amullo
Italiensk Allroad
Intressant. Jag har sett bänkkörningar där man kört motorn orginal och sedan helt utan svänghjul utan att få en enda hk extra.. för 1000cc 4v dohv twin i det lägetBeror på hur man mäter. Egentligen ger det inte en enda hk, vid stationärt varvtal men vid acceleration så stjäl det ju effekt ur motorn att accelerera upp sänghjulet.
Har ingen siffra men det går ju lätt att räkna på för den som orkar. Diameter på svänghjulet i Boris länk finns ju tillgänglig. Och utväxlingarna hittar man väl också lätt.
Jag räknade en gång på att plocka bort ettans växeldrev och det handlade om 1-2 % på en RM125, och svänghjulet har betydligt högre varvtal samt större reducering av tröghetsmoment så det skulle förvåna mig om det ger mindre än 10%.
Förslagsvis räknar man om det reducerade tröghetsmomentet till vad det motsvarar i viktreducering på ekipaget.
För en racemotor kan ju en minimal svängmassa vara av intresse då man ligger på höga varvtal hela tiden, men en gatmotor kan jag inte se poängen med detta. Utanför skrytmöjligheten naturligtvis