Dum fråga om motoGP´s 800cc-gräns..

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Vet ungefär nada om motoGP/wsbk måste jag först klargöra..

Har sökt utan att hitta svar så jag frågar här: Gör tillverkarna( suzuki, ducati, yamaha etc) specialtillverkade motorer för motoGP eller tar dom det dom har och minskar slaglängd/cylinderbredd? :va

Det kanske är solklart för alla här hur det är men det känns som att båda alternativen har sina nackdelar, utvecklingskostnad vs ondödig vikt..
 
WCM byggde en motor med delar från R1 2002 och den fick de inte starta med även om delarna var kraftigt modifierade.
 
Har hört det sägas att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar.

Det här var ett utav dem.

(Ledsen - jag är en idiot.)
 
WCM byggde en motor med delar från R1 2002 och den fick de inte starta med även om delarna var kraftigt modifierade.

Välkommen ifyllnadsinfo! :banana

Har hört det sägas att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar.

Det här var ett utav dem.

(Ledsen - jag är en idiot.)

Eller "There are no stupid questions, just stupid people" i vilket fall jag är den som är el stupido.. Kombinerar man dom är vi båda "vinnare". :crash
 
motogp är en ren prototypklass, motorerna och motorcyklarna är enbart framtagna för motogp och har inget gemensamt med dagens produktionshojar.
http://www.motogp.com/en/MotoGP+Basics

Alldeles riktigt! Vilket gäller för resten av hojen också.

Martein: Om du undrar varför man kör med gathojar i WSBK (R1:or, CBR:er, 1198:or, RSV4:or osv.), beror det på att kravet inom WSBK är att hojen måste vara en fabrikshoj, det vill säga en hoj som går att köpa för privat gatåka. Dock ska det sägas att det sitter utbyteskompnenter för ett antal miljoner på en WSBK-hoj, så att kalla den standardhoj är elakt. Ram t.ex. är dock standard.

//Morphine
 
Man kan väl enkelt säga att Superbike är gathojar, med väldigt enkel modifikation....medans MotoGp är stället där utvecklingen på gathojarna kommer ifrån...


Frågan är inte speciellt dum då dom körde 500cc i MotoGp för inte allt för många är sen...Och 2011års gathojar har väldigt mkt teknik från 2008/2009års Gp-hojar (inte motorn i sig men konstruktioner i motorn)....så även om motorerna skiljer sig åt i cc oc mkt annat så är det ju där man utvecklar sakerna som leder utvecklingen...
 
Last edited:
Alldeles riktigt! Vilket gäller för resten av hojen också.

Martein: Om du undrar varför man kör med gathojar i WSBK (R1:or, CBR:er, 1198:or, RSV4:or osv.), beror det på att kravet inom WSBK är att hojen måste vara en fabrikshoj, det vill säga en hoj som går att köpa för privat gatåka. Dock ska det sägas att det sitter utbyteskompnenter för ett antal miljoner på en WSBK-hoj, så att kalla den standardhoj är elakt. Ram t.ex. är dock standard.

//Morphine
Fast de får modifiera ram och sving i WSBK.
 
"modifierad standardsving" Låter ju lite som en paradox... Standard är standard, och modifierad är modifierad. Lixom...
 
"modifierad standardsving" Låter ju lite som en paradox... Standard är standard, och modifierad är modifierad. Lixom...
Fast utgångsmaterialet är en standarsving som modifieras till skillnad från en icke standardsving som modifieras. :)
Sedan finns det även begränsningar på vad som får ändras.
 
"modifierad standardsving" Låter ju lite som en paradox... Standard är standard, och modifierad är modifierad. Lixom...

oftast så gör man svingen lite längre på wsbk hojarna så den inte ska weeila så lätt men med 220 hk så gör det de ändå :D
 
nä.de får inte förändra spårvidd eller längd på sving,dock får ljuddämpande fyllnadsmaterial borttagas.även infästnings punkten för bromsok måste vara orginal men får modiferas.
infästningsdiameter på hjulaxel får ej modifieras men distanser diameter får vara annan än orginal.
får ej heller svetsa eller modifera materialet i övrigt av sving.
om tillverkar säljer seriproducerade svingar med annan längd i "vanliga"reservdelssortimentet får denna användas.

ramen måste vara orginaltillverkad men gjutskägg får borttagas,infästningslager får utbytas men ej modiferas i diameter.
det fanns portade yamaharamar att köpa till 06 600,undrar vad det gör i skillnad...
 
WCM byggde en motor med delar från R1 2002 och den fick de inte starta med även om delarna var kraftigt modifierade.
Så var det. Dorna kände sig troligen förolämpade när någon vågade närma sig deras fina depå med delar från ett löpande band. Åtta år senare kryper de till korset och låter trimmade originalmotorer driva motorcyklarna som ska ersätta 250-prototyperna. Frågan är om samma förändring är på gång i MotoGP; för att få bukt med de orimliga och skenande kostnaderna är det inte osannolikt och WSBK kommer inte möta en sådan utveckling med armarna i kors. Se deras bemötande som publiceras på superbikeplanet i dag:

------------------------------------------------------------------------------------------

"With reference to several declarations published recently by daily newspapers and weekly magazines, according to which the organizer of the Grand Prix World Championship is reported to be evaluating the possible participation of bikes equipped with production based 1000 cc engines in the MotoGP class, Infront Motor Sports wishes to make the following statement.

Infront Motor Sports does not consider a similar idea either to be realistic or feasible in view of the existing contracts between the FIM and Infront Motor Sports itself and in view of the specific characteristics of the World Superbike and MotoGP championships.

We believe therefore that such a project will not have any follow-up. Nevertheless, wherever future developments should render necessary any action of defense of the rights of Infront Motor Sports, as well as those of all the teams, manufacturers, riders, sponsors and media who have invested in the Superbike and Supersport World Championships, such action will be immediately set in motion at all levels."
 
Last edited:
då lånar ja tråden lite..

hur många hästar ger en MGP hoj ut vid hjulet och vad väger hojen ungefär?
samma fråga gäller WSBK :)

och är det stora effekt skillander mellan de olika fabrikaten?
 
WSBK: ca 210-220 bhp, ca 180-200Kg.
Moto GP: ca 240-250 bhp, ca 150-160 kg.

Något ditåt.. Kanske någon har ett mer exakt svar?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top