Dum fråga om motoGP´s 800cc-gräns..

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Vet ungefär nada om motoGP/wsbk måste jag först klargöra..

Har sökt utan att hitta svar så jag frågar här: Gör tillverkarna( suzuki, ducati, yamaha etc) specialtillverkade motorer för motoGP eller tar dom det dom har och minskar slaglängd/cylinderbredd? :va

Det kanske är solklart för alla här hur det är men det känns som att båda alternativen har sina nackdelar, utvecklingskostnad vs ondödig vikt..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
WCM byggde en motor med delar från R1 2002 och den fick de inte starta med även om delarna var kraftigt modifierade.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har hört det sägas att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar.

Det här var ett utav dem.

(Ledsen - jag är en idiot.)
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
WCM byggde en motor med delar från R1 2002 och den fick de inte starta med även om delarna var kraftigt modifierade.

Välkommen ifyllnadsinfo! :banana

Har hört det sägas att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar.

Det här var ett utav dem.

(Ledsen - jag är en idiot.)

Eller "There are no stupid questions, just stupid people" i vilket fall jag är den som är el stupido.. Kombinerar man dom är vi båda "vinnare". :crash
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
motogp är en ren prototypklass, motorerna och motorcyklarna är enbart framtagna för motogp och har inget gemensamt med dagens produktionshojar.
http://www.motogp.com/en/MotoGP+Basics

Alldeles riktigt! Vilket gäller för resten av hojen också.

Martein: Om du undrar varför man kör med gathojar i WSBK (R1:eek:r, CBR:er, 1198:eek:r, RSV4:eek:r osv.), beror det på att kravet inom WSBK är att hojen måste vara en fabrikshoj, det vill säga en hoj som går att köpa för privat gatåka. Dock ska det sägas att det sitter utbyteskompnenter för ett antal miljoner på en WSBK-hoj, så att kalla den standardhoj är elakt. Ram t.ex. är dock standard.

//Morphine
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Man kan väl enkelt säga att Superbike är gathojar, med väldigt enkel modifikation....medans MotoGp är stället där utvecklingen på gathojarna kommer ifrån...


Frågan är inte speciellt dum då dom körde 500cc i MotoGp för inte allt för många är sen...Och 2011års gathojar har väldigt mkt teknik från 2008/2009års Gp-hojar (inte motorn i sig men konstruktioner i motorn)....så även om motorerna skiljer sig åt i cc oc mkt annat så är det ju där man utvecklar sakerna som leder utvecklingen...
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alldeles riktigt! Vilket gäller för resten av hojen också.

Martein: Om du undrar varför man kör med gathojar i WSBK (R1:eek:r, CBR:er, 1198:eek:r, RSV4:eek:r osv.), beror det på att kravet inom WSBK är att hojen måste vara en fabrikshoj, det vill säga en hoj som går att köpa för privat gatåka. Dock ska det sägas att det sitter utbyteskompnenter för ett antal miljoner på en WSBK-hoj, så att kalla den standardhoj är elakt. Ram t.ex. är dock standard.

//Morphine
Fast de får modifiera ram och sving i WSBK.
 

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Södertälje
Hoj
YZF 600 -97
"modifierad standardsving" Låter ju lite som en paradox... Standard är standard, och modifierad är modifierad. Lixom...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
"modifierad standardsving" Låter ju lite som en paradox... Standard är standard, och modifierad är modifierad. Lixom...
Fast utgångsmaterialet är en standarsving som modifieras till skillnad från en icke standardsving som modifieras. :)
Sedan finns det även begränsningar på vad som får ändras.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
"modifierad standardsving" Låter ju lite som en paradox... Standard är standard, och modifierad är modifierad. Lixom...

oftast så gör man svingen lite längre på wsbk hojarna så den inte ska weeila så lätt men med 220 hk så gör det de ändå :D
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nä.de får inte förändra spårvidd eller längd på sving,dock får ljuddämpande fyllnadsmaterial borttagas.även infästnings punkten för bromsok måste vara orginal men får modiferas.
infästningsdiameter på hjulaxel får ej modifieras men distanser diameter får vara annan än orginal.
får ej heller svetsa eller modifera materialet i övrigt av sving.
om tillverkar säljer seriproducerade svingar med annan längd i "vanliga"reservdelssortimentet får denna användas.

ramen måste vara orginaltillverkad men gjutskägg får borttagas,infästningslager får utbytas men ej modiferas i diameter.
det fanns portade yamaharamar att köpa till 06 600,undrar vad det gör i skillnad...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
WCM byggde en motor med delar från R1 2002 och den fick de inte starta med även om delarna var kraftigt modifierade.
Så var det. Dorna kände sig troligen förolämpade när någon vågade närma sig deras fina depå med delar från ett löpande band. Åtta år senare kryper de till korset och låter trimmade originalmotorer driva motorcyklarna som ska ersätta 250-prototyperna. Frågan är om samma förändring är på gång i MotoGP; för att få bukt med de orimliga och skenande kostnaderna är det inte osannolikt och WSBK kommer inte möta en sådan utveckling med armarna i kors. Se deras bemötande som publiceras på superbikeplanet i dag:

------------------------------------------------------------------------------------------

"With reference to several declarations published recently by daily newspapers and weekly magazines, according to which the organizer of the Grand Prix World Championship is reported to be evaluating the possible participation of bikes equipped with production based 1000 cc engines in the MotoGP class, Infront Motor Sports wishes to make the following statement.

Infront Motor Sports does not consider a similar idea either to be realistic or feasible in view of the existing contracts between the FIM and Infront Motor Sports itself and in view of the specific characteristics of the World Superbike and MotoGP championships.

We believe therefore that such a project will not have any follow-up. Nevertheless, wherever future developments should render necessary any action of defense of the rights of Infront Motor Sports, as well as those of all the teams, manufacturers, riders, sponsors and media who have invested in the Superbike and Supersport World Championships, such action will be immediately set in motion at all levels."
 
Last edited:

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
då lånar ja tråden lite..

hur många hästar ger en MGP hoj ut vid hjulet och vad väger hojen ungefär?
samma fråga gäller WSBK :)

och är det stora effekt skillander mellan de olika fabrikaten?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
WSBK: ca 210-220 bhp, ca 180-200Kg.
Moto GP: ca 240-250 bhp, ca 150-160 kg.

Något ditåt.. Kanske någon har ett mer exakt svar?
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top