Jag köpte mig en DVD inspelare *utan* hårddisk då jag efter lång tids funderande kom fram till att jag inte har den disciplin krävs för att ha en hårddisk...
Det skulle snabbt bli så att den är full, jag skulle inte veta vad som är inspelat och inte heller våga ta bort nåt eftersom det skulle ju kunna vara nåt jag absolut vill spara..
Dessutom är de rätt osmidiga att redigera med jämfört med en PC...
Så jag använder pc:n för att spela in program som jag vill bearbeta och dvd-recordern för att spela in när jag bara vill se något vid ett senare tillfälle.
(Datorn har 2st 250GB hårddiskar så jag har lite tid på mig att bättra på min disciplin) - Dessutom är en ganska stor del av priset på en dvd-recorder, med hårddisk, skatt!
Bildkvaliten: - har du bra tv-mottagning så blir det bra MEN har du dålig bild så blir resultatet väldigt dåligt. Bla tar inspelningen mer utrymme och bilden blir "grynig"
Inspelningstid: Allt under "SP" dvs 2 timmar blir för dålig kvalitet (Long Play duger dock för "Glamour")
Tv4 suger då reklamen gör att man inte får plats med filmen i "SP" läget, utan man får välja en lägre kvalitet för att filmen ska få plats. Inspelningar från sveriges television blir mycket bra och en film får plats på en skiva.
Med hårddisk kan man redigera bort reklamen och då får filmen plats i SP läge.
START TID ! - när man slår på spelaren OM så bara för att titta på en köp-dvd så måste man vääänta på att den ska bli klar - "Loading" står det.
Känns som en evighet men det är väl max en halvminut.
Krångligt: Skivan ska formatteras innan inspelning och vill man se filmen på en annan spelare så måste man komma ihåg att "Finalize".
Min morsa som fixar att spela in på sin VHS skulle aldrig förstå sig på den...
Själv var det första gången jag var tvungen att läsa en manual för att ställa in kanalerna...
Kapitel och menyer på den färdiga dvd-skivan skapas automagiskt...
Kopiera digitalt går inte och vill du kopiera analogt så måste du filtrera bort Macrovision kodningen.
Jag köpte en Sony dvdrecorder GX210 för 1190:- på Siba kungsgatan - billigare än vad jag gav för min gamla dvd(upp)spelare...
Tips:
Kolla uppstart tid, tid för formattering och "finalizing"
Ett måste är att den klarar alla format och duallayer (de billigare brukar vara hänvisade till att bara kunna spela in på dvd+r/rw