Dyrare att ställa på.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Nu blir det tydligen dyrare för dom som ställer av o på hojen ofta.:gnissla


Nya avgifter inom vägtrafikområdet från och med 1 januari 2008
22 november fattade regeringen beslut om att genomföra ett flertal förändringar när det gäller avgiftssättningen inom vägtrafikområdet. Förändringarna träder i kraft 1 januari 2008 och innebär, förutom justeringar av belopp, också att vissa avgifter kommer att tas ut på ett annorlunda sätt än tidigare. Här presenteras ett urval av de viktigaste förändringarna.

Inom fordonsområdet införs ett antal nya avgifter
En påställningsavgift på 50 kronor införs. Avgiften tas ut samtidigt som den fordonsskatt som påförs i samband med en påställning. Avgiften tas inte ut i samband med att ett fordon ställs på för första gången.
Den årliga registerhållningsavgiften för fordon samt registerhållningsavgiften för körkort tas bort och ersätts av en enda vägtrafikregisteravgift. Vägtrafikregisteravgiften kommer att uppgå till 43 kronor och tas ut i samband med fordonsskatten på ett fordon.
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jahapp, ställer man på en gång i veckan blir det dyrt... :näsblod

Man löser det genom att inte ställa på alls...

Hehe det var ett skämt för de som inte fatta :)

Äh det är väl inte så konstigt att de höjar detta då det blir billigare för en del att krångla lite att ställa av och på. De vill väl ha in cash samt de tycker det är jobbigt att skicka ut brev har jag för mig?
Går liksom inte att skicka ut koder på nätet.....
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
"Vägtrafikregisteravgiften kommer att uppgå till 43 kronor och tas ut i samband med fordonsskatten på ett fordon."

hur kommer detta funka för skattebefriade veteranfordon?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vägverket gör även så att de tar ut MINST 1 månad i avgift på fordonskatten. Så minsta summa blir 287 kr. Så är det iaf på min skåpbil har jag upptäckt.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
"Vägtrafikregisteravgiften kommer att uppgå till 43 kronor och tas ut i samband med fordonsskatten på ett fordon."

hur kommer detta funka för skattebefriade veteranfordon?

Det borde väl inte bli annorlunda, förutom att det heter nåt annat och lite högre belopp.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
"Vägtrafikregisteravgiften kommer att uppgå till 43 kronor och tas ut i samband med fordonsskatten på ett fordon."

hur kommer detta funka för skattebefriade veteranfordon?

Det borde väl inte bli annorlunda, förutom att det heter nåt annat och lite högre belopp.

Det framgick ingenstans på vägverkets sida hur dom tänkt sej med veteranfordonen vad jag kunde se/hitta.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Vägverket gör även så att de tar ut MINST 1 månad i avgift på fordonskatten. Så minsta summa blir 287 kr. Så är det iaf på min skåpbil har jag upptäckt.
om du ställer på bilen tex den sista dec tex får du betala för hela dec lika om du ställer av den första får du betala hela månaden ut..kul va
 

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
om du ställer på bilen tex den sista dec tex får du betala för hela dec lika om du ställer av den första får du betala hela månaden ut..kul va

Men då borde det ju vara så att om man ställer på/av hojen ett par gånger under samma månad, så kostar det inget extra, eftersom man ändå måste betala för en hel månad oavsett?
Eller tänker jag fel?
Borde ju "bara:mad: " bli 50 kr extra 1 gång/månad oavsett om man ställer av/på x antal ggr....
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Den årliga registerhållningsavgiften för fordon samt registerhållningsavgiften för körkort tas bort och ersätts av en enda vägtrafikregisteravgift. Vägtrafikregisteravgiften kommer att uppgå till 43 kronor och tas ut i samband med fordonsskatten på ett fordon.

Kan någon förklara?

Registerhållningsavgift för fordon vet jag vad det är.

Men jag har faktisk aldrig hört talas om någon registerhållningsavgift för körkort...:va

Kommer den nya vägtrafikregisteravgiften att debiteras per fordon och år lr?
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Frågan är ju hur länge det bara kommer kosta 50kr.. Har för mej att jag läste i en annan tråd att ett försäkringsbolag hade sagt att den administrativa kostnaden för bolaget för en av/påställning va 200kr. Så börjar bolagen också ta betalt.. Eller vore ju konstigt om dom inte börjar göra det när vv öppnat dörren För en Påställningsavgift. Dom bråkar ju redan om man ställer av/på för många gånger under året.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
om du ställer på bilen tex den sista dec tex får du betala för hela dec lika om du ställer av den första får du betala hela månaden ut..kul va

Lär ju snarare vara så att om du ställer på den sista så "räcker" den skatten till sista i nästa månad. Har du sedan hojen påställd en månad och en dag betalar du för just en månad och en dag. Dock blir alltid minimidebiteringen en månad alltså: en dag=en månad, en vecka=en månad, en månad=en månad, en månad + 2 dagar = en månad +2dagar, 364 dagar=364 dagar.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag kan personligen inte se problemet. Om man ställer på för sommaren så blir det ju en mer kostnad på typ 50 spänn om året. E väl helt ok. De som "missbrukar" systemet o ställer på o av en miljon gånger får väl nästan skylla sig själva. Jag har i alla fall ingen lust o pröjsa deras kostnader via en generel höjning av premier/avgifter.

// JN
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Jag kan personligen inte se problemet. Om man ställer på för sommaren så blir det ju en mer kostnad på typ 50 spänn om året. E väl helt ok. De som "missbrukar" systemet o ställer på o av en miljon gånger får väl nästan skylla sig själva. Jag har i alla fall ingen lust o pröjsa deras kostnader via en generel höjning av premier/avgifter.

// JN

Vadå missbrukar??? Kör man inte så har man ju all rätt i världen att ställa av hojen... Om det så skulle vara varannan dag så finns det ingen lag som säger att man måste ha ett fordon påställt om det inte brukas...
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Vadå missbrukar??? Kör man inte så har man ju all rätt i världen att ställa av hojen....

Ja, och den rätten kostar nu ovan nämnd summa per gång.

Bara för att man kan göra något betyder ju inte att man ska eller bör göra det. Att ställa av och på flera gånger per år är en form av missbruk.

Det var inte tänkt så och blir luckan missbrukad täpps den till på ett eller annat sätt.

/H
 

BlueBull

Guest
Varför detta ständiga av å på, av å på...? E detta nåt wheeliforum eller.... haha.....

E inte priset ok har man väl fel hoj eller fel inkomst. Inga händer, ingen kaka...:näsblod
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Vissa Försäkringsbolag erbjuder ju ställa av o på försäkringar..Folksam bland annat. Fast den brukar ju va cirkus 10.000kr dyrare per år en en ren årsförsäkring. Det är kanske därför vv grinar o vill ha en del av kakan? O dom bolag som inte har den tjänsten begränsar antalet av o på o tok höjer premien om man går över antalet som dom satt som begränsning?
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Ja, och den rätten kostar nu ovan nämnd summa per gång.

Bara för att man kan göra något betyder ju inte att man ska eller bör göra det. Att ställa av och på flera gånger per år är en form av missbruk.

Det var inte tänkt så och blir luckan missbrukad täpps den till på ett eller annat sätt.

/H

Öhh, men :va
Tror du inte att F Bolagen tänkte på den lilla faktorn när de kom på den geniala lösningen med att "Ställa på / Ställa av" att folk verkligen skulle ta och göra det?

Sen så ser jag inte heller hur en sak kan missbrukas genom att det är tillåtet. Eller, hur missbrukar man en sak som är tillåtet.
Kan man missbruka att köpa för mycket mjölk, menar, det kanske inte räcker åt andra :tungan

Personligen så är det skitsamma, har en helårsrackare så mig skadar det inte. Och jag ser heller inte ngt problem i att de som vill "Ställa på / Ställa av" gör det heller, innan detta kom så att säga, eller, helvete vad krångligt detta vart nudååååååååå !!!!!!!!!!!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top