Dyra originaldelar

Dr.Bike

Guest
Mattias skrev:
2296890 Tillverka en mutter själv och berätta sen vad du tyckte att det var värt. ;)

Lite haltande jämförelse, då den nödställde ALLTID är beredd attt betala vad det nu för ögonblicket kostar...:gnissla
Medan Swedie har rätt i att mutterfan bara kostar en spottstyver egentligen.
Så om någon rim och reson finge råda, så borde väl inte påslaget vara SÅ många hundra %. Det hade kunnat räcka bra med 3-400%. Inte som nu, med många tusen %.
Ocker.
Det är principen.
Principen av ocker som finns på alla fritidsprodukter. Och skärskådar man vad man EGENTLIGEN köper så går det ju hitta samma grejer på Järnia/Elfa/Sjölanders bara man tar sig tid att leta.
Hjullager t.ex
Inbillar mig att mina ZZ (dubbelkapslade) SKF made in Sweden för 40:- st är bra mycket bättre än original för 237:- st

Men står man där och ska köra SM-final så kanske muttern är värd flera tusen kronor? ;)
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
luftfilter till min fzr tyckte ja va lite i översta laget.. nästan 300 :- medans luftfiltret till min ktm går på ca 40-50 kr.. och de e ju lite mer noga på den att de håller riktigt tätt.. så de va lite sunkigt då jag bytte att pynta så mycke
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
WestW skrev:
2297038 Du betalar för märket, inte produkten.

Är inte det synonymt med vad den här tråden handlar om? Det vill säga att betala ett högt pris där det ska ingå mer värde än bara produkten i sig. Tråden handlar väl om att det i många fall är svårt att se ett rimligt förhållande mellan priset och mervärdet?
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Dr.Bike skrev:
2297063 Lite haltande jämförelse, då den nödställde
Tror dock Mattias var lite ironisk bara, då han använde Swedies egna ord från en annan tråd.
(Där någon gnällde att det var dyrt med däckbyte, fast det inte var det.)

Så han skojade nog bara, han hade även en sån här: ---> ;)

DR-Zätare skrev:
2297110 Är inte det synonymt med vad den här tråden handlar om? Det vill säga att betala ett övervärde där det ingår mer än bara produkten i sig.
Njae, tycker inte det är samma sak riktigt.

HD's prylar är ofta ganska billiga, så länge det inte är kromade krimskrams-prylar.

Vi har ju en postorderfirma vid namn Bikeline, som kan jämföras med Biltema för hojar.
Det finns en fördel med att utvecklingen stått still på en populär modell = billiga delar.

Delar till min koppling på passar växellådor mellan '36-'78 t.ex. :)

Men annars är det sant att man betalar mycket för namnet, så är det även med många andra märken, fast kanske inte lika mycket.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
War-psycho skrev:
2297118 Tror dock Mattias var lite ironisk bara, då han använde Swedies egna ord från en annan tråd.
(Där någon gnällde att det var dyrt med däckbyte, fast det inte var det.)

Så han skojade nog bara, han hade även en sån här: ---> ;)

Njae, tycker inte det är samma sak riktigt.

HD's prylar är ofta ganska billiga, så länge det inte är kromade krimskrams-prylar.

Vi har ju en postorderfirma vid namn Bikeline, som kan jämföras med Biltema för hojar.
Det finns en fördel med att utvecklingen stått still på en populär modell = billiga delar.

Delar till min koppling på passar växellådor mellan '36-'78 t.ex. :)

Men annars är det sant att man betalar mycket för namnet, så är det även med många andra märken, fast kanske inte lika mycket.

Jag menade hojarna, inte delarna. Jag har ingen aning om deras reservdelspriser så de kan jag inte uttala mig om. Hojarna tycker jag dock betingar ett överpris enligt värderingen där produkten värderas utifrån utvecklings- och produktionskostnader vilket verkar vara den värderingsmetod som används i denna tråd.

Att HD säljer varenda av sina hojar varje år visar ju å andra sidan att värdet på en produket är lika med vad köparen är beredd att betala för den och värdet har egentligen inget med produktionskostnader att göra. Enkelt företagsekonomi alltså.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
DR-Zätare skrev:
2297144 Jag menade hojarna, inte delarna. Jag har ingen aning om deras reservdelspriser så de kan jag inte uttala mig om. Hojarna tycker jag dock betingar ett överpris enligt värderingen där produkten värderas utifrån utvecklings- och produktionskostnader vilket verkar vara den värderingsmetod som används i denna tråd.

Att HD säljer varenda av sina hojar varje år visar ju å andra sidan att värdet på en produket är lika med vad köparen är beredd att betala för den och värdet har egentligen inget med produktionskostnader att göra. Enkelt företagsekonomi alltså.
Jo, och alltså betalar man för namnet (varumärket), och inte så mycket för själva produkten.

Precis som WestW sa. :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
War-psycho skrev:
2297013 Jo, det känns nästan avsiktligt att dom ska råna sina kunder på eftermarknaden.

"They FUCK you inte the Drive-through, they FUCK you inte the..." // Joe Pesci - Leathal Weapon


Mitsubishi Galant - Ett kort rör till servostyrningen, som ett bromsrör typ. Pris: 730:-
Inte? At the, möjligen.
 

Dr.Bike

Guest
War-psycho skrev:
2297118 Tror dock Mattias var lite ironisk bara, då han använde Swedies egna ord från en annan tråd.
(Där någon gnällde att det var dyrt med däckbyte, fast det inte var det.)

Så han skojade nog bara, han hade även en sån här: ---> ;)


JOdå - det förstod jag oxå, men själva tanken lever nog ändå, dvs man kan dels inte bara se på priset, samtidigt som priset på löjligt enkla grejer är sjukt högt.
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Sommarjobbar lite på farsans jobb, en marinverkstad.. Helt sjuka originaldelar dom monterar där, 6 vanliga M8*~70 mm kostade 3500. Det var det genomgående 1 mm hålet i skruvhuvudet som kostade runt 590 kanoter extra per skruv. :tomten
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Trashcan skrev:
2297378 Sommarjobbar lite på farsans jobb, en marinverkstad.. Helt sjuka originaldelar dom monterar där, 6 vanliga M8*~70 mm kostade 3500. Det var det genomgående 1 mm hålet i skruvhuvudet som kostade runt 590 kanoter extra per skruv. :tomten

Det var dyrt.
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Trashcan skrev:
2297378 Sommarjobbar lite på farsans jobb, en marinverkstad.. Helt sjuka originaldelar dom monterar där, 6 vanliga M8*~70 mm kostade 3500. Det var det genomgående 1 mm hålet i skruvhuvudet som kostade runt 590 kanoter extra per skruv. :tomten

Japp, därför tillverkade jag mina egna.. Fungerar perfa..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jaha? I väldigt många branscher är nyförsäljningen endast till för att ge volym, vinsten skapas på eftermarknaden (service, reservdelar, uppgraderingar o.s.v.). Det kostar att utveckla, marknadsföra och sälja nya produkter.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vänta tills ni tittar på vad detaljer i flygbranschen kostar... :hihi
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
valmers skrev:
2297451 Jaha? I väldigt många branscher är nyförsäljningen endast till för att ge volym, vinsten skapas på eftermarknaden (service, reservdelar, uppgraderingar o.s.v.). Det kostar att utveckla, marknadsföra och sälja nya produkter.

Just därför borde de sätta rimliga priser på originaldelar, då får de ju faktiskt sälja lite delar. Ibland verkar det nästan som att många märken inte vill sälja några reservdelar med tanke på prissättningen. Med de volymer som hojtillverkarna själva köper in av delar borde de kunna sätta konkurrenskraftiga priser på reservdelarna också genom att pressa sina egna inpriser. Lite dyrare kommer ju originalgrejer alltid att vara eftersom de (förhoppningsvis) har bättre tillverkningstolleranser och kvalité än piratgrejer men det borde inte behöva skilja så mycket som det i många fall gör.

Crosshojar tycker jag är ett bra exempel på rimlig prissättning av reservdelar. Originalplast till många japanska hojar kostar flera tusen och därför köper de flesta piratdelar istället eftersom de kostar hälften så mycket. KTM däremot tar kring 1500:- för plasten till sina hojar och då är det ingen idé att köpa pirat, original är lika billigt. Jag vet att det är Acerbis som tillverkar plasten till KTM men å andra sidan tror jag inte att Yamaha tillverkar någon plast själv heller, de köper den av någon men de specificerar att det ska sitta en Yamaha-logga på plasten istället.

Ett annat exempel är att växelpedalen till en DR-Z kostar 450:- som originaldel, motsvarande del till en KTM kostar 200:-.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top