Dyra Gotland "Ring"

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Eru på riktigt eller.
Ska man dö med mc: så vill man ju i allafall inte bli torpederad av nån jädra snuttjulle som jagar sekunder på Bulten bland Uringesand och Torvlångtradare...
Dessutom råkar Terje vara en man med LIVSerfarenhet....
1 år kvar till ?0.............:arsele

ja visst! du kan hänga på nästa gång så kan jag visa dig lite spår! :yoparty

och vad betyder snuttjulle, hitta inte i lexikon....
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Den saken är klar. På gata riskerar du livet, på bana oftast bara hojen. Det är väl bara att räkna hur många avåkningar på bana slutar på bårhuset alt i stolen vs det som händer på gata där även enkla incidenter slutar tragiskt. Många slutar att köra gata just för att bana är tryggare och säkrare. På en raka på Mantorp kommer du upp i vad...230-240 (den närmast depån)...i ett par sek på sin höjd innan kurvan höger. På gata händer det att du kör i 270 eller mer..i kanske en halvtimme i sträck..UTAN avåkningsytor...MED trafik omkring dig, med fan och hans moster som kan ligga på vägen i ditt spår... Rakorna är längre, så man kör fort längre tid...och risken ökar därmed. Kurvorna är inte lika snäva på gata, alltså håller du högre fart i de..och har inte hela körbanan för dig själv. Jag håller alltså med, på en gata tar du mycket stora risker...på en bana är konsekvenserna oftast smärtsamma mest för plånboken. Ingen risk att köra in i ett träd på bana, en mötande bil eller i ett dike där det kan sluta en gång för alla tom i 70-80 km/h. Bana är träning, väg med trafik och oväntade problem som man hela tiden måste kalkylera för är real deal, så ser jag på det.

Hmmmm... Fast det beror ju helt på hur man faktiskt kör på gata...
Jag skulle aldrig komma på tanken att bränna 270 på gata... ALDRIG!!!
Så för mig handlar det om att jag på gata inte är i närheten av farter som jag kör på bana... Alltså finns inte behovet av ambulans vid varje kurva eller motorväg för mig... På gata kör jag inte i närheten av gränsen på min körförmåga... (nu räcker det med en tönt i bil för att det ska gå illa men jag kan ju dö i sömnen oxå)
På bana är det helt andra farter... Visst finns det avåkningszoner o inga träd att träffa osv men det behövs inte sådant för att det ska gå illa som fan ändå... På bana kör jag mycket mycket närmare min egen förmåga o i värsta fall över min förmåga... Då vill jag gärna veta att det finns en ambulans som i värsta fall kanske behövs...
Känner många som åkt av på bana o behövt åka ambulans till sjukan...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bra förslag till banåka Gotland

Nu orkade jag inte läsa hela tråden, hoppade direkt till sista sida när ni började anklaga varandra för att vara alkisar, men:

Är det någon som har ett bra upplägg för att ta sig till Gotland Ring och inte betala onödigt dyrt eller trängas i onödan, bara för att man inte varit där med hoj förut?

Utgångsläget:
Bil med släp, 2-3 hojar på, från Nynäshamn och över vattnet.
Boende nära banan
Rätt tid i veckan/säsongen så att det är öppet men inte fullt.
Gatregade hojar men kraschkåpor o slicks på.
RR-licens finns om det är ett krav.

Förslag på bra upplägg någon?! :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top