Ducatiklubben VS Sporthoj?

Status
Ej öppen för fler svar.

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
sandstream skrev:
2526507 Va, du menar att inte allt görs för hand på plats i fabriken? Mina drömmar är krossade :( :D

Det vi såg var att syllarna kom in som råämnen och jag antar att de bearbetas på plats. Ska man få ihop 40 000 hojar lär det krävas en del flinka underleverantörer. I Bologna handlar det väl mest om att skruva ihop bitarna i sann modern industrianda ala Japan, lean production och just in time.

Fälgarna kom in med däck och allt, bara att skruva på.

Om man vill drömma och romantisera ska man nog inte besöka en fabrik :tummenupp

Yamaha och Honda har också fabriker i Italien, bulldogen tillverkas där med motorn i en fin låda från Japan.

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Superlight skrev:
2526503utanför SH (som faktiskt är en högst begränsad del av verkligheten, om ens verkligt alls...)/Ssss

Shyyyssss, säg inte så..., nu rasar hela Sandstreams värld i bitar....:gnissla :D

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mackz skrev:
2526532 Det låter bra. Jag är väldigt förtjust i Ducati och är inne på min andra. Innan dess hade jag en R1000 -04. Jag har ganska klart för mig skillnaderna mellan dessa. Så fort någon säger något om att vrid, kurvstabilitet mm på en ducce är bättre än på motsvarande japs så blir det ramaskri.
Jag tyckte väldigt bra om min Suzuki, oslagbar motor och visst kändes den lättare när man skulle baxa ut den ur garaget. Den har bättre vrid än Duccen men den måste varvas mer, det som är gött med Duccen är att vridet kommer nere på 3000 varv. Den var mer ekonomisk, mer hållbar mm. Men på banan är Duccen faktiskt stabilare i kurvorna som jag upplever det, känns mer "racig". Bromsar och stötdämpare och chassi är ett par klasser högre än på Suzukin. Därmed inte sagt att det inte går att köra lika fort med Suzukin, du kan köra minst lika fort och säkert ännu fortare. Men jag trivs bättre i sadeln på Ducatin, jag tycker att den är roligare att köra helt enkelt. Jag kommer säkert att köpa en japshoj igen någon gång, dom är roligare att lattja på bakhjulet med mm. Men jag vidhåller ändå att en standard Ducati (iallfall 999) är mer lik en superbike än motsvarande japs.

Men du verkar ju inte alls indoktrinerad av Desmo-jävulen?! :confused:
Hur ska klanmedlemmarna ta detta ärliga svar? Blir du kickad från sveriges mest hackade klubbsajt? Kommer övriga partimedlemmar neka dig grappa vid nästa klubbmöte?

:tummenupp

/SDK #2332 eller 3223 (kommer inte ihåg)

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Ducati for life skrev:
2526451 men dåså - du köper din hoj på känsla - låt oss Ducati nördar göra det samma.
Du är ju själv en "Suzuki nörd" - sen kan man ju ändå tycka det är bra lustigt att Ducati har fler SBK vinster än de andra har tillsammans:näsblod

Under många år fick 2 cylindriga hojar ha 999cc medan hojar med 4 cylindrar endast fick ha 750cc.

:: IRONI::

Beträffande kvalitet:
Hur går det för Ducati i Endurance VM?
Har dom klarat 24 timmar utan haveri?

::IRONI::

Vi väljer alla våra hojar efter personlig smak och behov.
Min R6a köpte jag för att det är en billig banhoj, inte för att kolla på svetsarna. Ventiljusteringsintervallet är 4000 mil. där emellan är det mindere servicar var 1000e mil. Jag vurpade i + 140 km/h fick byta fästet till fotpinen växelreglage, växellänkage, clipon, chokevajer, lite kablar och strömbrytare. Det kostade 1500 sek på skroten!

Ducati for life

Guest
sandstream skrev:
2526473 Men jag har inte samma behov av att motivera mitt val av hoj som många Ducati-ägare har, där har du skillnaden.
Angående WSBK har det avhandlats tidigare i tråden och där kan du få en förklaring och du slipper göra bort dig i framtiden.
(Typ: "Min Renault är sjävklart bättre än en Porsche, Renault vann ju F1 2005")
Japp, klart bättre!
Och bara för protokollets skull så drar jag inte alla Ducati-ägare över en kam, det finns massor av er som är supertrevliga :)

Det Har DU visst det - du försvarar ju dig med näbbar och klor så det är rent skitsnack.

Dessutom angående alla vinster är det din uppfattning och jag har följt den här tråden och skrattar varje gång jag ser ännu ett inlägg från dig. Det handlar ju inte om EN vinst utan ganska många :pannkyss Att du ens orkar hålla på , ge dig, jag lär ju inte ändra min åsikt om Ducati bara för att du har diverse påhittade förklaringar till ditten och datten. Föregå med gott exempel själv istället och byt märke dårå om nu det gör det samma för dig.

Sen kan du ju förklara för mig varför det går så bra för Suzuki i Moto GP? Men även där antar jag att du tycker det fuskas...

*Superlight*

Gick med
24 Jun 2004
Hoj
sandstream skrev:
2526507Precis vad jag ville få fram, tack :tummenupp:D

Du vill alltså få fram att det du kallar "myt" i grunden inte är en "myt" :va

Ok...., hoppas du kan sova bättre nu då:hihi

Ducati for life

Guest
novecento skrev:
2526515 lite oförstående hur ett inlägg om "sh-tröja" kan generera 14 sidor inlägg.......måste helt enkelt bero på att ducce väcker känslor.

räcker bra för min del iaf.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
emullo skrev:
2526433 Läs om volvon jag nämde tidigare i tråden är du snäll..

skriv inte Dom e ru snäll.... jag kör blandade körningar varje år så jag vet
hur det ligger till för min del iaf..

...ber om ursäkt ! Dom va hårt och säga eftersom jag har kompisar med ducce som beblandar sig med pöbeln dvs vi som inte åker ducce..:)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mackz skrev:
2526532 Det låter bra. Jag är väldigt förtjust i Ducati och är inne på min andra. Innan dess hade jag en R1000 -04. Jag har ganska klart för mig skillnaderna mellan dessa. Så fort någon säger något om att vrid, kurvstabilitet mm på en ducce är bättre än på motsvarande japs så blir det ramaskri.
Jag tyckte väldigt bra om min Suzuki, oslagbar motor och visst kändes den lättare när man skulle baxa ut den ur garaget. Den har bättre vrid än Duccen men den måste varvas mer, det som är gött med Duccen är att vridet kommer nere på 3000 varv. Den var mer ekonomisk, mer hållbar mm. Men på banan är Duccen faktiskt stabilare i kurvorna som jag upplever det, känns mer "racig". Bromsar och stötdämpare och chassi är ett par klasser högre än på Suzukin. Därmed inte sagt att det inte går att köra lika fort med Suzukin, du kan köra minst lika fort och säkert ännu fortare. Men jag trivs bättre i sadeln på Ducatin, jag tycker att den är roligare att köra helt enkelt. Jag kommer säkert att köpa en japshoj igen någon gång, dom är roligare att lattja på bakhjulet med mm. Men jag vidhåller ändå att en standard Ducati (iallfall 999) är mer lik en superbike än motsvarande japs.
Heja Mackz!
Här kommer ett svar från någon som faktiskt kan jämföra äpplen o äpplen och har relevant information. Många som har synpunkter på Ducati har faktisk aldrig ägt eller verkligen provkört en.
Jag har testat R1 :04 - körställning mumma, Fireblade :03 - bromsar oj oj oj och GSXR1000 K3 - växellåda mmmmmmm... det är fina hojar men när jag satte mig på en 999S så kunde jag inte sluta le i hjälmen, bromsar, chassie, körställning, ja allt kändes rätt. Provkörningarna har ägt rum vid likvärdiga förhållanden så jag jämför det jag kan jämföra. Dessutom är jag lite Hondafreak och gillar kvalitetskänslan men ändå... Ducce är Ducce.

Gick med
12 Jul 2003
Hoj
The Beast
Maverick_ou812 skrev:
2526577 Heja Mackz!
Här kommer ett svar från någon som faktiskt kan jämföra äpplen o äpplen och har relevant information. Många som har synpunkter på Ducati har faktisk aldrig ägt eller verkligen provkört en.
Jag har testat R1 :04 - körställning mumma, Fireblade :03 - bromsar oj oj oj och GSXR1000 K3 - växellåda mmmmmmm... det är fina hojar men när jag satte mig på en 999S så kunde jag inte sluta le i hjälmen, bromsar, chassie, körställning, ja allt kändes rätt. Provkörningarna har ägt rum vid likvärdiga förhållanden så jag jämför det jag kan jämföra. Dessutom är jag lite Hondafreak och gillar kvalitetskänslan men ändå... Ducce är Ducce.
Men så kör du sakta också:D

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jocke K skrev:
2526549 Under många år fick 2 cylindriga hojar ha 999cc medan hojar med 4 cylindrar endast fick ha 750cc.

Och hur gick det i år då?:va
Nu ska jag inte vara sånn.. Poängen är alltså att en hårttrimmad Twin klarar att hävda sig med rätt man bakom spakarna. Så kom inte med undanflykter om fusk, särskillda regler eller annat. Bara att acceptera att ett litet företag sopade backen med jättar som var mycket större och med mycket mer budget. Samma regler för alla.

Duccen är speciell eftersom den byggs på andra principer än de som används av de 4 stora. Skulle det nödvändigtvis vara dåligt?
Jag menar inte att Ducati är den mest överlägsna hoj som någonsin byggts, men uppenbarligen så har den fortfarande möjlighet att skapa debatt hos MC-åkare.

Jag har själv provat bl.a. R1 och tyckte motorn var underbar, men kom inte riktigt överens om sittställning och bromsarna, men inte var det hojens fel. Förmodligen trivs min lekamen bättre på en smalare hoj..

Tyvärr ges det sällan utrymme att testa andra hojar, men den som är sugen att bytlånas får gärna komma fram till mig nästa sommar. Så får vi se vem som blir "frälst".

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
916/996 (jag ser ingen skillnad) e snygga, dyra och ett fint stycke hantverk.
Men pratar vi prestanda så har dom inte mycket att komma med.
En så länge har jag aldrig blivigt ifrånkörd av en ducce, varken rakt fram eller på bana.

Och skulle vi prata pris/prestanda så har man ca 100.000kr att kitta sin japs med. Och då har duccen definitift inte en fåntratt att hänga med.

Jag har en klocka på armen som kostar som en halv motorcykel. och jag sätter den i samma kategori som duccar. status symbol som är fina att titta på. Men igentligen är den helt kass att använda.

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Eskilsson skrev:
2526626 916/996 (jag ser ingen skillnad) e snygga, dyra och ett fint stycke hantverk.
Men pratar vi prestanda så har dom inte mycket att komma med.
En så länge har jag aldrig blivigt ifrånkörd av en ducce, varken rakt fram eller på bana.

Och skulle vi prata pris/prestanda så har man ca 100.000kr att kitta sin japs med. Och då har duccen definitift inte en fåntratt att hänga med.

Jag har en klocka på armen som kostar som en halv motorcykel. och jag sätter den i samma kategori som duccar. status symbol som är fina att titta på. Men igentligen är den helt kass att använda.

Vi har tydligen inte varit på samma bana samtidigt. :tungan
Då har du varit en bättre förare än dom som suttit på Duccen. Jag är övertygad om att Du skulle åka lika fort på en Ducati efter ett tag. Har du provat en Ducati någongång? Att säga att den är helt kass att använda är bara löjligt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
ElTempoGigante skrev:
2521843 Hej alla glada, var ute tidigt denna härliga dag för att köra lite hoj, skulle åka med en kompis som kör Ducati, och vi skulle möta upp 2 killar som också kör Ducati, själv kör jag en Sv1000s och tänkte ha på mej min kära "sporthojströja" som många här säkert också har. Men min polare sa åt mej att jag inte skulle ha tröjan på mej nu när vi skulle köra med hans ducce-polare, jag frågade varför? Han svarade att hans polare skulle nog bli sura, och att "sporthoj" killarna bara är snorisar med "räk-ettor som bara kan köra fort rakt fram.. eller nåt liknande. Har jag missat nåt eller, tycker japsåkare och italien-åkarna illa om varandra? tycker det är kul att folk har samma intresse, skiter väl vad det är för hoj jag hälsar till eller vad det står på tröjan... Trist och omoget..

Tramsigt!
Jag brukar köra med en Duccekompis, vi brukar beundra varandras skönheter och även bytlånas lite som man får prova lite Italiano-performance!

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Zee skrev:
2526544 Men du verkar ju inte alls indoktrinerad av Desmo-jävulen?! :confused:
Hur ska klanmedlemmarna ta detta ärliga svar? Blir du kickad från sveriges mest hackade klubbsajt? Kommer övriga partimedlemmar neka dig grappa vid nästa klubbmöte?

/SDK #2332 eller 3223 (kommer inte ihåg)

Inte alls, jag är motorcyklist inte extremist :) och grappa är räligt så det kan dom behålla!

Tycker bara det är så löjligt att det hela tiden är två läger som ska kasta djurbajs på varandra. Min är bäst! -Nä, för det är min! -Bevisa det osv..

Vissa trivs på skitsnabba ekonomiska japaner andra trivs bättre på en oekonomisk italienare som bara gör löjliga 265 km/h. De är bra på olika saker. Ducatin original är stabilare i kurvor än min R1000 -04 i originalutförande, den har bättre bromsar och är smidigare när det svänger trots sina extra kilon. Gixxern gick som ett svin rakt fram och gick säkert lika fort i kurvorna som 999:an. Men Duccen ger mig mer körglädje och därför kör jag med den istället.

ElTempoGigante

ElTempoGigante
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Yamaha XT660R -04
sporTlovEr skrev:
2526650 Tramsigt!
Jag brukar köra med en Duccekompis, vi brukar beundra varandras skönheter och även bytlånas lite som man får prova lite Italiano-performance!

Det låter bra, härligt om det funkar så!

*Superlight*

Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Eskilsson skrev:
2526626En så länge har jag aldrig blivigt ifrånkörd av en ducce, varken rakt fram eller på bana.

Ditt inlägg är värdelöst utan varvtider... :D

Eskilsson skrev:
2526626Jag har en klocka på armen som kostar som en halv motorcykel.Men igentligen är den helt kass att använda.

Kul för dig hörru..., själv brukar jag titta på mobilen...:hihi

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...