dynojet fråga !

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
brallan skrev:
ja att jag måste upp i bänk med cykeln hade jag räknat med ! sån tur är så bor jag inte långt ifrån ett garage med just en fint liten testbänk :)
har suttit och läst på en hel drös med hemsidor om just detta med ombestyckning och så och de flesta skriver just att de rekomenderar 122 munstycken och flytta upp nålen 2steg, men det innebär ju att jag måste byta mina nålar då de inte är justerbara eller är det shimms som gäller ?

Huvudmunstycken ställer du in i bänk, fram tills dess kan du/vi bara spekulera. :D

Trottelnålarna ställer du in på landsväg, dvs kollar på färg och bränsleförbrukning och körbarhet. Shims (små brickor för M2.5 eller M3 skruv) funkar om de inte har C-clips. För gatbruk ska trottelnålarna ska vara så klent inställda att den knappt går jämt när du kör i 70 (om nu inte choken används) när motorn är kall (dvs de första 60 sekundrarna). För race... spelar det inte roll om den är lite fet - men stiften slaggar igen lättare om man fis-kör.
 

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
andersbrink skrev:
Huvudmunstycken ställer du in i bänk, fram tills dess kan du/vi bara spekulera. :D

Trottelnålarna ställer du in på landsväg, dvs kollar på färg och bränsleförbrukning och körbarhet. Shims (små brickor för M2.5 eller M3 skruv) funkar om de inte har C-clips. För gatbruk ska trottelnålarna ska vara så klent inställda att den knappt går jämt när du kör i 70 (om nu inte choken används) när motorn är kall (dvs de första 60 sekundrarna). För race... spelar det inte roll om den är lite fet - men stiften slaggar igen lättare om man fis-kör.

så som du beskriver nu så är jag nog ganska säker på att min cykel går fett ! kör du lugnt och fiskör lite inne i stan en stund så går den rejält orent när man börjar gasa , fast då satt det bara kn filter på hojen , nu har jag skruvat på en micronburk så den borde väll andas lite bättre nu

allt detta med munstycken och inställningar är så nytt för mig då jag mest pysslat med bilar med insprut förr ! detta är min första rad4 har ju mest hållt på med cross och sånt förr ! ..
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
brallan skrev:
filter på hojen , nu har jag skruvat på en micronburk så den borde väll andas lite bättre nu

Hej hej, om det är fasta lägen på nålen och 115/118 i hvm så är det originalbitar i din hoj. Går rent? Kolla stiften så det inte är gamla och risiga.
Gör rent luftfiltret.
 

GixxerperO

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Ort
High Coast Bridge
Hoj
Suzuki GSXR 600-00
freddexwing skrev:
Tjena!
Kolla om du har clips på nålen dvs att du kan flytta den uppåt och neråt då är det en dynojet nål.

Tja.....
När jag dynomappade min gixxer sa dom på verkstan att vitsen med dynojet var att man skulle kunna finjustera nålarna , inget annat :tummenupp
 

brallan

Då Fantomen är vred darrar lejonet.
Gick med
5 May 2004
Ort
i de djupaste skogarna i värmland
Hoj
på jakt efter ny
GixxerperO skrev:
freddexwing skrev:
Tjena!
Kolla om du har clips på nålen dvs att du kan flytta den uppåt och neråt då är det en dynojet nål.

Tja.....
När jag dynomappade min gixxer sa dom på verkstan att vitsen med dynojet var att man skulle kunna finjustera nålarna , inget annat :tummenupp

men du har väll insprut på din cykel :confused:
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
GixxerperO skrev:
Tja.....
När jag dynomappade min gixxer sa dom på verkstan att vitsen med dynojet var att man skulle kunna finjustera nålarna , inget annat :tummenupp

Ligger något i det, ett feljusterat dynokit är lika kass som en feljusterad fugge. Men köper man ett kit så får man lagom mycket munstycken, justerbara nålar och en alternativ fjäder. Man måste inte montera allt. Ett dj-kit kan inte göra något som man inte kan göra med std justeringsprylar.
/fredde
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
andersbrink skrev:
Passar inte originalmunstyckenas gängstigning i emulsionsrören är det Dynojet. Det är lixom vitsen med Dynojet, att inget annat ska passa. Dvs tjäna pengar på ovetande K&N och kit-köpare.

Om man nu vill försöka förbättra mellanregistret på sin hoj, vad ska man då göra i stället för att köpa Dynojet? Vill gärna gå från att ovetande till mera kunnig, eller i vart fall mindre okunnig. :) Lämpligt lästips?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Laban skrev:
Om man nu vill försöka förbättra mellanregistret på sin hoj, vad ska man då göra i stället för att köpa Dynojet? Vill gärna gå från att ovetande till mera kunnig, eller i vart fall mindre okunnig. :) Lämpligt lästips?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978

Även om originalnålen saknar ställbara hack kan du shimsa upp nålen med M3-brickor. Behöver nålen sänkas kan du slipa av plast-ringen lite som brukar sitta som grundshims på nålen. Är du riktigt företagsam av dig lämnar du in nålarna till dina lokala mekverkstad och be dom svarva nya spår i nålarna. Jag har en ytte-pytte-liten svarv i garaget som jag skulle kunna göra det med.

Är man en riktigt fulmeckargubbe köper man en rektangulär/platt nålfil och använder borrmaskinens chuck som stopp. Sen är det bara att sätta fart på borrmaskinen och lägga på filens kortände och låta den jobba lite. Alla sätt är bra utom de dåliga. :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top