mitt tidigare inlägg?
 

sandstream

Guest
Bonnie skrev:
2526491 När jag var på duccefabriken förra året kom gafflarna i en låda från en underleverantör förmonterade med mätare och allt. Ramarna kom färdiglackade inslagna i läskpapper från en annan underleverantör. De trevliga fabriksarbetarna, som hade olika färg på overallerna beroende på var i linan de jobbade, var väldigt flinka på att skruva ihop bitarna till färdiga hojar.
Va, du menar att inte allt görs för hand på plats i fabriken? Mina drömmar är krossade :( :D
*Superlight* skrev:
det är ingen "myt" du pratar om, utan det var verklighet en gång i tiden när japsarna hade mer motor än vad deras chassien klarade av, medan Ducati hade ett chassie som klarade av mer motor än vad dem hade.
Precis vad jag ville få fram, tack :tummenupp
MrTombola skrev:
Men visst har du 600mils intervall?
Japp, var 600:a mil ska den servas.
Betalar ca 1600:- varannan gång och ca 2300:- varannan gång (var 1200:a mil ska stift och lite annat bytas och kontrolleras).

Superlight skrev:
2526503 Nej, jag tror inte att Ducati är ensamt om att designa sina hojar. Men ibland verkar det så. Det är givetvis en fråga om italiensk design kontra japansk design. Jag har gjort mitt val där.
Jag har inte heller påstått att Ducati handknackar sina hojar varken på ett romatiskt eller annat sätt. Den gode Sandstream läser in saker i mitt inlägg som han förväntar sig att en s.k. Ducchatist skall tycka och skriva. Jag konstaterar bara vad jag sett, att vissa japanska (har ju inte sett alla) hojar ser för jäkligt yxiga ut bl.a. vad gäller svetsningar av ram jämfört med Ducati. För mig drar det ned helhetsintrycket.
Jag måste ju dra saker lite till sin spets, annars blir ju tråden så tråkig :D
 
Last edited:

novecento

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2003
Ort
bromma
Hoj
Paul Smart LE
lite oförstående hur ett inlägg om "sh-tröja" kan generera 14 sidor inlägg.......måste helt enkelt bero på att ducce väcker känslor.

räcker bra för min del iaf.
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Triggerhappy skrev:
2525884 Konsumentupplysning ang tröjor med tryck överskinnstället:

Plus poäng:
+ Flugor å skit fastnar på tröjan.
+ Namnblinda sociopater kan se namnet på den de terroriserar.
+ Swedie tjänar pengar, bra för SH.
+ Lite extra värme kan skönjas vid stillastående.
+ Svagsinta kan råka känna grupptillhörighet.
+ Utomstående kan uppleva att "Ni" tillhör en å samma grupp.

Minus:
...här får ni fylla på !
som ovan:
- Flugor å skit fastnar på tröjan.
- Namnblinda sociopater kan se namnet på den de terroriserar.
- Lite extra värme kan skönjas enbart vid stillastående.
- Svagsinta kan råka känna grupptillhörighet.
- Utomstående kan uppleva att "Ni" tillhör en å samma grupp.
och några till:
- Det fladdrar
- Fungerar inte värmande vid snabb körning då den tenderar att blåsa upp mot nacken.
- Man ser ut som en squid som inte har koll på mc-körning utan bara vill se balla ut utanför korvmojen.


Reflexion: Överkroppen skyddas ofta mot kylande fartvind och flugor av kåpan, det gör inte benen, men man ser sällan någon som kör runt i "mysbyxor" över skinnstället.

Många Ducceförare tar det rätt allvarligt med med design och stil. Så jag kan förstå att en del kan vara känsliga och inte vill förknippas med icke mc-mässiga kläder.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
sandstream skrev:
2526473
Japp, klart bättre!
Och bara för protokollets skull så drar jag inte alla Ducati-ägare över en kam, det finns massor av er som är supertrevliga :)

Det låter bra. Jag är väldigt förtjust i Ducati och är inne på min andra. Innan dess hade jag en R1000 -04. Jag har ganska klart för mig skillnaderna mellan dessa. Så fort någon säger något om att vrid, kurvstabilitet mm på en ducce är bättre än på motsvarande japs så blir det ramaskri.
Jag tyckte väldigt bra om min Suzuki, oslagbar motor och visst kändes den lättare när man skulle baxa ut den ur garaget. Den har bättre vrid än Duccen men den måste varvas mer, det som är gött med Duccen är att vridet kommer nere på 3000 varv. Den var mer ekonomisk, mer hållbar mm. Men på banan är Duccen faktiskt stabilare i kurvorna som jag upplever det, känns mer "racig". Bromsar och stötdämpare och chassi är ett par klasser högre än på Suzukin. Därmed inte sagt att det inte går att köra lika fort med Suzukin, du kan köra minst lika fort och säkert ännu fortare. Men jag trivs bättre i sadeln på Ducatin, jag tycker att den är roligare att köra helt enkelt. Jag kommer säkert att köpa en japshoj igen någon gång, dom är roligare att lattja på bakhjulet med mm. Men jag vidhåller ändå att en standard Ducati (iallfall 999) är mer lik en superbike än motsvarande japs.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top