DVD-spelare med hårddisk.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Jag funderar på att köpa mig en sådan. VHS känns lite 90-tal att slänga pengar på nu faktiskt, och DVD-spelarna har faktiskt gått ner till vettiga priser nu. Under 2500 på pricerunner.

Har ni några råd och tips?

Jag köpte mig en DVD inspelare *utan* hårddisk då jag efter lång tids funderande kom fram till att jag inte har den disciplin krävs för att ha en hårddisk...
Det skulle snabbt bli så att den är full, jag skulle inte veta vad som är inspelat och inte heller våga ta bort nåt eftersom det skulle ju kunna vara nåt jag absolut vill spara..
Dessutom är de rätt osmidiga att redigera med jämfört med en PC...

Så jag använder pc:n för att spela in program som jag vill bearbeta och dvd-recordern för att spela in när jag bara vill se något vid ett senare tillfälle.
(Datorn har 2st 250GB hårddiskar så jag har lite tid på mig att bättra på min disciplin) - Dessutom är en ganska stor del av priset på en dvd-recorder, med hårddisk, skatt!

Bildkvaliten: - har du bra tv-mottagning så blir det bra MEN har du dålig bild så blir resultatet väldigt dåligt. Bla tar inspelningen mer utrymme och bilden blir "grynig"

Inspelningstid: Allt under "SP" dvs 2 timmar blir för dålig kvalitet (Long Play duger dock för "Glamour")

Tv4 suger då reklamen gör att man inte får plats med filmen i "SP" läget, utan man får välja en lägre kvalitet för att filmen ska få plats. Inspelningar från sveriges television blir mycket bra och en film får plats på en skiva.
Med hårddisk kan man redigera bort reklamen och då får filmen plats i SP läge.

START TID ! - när man slår på spelaren OM så bara för att titta på en köp-dvd så måste man vääänta på att den ska bli klar - "Loading" står det.
Känns som en evighet men det är väl max en halvminut.

Krångligt: Skivan ska formatteras innan inspelning och vill man se filmen på en annan spelare så måste man komma ihåg att "Finalize".
Min morsa som fixar att spela in på sin VHS skulle aldrig förstå sig på den...
Själv var det första gången jag var tvungen att läsa en manual för att ställa in kanalerna...
Kapitel och menyer på den färdiga dvd-skivan skapas automagiskt...

Kopiera digitalt går inte och vill du kopiera analogt så måste du filtrera bort Macrovision kodningen.

Jag köpte en Sony dvdrecorder GX210 för 1190:- på Siba kungsgatan - billigare än vad jag gav för min gamla dvd(upp)spelare...

Tips:
Kolla uppstart tid, tid för formattering och "finalizing"
Ett måste är att den klarar alla format och duallayer (de billigare brukar vara hänvisade till att bara kunna spela in på dvd+r/rw

Gustav1 skrev:
2127712
Har ni några råd och tips?

Jag köpte denna:
http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php?main!filter!Prodnr=10622

Storebror(modellen över med 250gb) till denna utsågs av EISA till bästa hårddisk/dvd.

80 gig räcker längre än man tror. Med standardkvalité ryms 35timmar och till skillnad från vad UltraMarin hävdar så är det inga som helst problem att rensa bort gammalt skräp. Überpedagisk meny så gamla inspelningar tas bort med några enkla knapptryckningar.

Själv fattar jag inte hur jag klarat mig utan en sådan maskin tidigare.
Klockrent att poppa popcorn medan en film/serie börjar.. när cornen är klara sätter man sig och börjar glo och kan på såvis spola förbi reklamerna och man har hunnit ikapp inspelningen lagom till filmen är slut. :tummenupp

Jag har analog kabelTV och i standardkvalité(35 timmar) så är det omöjligt att skilja inspelning från tvsändningen. Så länge man har en "vanlig" TV lär man knappt kunna urskillja någon skillnad om man väljer de högre kvalitéerna.

Jag valde att köpa en boxer med hårddisk istället för en dvd recorder med hårddisk. Av den enkla anledningen att jag vill kunna titta på något annat än det jag spelar in. Boxern jag köpte har dubbla tuners samt 160gb. Måste du ha med dvd så hade jag väntat tills det kommit ut med både analog och digital mottagare inbyggt. Finns kanske redan men utbudet är inte så bra.
Känner en som köpte en dvd rec. med hd med enbart analog mottagning. Han tar in digital via en boxer. Då måste han titta på det han spelar in eller om han inte är hemma vara säker på att boxern är inställd på rätt kanal.

//Mheel

korvgubbe skrev:
2132390
80 gig räcker längre än man tror. Med standardkvalité ryms 35timmar och till skillnad från vad UltraMarin hävdar så är det inga som helst problem att rensa bort gammalt skräp. Überpedagisk meny så gamla inspelningar tas bort med några enkla knapptryckningar.

Jag pratar om att redigera - Att ta bort går med ett par klick.

så om du vill ta bort ca5 min på 5-6 olika platser i en inspelning (motsvarar en långfilm med reklam) - är det enkelt? Hur lång tid tar det i normalfallet?

De spelare jag sett är lite sega och det blir en massa fjärrkontrollknappande...

UltraMarine skrev:
2134889
så om du vill ta bort ca5 min på 5-6 olika platser i en inspelning (motsvarar en långfilm med reklam) - är det enkelt?

Då är jag med i matchen, my bad!
Läste lite slarvigt. Det är ju inga redigeringsmaskiner värda namnet direkt. Men sedan jag köpte maskinen har jag än så länge inte haft det behovet. Om man absolut vill redigera något hade jag nog bränt över det på en RW-skiva och därefter redigerat det i datorn. För min del är ett TV-kort i datorn inte aktuellt eftersom jag har datorn i kontorsrummet på övervåningen och TV:n i vardagsrummet på nedervåningen.

liten fundering..

borde inte sånadär DVDer med HDDs gå att koppla till datorn med typ FW eller USB??
så man lätt kan överföra filer, fast de kanske e att göra de för enkelt för såna "pirater"

heimdal skrev:
2135145 liten fundering..

borde inte sånadär DVDer med HDDs gå att koppla till datorn med typ FW eller USB??
så man lätt kan överföra filer, fast de kanske e att göra de för enkelt för såna "pirater"

Jag har usb på min boxer.

//Mheel

Mheel skrev:
2135725 Jag har usb på min boxer.

//Mheel

Jag har sett nya DVDrecorders med usb kontakt men frågan är om man via den har tillgång till hårddisken eller om det bara är för att ansluta videokameror som har usb istället för 1394 firewire...

Om man kommer åt hårddisken via usb och den poppar upp i windows som en flyttbar enhet så vore det väldigt användbart för redigering och konvertering och ett viktigt argument när man ska välja modell!

UltraMarine skrev:
2135984 Jag har sett nya DVDrecorders med usb kontakt men frågan är om man via den har tillgång till hårddisken eller om det bara är för att ansluta videokameror som har usb istället för 1394 firewire...

Om man kommer åt hårddisken via usb och den poppar upp i windows som en flyttbar enhet så vore det väldigt användbart för redigering och konvertering och ett viktigt argument när man ska välja modell!

Jag har laddat ner ett program från tillverkaren så man kan ladda ner från hårddisken till datorn. Men det är inget vanligt format men det går att konvertera.

//Mheel

korvgubbe skrev:

Ja det gjorde jag också, faktiskt. Fick hem den igår så jag har inte hunnit pilla så mycket med den än.

JÄTTENACKDELEN, vilket inte är DVD:ns fel, är att jag har digitalbox vilket ju gör att man måste kolla på det man spelar in, eller ha den inställd på den kanalen, som tidigare nämnts.

Annars är den ruggigt enkel att använda. Menyerna är som du säger pedagogiska så en idiot eller till och med en Vänsterpartist (:D) skulle klara av den.

Äntligen slipper jag missa motogp för jämnan!

heimdal skrev:
2135145 liten fundering..

man tycker ju att de borde ha just den funktionen, men de som har usb/fw gränssnitt inbyggt har oftast inte stöd för något direkt användbart utan kan ofta bara uppdatera sin firmware den vägen

-Rosen- skrev:
2136513 man tycker ju att de borde ha just den funktionen, men de som har usb/fw gränssnitt inbyggt har oftast inte stöd för något direkt användbart utan kan ofta bara uppdatera sin firmware den vägen

Enklast är väl som tex Philips gör - man laddar ner deras uppgradering som man sen bränner på en cd-skiva.
Sen kör man cd-skivan i dvdspelaren och den uppgraderas då med mjukvaran automagiskt.
(man slipper problem om datorn står för långt ifrån dvdspelaren)

Gustav1 skrev:
2136442
JÄTTENACKDELEN, vilket inte är DVD:ns fel, är att jag har digitalbox vilket ju gör att man måste kolla på det man spelar in, eller ha den inställd på den kanalen, som tidigare nämnts.

Skaffa en digitalbox med dubbla tuners! =)

Jag är lite nyfiken på om du standardläget för inspelning även räcker för digitaltv...

Mellan "analog tv" och "inspelad analog tv" går det inte att se någon skillnad i kvalité när man kör i standardläge.

Jagär lite nyfiken om man standardläget även räcker till digitaltv eller om man måste höja till den hög kvalitén för att behålla samma standard..

korvgubbe skrev:
2137640 Skaffa en digitalbox med dubbla tuners! =)

Det skulle lösa saken alltså?

Jag har bara provat att spela in från digitalboxen i högsta kvaliteten, och då blev det givetvis helt bra bild.
Får prova mig neråt i kvaliteterna också.

Gustav1 skrev:
2138394 Det skulle lösa saken alltså?

Jag har bara provat att spela in från digitalboxen i högsta kvaliteten, och då blev det givetvis helt bra bild.
Får prova mig neråt i kvaliteterna också.

Jag kör som sagt standard, då får man in 35 timmar..

Dubbla tuners gör att du kan titta på ett program samtidigt som du spelar in ett annat...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick