Dumt att köpa nytt som 1:a hoj?

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hej

Går och funderar om vad man ska satsa på som första hoj, köpa nytt eller köpa begagnat?
Är det dumt att köpa helt nytt som sin 1:a hoj?
Antar att detsamma gäller för MC som för bil att värdeminskningen sjunker kraftigt så fort man skrivit på pappret, men bortsett från det, och de extra pengarna ser jag spontant själv bara fördelar.

- Helt ny
- Ingen som "tokkört" den

Sedan finns ju såklart risken att kracha den det första man gör, men det är ju lika kul och dyrt oavsett om man har en ny som en begagnad hoj, dock mer trist med en ny...

Vad säger ni erfarna hojåkare? Någon som köpt nytt som 1:a hoj, fördelar/nackdelar?

Mvh
Stefan

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Hoj
Honda Varadero XL125V
Är man ovan MC-förare så skulle jag nog skaffa något lite billigare och sketet till och börja med, innan man hoppar på något sprillans nytt.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vill du ha en ny och har pengar att slösa så kör på :D

Själv skulle jaf aldrig köpa nytt (varken bil eller mc) då jag har lika roligt med billig gammal sheisse, och dessutom får massa cash över till andra roligheter

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Köper du en ny hoj med bra garanti tex Honda som har 5år. Vet inte om det finns vagnskada som ingår för hojar men kan du pricka in det också så har du ju ett bekymmersfritt ägande och det är bara att tuta och köra vilket är det man vill göra när man precis tagit kortet. Inte att ligga och mecka ihop saker som någon annan haft roligt med innan.

Men allt är ju en ekonomisk fråga, det som är skönt och roligt brukar ju alltid vara det som du får lägga den största summan dineros på... ;)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Visst är det en speciell känsla att köra flong nytt. Jag tycker dock inte det är värt pengarna: värdeminskningen är påtaglig och nyhetens behag klingar ju som bekant av.

Jag skulle titta på en bättre beg, säg en 08, med få ägare och komplett servicebok + kanske garantier. Pengarna du sparar kan du lägga på utrustning, bandagar mm.

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Om du tröttnar eftersom hojåkning inte är vad du förväntade dig och vill sälja av åker du på stor förlust med ny hoj. En beggad kan du kanske få tillbaka pengarna.

Jag tog en kompis med på en tur och han sa efteråt. Jag trodde jag skulle får höra skönt mc-ljud när vi åkte men det var bara vindbrus jag hörde.

Bara ett exempel på att det kanske inte är den bild du har av hojåkning som du har just nu.

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Risken är ju ganska stor att man gör nån liten nybörjar blunder typ, bromsar på sig på en grus infart eller ställer hojen lite slarvigt på stödet eller rullar iväg med skivbromslåset i.

Visst de är saker som händer alla, men i början så är det lättare hänt helt enkelt, så bara av den orsaken skulle jag välja lite begagnat, de är ju inte kul att skråma helt bling nya saker.

obs gjort alla ovanstående själv i nån variant :):huvet

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Om pengarna finns att slösa med, varför inte :confused:.
Jag hade absolut köpt nytt om jag hade haft chansen, då menar jag inte att lån är ett alternativ:rolleyes:.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Vill du ha en ny hoj och har råd köp nytt. Men se till att ha en försäkring med låg självrisk på vagnskadedelen om olyckan är framme.

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Det finns väl inget rätt eller fel egentligen, allt handlar väl om hurdan budget man har,
Har man as mycket stålar så är det väl bara att shoppa nytt.

Men att låna en massa till en flång ny hoj skulle jag inte rekommendera... Speciellt inte som första hoj, chansen finns ju att om ett par månader så inser du att köra mc inte riktigt var din grej..

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Stort tack för alla svar, det var alla bra och kloka svar, så tack.
Håller med i mycket av det ni alla säger, får väl kolla runt lite och se. Jag är bara rädd över att om jag köper begagnat så är risken rätt hög att hojen är buskörd rätt mycket, att man ser och upptäcker fel och brister i efterhand, att man helt enkelt köper något som kan rasa efter en tid. Men man får väl kolla noga och provköra, kolla tester, leta efter vad just den hoj man vill köpa har för normala fel m.m.
Tack igen!

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag tror att risken är stor att man vill ha något annat efter något år eller så. Då får man en stor ekonomisk snyting. :näsblod

m akeszon

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
KTM SD -09, Honda cbr 900 rr -98
Vet du vad du vill köra för typ av hoj?
Är du bombsäker på vad du ska köra och har bestämt dig så varför inte satsa på nytt.
Är du osäker, lägg pengar på begagnat innan.

Surt att köpa en ny sporthoj för att efter 4mån inse att streetfighters var mycke roligare eller vice verse.

Och som xibalba sa. Köp en NY 2010 alt 2009 om dem finns kvar så kommer du ner mycket i pris. Om det nu inte är en av 2011års modeller du fastnat för ( Som jag med speed triple ) :)

tkdrille

Guest
Om man har råd så ska man. Om man vill då så att säga. Hade jag prioriterat att en helt ny hoj hade haft störst värde hos mig hade jag köpt det.
Haft hojkort typ 3 år och bilkort i typ 7 år och aldrig orsakat någon olycka. Allt beror på dig om du är otursgrabb eller en som har tur.
Om du köper helt nytt så tar du de säkerligen mycket försiktigare än om du köper en mycket billigare.
Känn efter innan du slår till så kommer de bli prima.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Risken är större att man kör ikull de första åren precis som att risken är mindre att man kör umkull på något man slitit ihop till och betalat mycket pengar för då man är rädd om det, och därmed framför försiktigare.

Köp det du vill ha och har råd med. Se bara till att ha helförsäkring.

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Angående klotning, så undrar jag om risken inte är större att klota sönder en dyr hoj när man är "erfaren", än om man kärringkör med nytt körkort?

Naturligtvis är man inte lika förutseende, men man är fortfarande inte översäker på sig själv?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...