RookieM
Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Nej inte där heller...
Nä, ok. Jag kommer tappa lite när det går uppför då svänghjulets moment kommer stanna av snabbare. Är vi överens än?
Nej inte där heller...
Nä, ok. Jag kommer tappa lite när det går uppför då svänghjulets moment kommer stanna av snabbare. Är vi överens än?
Jag tror du missförstår svänghjulets funktion. Det finns framförallt för att ge en lugnare motorgång som jämnar ut tändpulserna. Det ger dock ett motstånd när du vrider på gasrullen, dvs en sävligare gång. Genom att lätta svänghjulet minskar du det motståndet vilket ger ett rappare gassvar och enl TwoStrokeMans beräkningar en liten förbättring av accelerationen. Motorns vridmoment är dock detsamma oavsett svänghjulets massa. Du vinner inget men du förlorar inget heller.
Äntligen någon som förstår fysik.
Hade vart kul att försöka mäta, men har inga kända bänkar i närheten. Har du några knep för att mäta utan bänk Herr Tvåtakt?
Känslan (butthål) av 700gr lättare svänghjul i enstånkan xr650r var att den varvade upp 10% snabbare (utan växel)
1an-3ans växel kändes rappare men de avtog för varje växel så från 4an-- märktes ingenting.
Den gick upp 7% lättare på bakhjulet på de första 3 växlarna. Den spann lös 7% lättare snabbare på grusväg.
Jag hade två svänghjul som jag bytte mellan och de lättare va helt klart roligare.
Placeboeffekten kan vara inblandad så mina uppskattningar i procent ska tas med en nypa salt
Med rappar motor så kommer du antagligen gå på gas senare ur Trösen.
Mjaaaee, jag går kanske på lika sent/tidigt, men jag kanske passar mig för att vrida fullt.
Tro mig, du kommer inte våga vrida på tidigare med en rappare motor. Med största sannolikhet kommer du vrida på senare eftersom du kommer ha aningen mer respekt för din motor.
Mu pratar vi ju om en piss i havet just här men desto mer effekt och aggressivare motor desto fegare/mjukare kör man.
Tro mig, du kommer inte våga vrida på tidigare med en rappare motor. Med största sannolikhet kommer du vrida på senare eftersom du kommer ha aningen mer respekt för din motor.
Mu pratar vi ju om en piss i havet just här men desto mer effekt och aggressivare motor desto fegare/mjukare kör man.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |