Dumt och köra innan kortet e klart!?

email

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
såld
För att förtydliga det hela så har körskolan fasta tider som det har nämnts, men BARA 1 per vecka, vilket innebär med dessa semestertider att jag får tid i slutet av sommaren.

*Trafikläraren anser att jag är klar med min utb, och har därmed inte bokat in fler lektioner! Och har bokat in uppkörningen men den är i slutet av augusti....
*Risk 1 & 2 = Klart!
*Teori = Klart!
*Jag kör lugnt och är INTE intresserad av att köra fort!! Men många här inne kan/vill inte acceptera att det finns sådana människor

Vill helt enkelt veta vad REGLERNA säger om saken...

Vad tycker ni är bäst? En som kör lugnt utan kortet och är klar för ett körkort enligt körskola, eller en som har kortet men kör som en idiot??

Blir intressant med svaren.....





Boka privat så får du en tid. kör inte innan du har kortet de är dumt för du blir av med b kortet och du får vänta ett år med att ta om det..
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Som någon annan redan sagt - du riskerar att bli helt utan ersättning i händelse av en olycka. Och inte nog med det, kör du på någon / något och denna någon i detta något (bil, barnvagn, whatever) invalidiseras så är det ur din egna plånbok den rehabiliteringen lär behöva betalas.

Avbryt tankebanan omedelbart och vänta på uppkörningen.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Fränt! Kö ba! Men börja med att lära dig slanga! Så kan du uuiila hur långt som hellst sen!
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Har funderat på det med, men vet inte hur jag skulle kunna lösa det med en hoj och kunna köra upp med.. Dem flesta trafikskolorna är väl inte så sugna på och hyra ut sin hoj till mig som inte är elev där??

Har du ingen släkting eller vän som kan ställa upp och endera köra dit hojen med dig där bak eller transportera på släp? Bjud på en ölback eller så, det är ju ändå en sommar på spel här. ;)
 

Ramses

Get rich or Die tryi'n
Gick med
6 Oct 2009
Ort
Koja i slottskygen
Hoj
kawa zx6r Såld, kawa z750 Såld, HD nightrod spec Såld, honda cbr954 Såld.Nu:Triumph Speed triple -10
Boka privat så får du en tid. kör inte innan du har kortet de är dumt för du blir av med b kortet och du får vänta ett år med att ta om det..

min polare har sin 3:e uppkörning i 3:e veckan i rad nu....här i gbg men jag vet inte hur det e in the bush :tuttar

Själv så hyrde jag hojen på min trafikskolan för 800 kr och körde den på släp till borås sista uppkörningsdagen på året 15 oktober :D
du borde fan hinna köra upp ett par gånger i sommar iaf.
ring varje dag som de flesta här föreslår :yoparty
lycka te
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
jag körde runt "lite" medans jag väntade på mitt kort, hur eller hur så åkte jag dit för olovlig som jag erkände (sa att ja provkörde min hoj några mil hemifrån..) o fick 1500:- i böter och inget annat o kunde ta mitt kort utan bekymmer därefter.
Detta skedde för lite mer än 1 år sen.
Jag kanske hade tur men så blev det iaf.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Se det från den ljusa sidan -> olovlig körning är bra mycket mildare än vårdslöshet i trafik som många har på sin dagordning.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
"Dumt och köra innan kortet e klart!?"

Vi redigerar det såhär:


Dumt och köra innan kortet e klart!

Nästan rätt, jag korrigerar TS felaktiga formulering: Dumt ATT köra innan kortet är klart! :)

@TS, Ja det är helt klart dumt att riskera olovlig körning som innebär att du får vänta än längre än till "endast" Augusti.

Håll ut tills du har klarat kortet!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vilka jävla hycklare ni är hela bunten. Ni beter er som om det vore katastrof att köra utan körkort. Det är givetvis dummare än att köra med kort, men annars så går det så jävla bra att köra i +200 blås på bulten och riskera egna plus andras liv.
Men det är tydligen värre än att köra olovligt men med trafikvett. :finger
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vilka jävla hycklare ni är hela bunten. Ni beter er som om det vore katastrof att köra utan körkort. Det är givetvis dummare än att köra med kort, men annars så går det så jävla bra att köra i +200 blås på bulten och riskera egna plus andras liv.
Men det är tydligen värre än att köra olovligt men med trafikvett. :finger

Så jävla rätt! Dock så bevisar man ju att man kan köra när man har körkort. Men jag har gjort 2 uppkörningar men klarade inte riktigt flerfiliga rondeller. Men inte kör jag i storstad för det, Nej jag kör endast i byn och "raka" vägen ut i skogen.

Men det är ju tydligen jätte fel det också. Men 13 åringar på en dirtbike som det knappt finns en enda skruv kvar på är det okey att låta de köra både i skogen och på stan. De låter ju betydligt mer också.

Körskolor brukar ofta säga att det inte finns någon tid till uppkörning. Men det du/ni ska göra är att ringa och boka privat.
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Vilka jävla hycklare ni är hela bunten. Ni beter er som om det vore katastrof att köra utan körkort. Det är givetvis dummare än att köra med kort, men annars så går det så jävla bra att köra i +200 blås på bulten och riskera egna plus andras liv.
Men det är tydligen värre än att köra olovligt men med trafikvett. :finger

Kunde inte sagt det bättre själv, håller med fullständigt.
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Vad tycker ni är bäst? En som kör lugnt utan kortet och är klar för ett körkort enligt körskola, eller en som har kortet men kör som en idiot??

Blir intressant med svaren.....

Finns du på riktigt?:va Den som har kortet har all rätt att framföra sitt fordon, sen när du säger köra som en idiot är det upp till var och en, hur dom vill framföra sitt fordon, men det är deras ansvar. Sen när du säger kör lugnt vad som är lugnt för dig kan vara något helt annat för andra.

Tänk ett steg längre, även om du kör lugnt men ändå skulle braka in i ett annat fordon vad säger ditt försäkringsbolag att du är ute utan behörighet och inblandad i en trafikolycka tror du dom skulle betala skador som du åsamkat?

Jag vet faktiskt folk som har gjort det du överväger att göra.
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Finns du på riktigt?:va Den som har kortet har all rätt att framföra sitt fordon, sen när du säger köra som en idiot är det upp till var och en, hur dom vill framföra sitt fordon, men det är deras ansvar. Sen när du säger kör lugnt vad som är lugnt för dig kan vara något helt annat för andra.

Tänk ett steg längre, även om du kör lugnt men ändå skulle braka in i ett annat fordon vad säger ditt försäkringsbolag att du är ute utan behörighet och inblandad i en trafikolycka tror du dom skulle betala skador som du åsamkat?

Jag vet faktiskt folk som har gjort det du överväger att göra.

Gäsp..
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Vilka jävla hycklare ni är hela bunten. Ni beter er som om det vore katastrof att köra utan körkort. Det är givetvis dummare än att köra med kort, men annars så går det så jävla bra att köra i +200 blås på bulten och riskera egna plus andras liv.
Men det är tydligen värre än att köra olovligt men med trafikvett. :finger

Frågan var ju "är det dumt att köra utan kortet klart?"
Det självklara svaret är "JA!, det är dumt"

Hade han frågat:, "Vad är dummast? Köra skitfort på bulten i +200blås, framför ridskolor och villor, eller köra försiktigt utan körkort" Då hade nog svaret varit "det är mer dumt att köra vårdslöst"

Jag tror TS vet att det är korkat att köra utan körkort, annars hade han inte frågat, utan bara "brassat satan" som ni säger i huvudstaden.

Min gissning är att ev. försäkringsbolag vid en olycka skulle hålla den kraken som inte har körkort ansvarig att betala ALLA kostnader som uppstår. Så som rehab för påkörd medtrafikant och reparation av skrotade bilar etc.
Gör som så många andra redan sagt. Ring Trafikverket (eller vilka det är som håller i kk-frågor) och tjata varje dag, tills dom hatar dig och ger dig en tid bara för att bli av med dig.
Och du, lycka till med lappen! :tummenupp "Worth waiting for!"
 

Trapphus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Norrköping
Hoj
På vinterförvaring
Vilka jävla hycklare ni är hela bunten. Ni beter er som om det vore katastrof att köra utan körkort. Det är givetvis dummare än att köra med kort, men annars så går det så jävla bra att köra i +200 blås på bulten och riskera egna plus andras liv.
Men det är tydligen värre än att köra olovligt men med trafikvett. :finger

Så jävla rätt du har. Finns så många idioter här som tror sig veta bäst. Faan svara på ts frågor istället för att dumma er .
Själv säger jag som ett par andra. . Dumt o riskera lämpen.. ring runt, invänta återbud osv . Det lönar sig att vara ihärdig :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top