Dyra originaldelar

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Freedom skrev:
Dock är priset på vissa originaldelar hutlöst dyrt på grund av att det finns sån liten marknad för piratdelar för vissa hojdelar.
Och på att vi betalar för vissa delar genom våra försäkringspremier. Det finns ingen vettig människa som betalar 7 500 kr för en sidokåpa (exempel ovan) om pengarna skall tas ur egen ficka. De enda som betalar sådana priser är försäkringsbolagen - som skickar kostnaden vidare till oss genom höga premier.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Bingo skrev:
2299573 Och på att vi betalar för vissa delar genom våra försäkringspremier. Det finns ingen vettig människa som betalar 7 500 kr för en sidokåpa (exempel ovan) om pengarna skall tas ur egen ficka. De enda som betalar sådana priser är försäkringsbolagen - som skickar kostnaden vidare till oss genom höga premier.

Och huvudet på den berömda spiken!

Precis som att det finns stora områden med sunkiga lägenheter i städernas utkanter, där en trea har en månadshyra på 7500. Socialtjänsten betalar...

Edit: Och om nu alla kan låta bli att göra så att den lilla utvikningen får tråden att spåra ur i en tråkig tangent vore det jättefint!

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Swedie skrev:
2296731 Berätta om vilka produkter ni anser har extremt hög vinstmarginal. Jag har ett exempel. Var och köpte en mutter för styrlagret som är lite aluminium med ett visst gängsnitt. Den kostar väl kanske 50 öre att tillverka.

Gissa vad jag fick betala... jo 260 kr.

Fick pröjsa 500:- för slitageskyddet som skyddar svingen från kedjan.
Kan inte kosta många spänn att tillverka ett sådant.
Det tyckte jag va svindyrt :huvet

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Anders R skrev:
2296797 Kan fylla på med en soppaslang av gummi ca 25 cm med en nylonfläta runt för 285:-. Den borde kosta mindre än en 10:a att tillverka. Så grov att jag inte hittat ngt billigt alternativ.
Gå till en bilhandlare och kolla vad dom tar. Dom har också nylonförstärkta slangar för bensin

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
raiderpatz skrev:
lite andra jämförelser: lambda sond till audi V8 kostar 12300:- hos VAG. det är ju inget speciellt med den, biltema tar 400 för samma sak. men som nämnts tidigare, lagerhållning och försäljningsfrekvens påverkar priset.

Det roliga är att audi motsv brukar prata om att lager är dyrt etc, men på något märkligt sätt gäller det inte för biltema? ? ?

Dekaler tycker jag tar priset (ha ha). Brukar ju annars delas ut gratis kartongvis av företag som reklam.

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
General E skrev:
2300677 Det roliga är att audi motsv brukar prata om att lager är dyrt etc, men på något märkligt sätt gäller det inte för biltema? ? ?

som jag ser det, så har dom ett blint jätte data system som räknar ut kvoter och föräljningsstatistik på alla delar som lagerförs. då kan en del som inte sålts på länge kosta hutlösa summor, allt enligt fina matematiska formler och ekonomiska kalkyler. det som aldrig programmeras in i sådana system är sunt förnuft...

det här borde bekräftas av folket som jobbar på reservdelar på märkesverkstäder, dom har ingen koll på vad dom säljer, än mindre hitta det i systemet. ska du ha nåt så måste du ha ett regnummer eller ett part-nummer att slå på. är delen slut på lager eller dyl. så kan dom i princip aldrig vaska fram att samma del finns i en annan bilmodell eller liknande.

alltför sällan görs det någon uppföljning på om ett sådant system ger några samordningsvinster, anledningen till varför det en gång införskaffats.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kollade lite på Lelles prispressarguide :mad: man undrar!! tur att man inte behöver ett kåpglas till en ZX550-82 35813:- eller en tank till en XV400-83 34686:- eller varför inte ett bakljus till en XZ550-82 13924:- men som tur är så är det halva priset på allt :banana

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Förgasarmembran till Yamaha XTZ Superténéré 3200:- för ett par.:va

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kawa ville ha 700:- för en "hylsa" (liknande på bilden) så att man kan dra oljefilter med nyckel. Köpte precis likadan på Touringbutiken för 100:- i stället.

FilterTool.jpg

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Johanjulgran skrev:
2300005 Gå till en bilhandlare och kolla vad dom tar. Dom har också nylonförstärkta slangar för bensin

Iofs sent svar ändock. Det var det första jag kollade, biltillbehörsfirmor men ingen jag har kollat för den grovleken. 11 mm mätt med skjutmått på bensinkranen dvs innermått på slangen.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Tändstift...

...av fabrikat NGK till min zx10r, Touringbutiken tar 336:-/st.

Jag blev sur och köpte via webben i USA istället, samma stift för $8, ca 60:-.

/Stefan M

Tommy T

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 - 2000 & Kawa ZX10R-2006
ngt som är dyrt är delar som är utsatta på annons här på SH . t.e.x 1st suzuki fram fälg 3000 kr / jag betalade 1500 på skroten då från en hoj som endast rullat 900mil komplett med däck !
1st suzuki gsxr ram för 14000kr med papper och en bamse buckla i sidan som ingen ramfixare ens skulle få tanken att fixa / slitter ny ram kostar 16000 kr . ... hehehehe ...

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
bromsvätskebehållaren till en r1 98 kostar 400+ moms. 500 ink.

Lite dyrt tycker jag med tanke på att plasten under sadeln kostar 582 ink moms.

Fick en lite förklaring av RN Mc service. -Dom grejerna som går sönder ofta är dyrare än dom som inte går sönders så ofta,då det finns en del reservdelar på lager sedan så blir det dyrt när det inte finns så mycket reservdelar.

Varför kan man köpa ett pirat bromshandtag för 159 när ett orginal kostar 800?

hur fan kan "pirat" bolaget gå med vinst?

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Lawner skrev:
2494332 bromsvätskebehållaren till en r1 98 kostar 400+ moms. 500 ink.

Lite dyrt tycker jag med tanke på att plasten under sadeln kostar 582 ink moms.

Fick en lite förklaring av RN Mc service. -Dom grejerna som går sönder ofta är dyrare än dom som inte går sönders så ofta,då det finns en del reservdelar på lager sedan så blir det dyrt när det inte finns så mycket reservdelar.

Varför kan man köpa ett pirat bromshandtag för 159 när ett orginal kostar 800?

hur fan kan "pirat" bolaget gå med vinst?

Jag köpte ett "pirat" kopplingshandtag till min R6a för 100 sek.
Det kostar inte många kronor att tillverka, så Företaget som tillverkar det har säkerliget en hygglig vinstmarginal.
Den enda skillnaden jag kan se på detta "Pirat" handtag och ett orginal är att "pirathandtaget" är något blankare. Förvånar mig inte om det är samma tillverkare..
Det är på eftermarknadsprylar som företagen har sina STORA marginaler..

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Swedie skrev:
2296731 Berätta om vilka produkter ni anser har extremt hög vinstmarginal.

Köpte skruvar till respektive fotpinne som har nuddat marken alltför många gånger vid mina försök och ibland lyckade knäskrap. 32 kr styck tog de på Honda!!!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år