Dyrare att ställa på.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Varför är det en "lucka" menar du?

En lucka i deras tänk. Meningen var nog att man skulle kunna ställa av och på som folk gjorde förr. Om man inte skall bruka fordonet på tre månader eller mer (MC, båtsläp, husvagn eller annat) kan man ställa av det.

Att säga att allt som är lagligt inte går att missbruka, nej inte du jP, är antagligehn samma kille som dricker 5 stöl om dan och kör nitton varv i rondellerna.
Det är inte meningen, man kan göra det och gör man det för mycket irriterar det någon eller skadar första person. Resultatet av ett missbruk.

/H

BlueBull

Guest
En lucka i deras tänk. Meningen var nog att man skulle kunna ställa av och på som folk gjorde förr. Om man inte skall bruka fordonet på tre månader eller mer (MC, båtsläp, husvagn eller annat) kan man ställa av det.

Att säga att allt som är lagligt inte går att missbruka, nej inte du jP, är antagligehn samma kille som dricker 5 stöl om dan och kör nitton varv i rondellerna.
Det är inte meningen, man kan göra det och gör man det för mycket irriterar det någon eller skadar första person. Resultatet av ett missbruk.

/H

Så man få inte utnyttja en lucka i lagen för......? att man e svensk eller..?
Stöl?? vad e de???

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Så man få inte utnyttja en lucka i lagen för......? att man e svensk eller..?
Stöl?? vad e de???

Stöl = Starköl.

Allemansrätten tillåter dig gå över en annans tomt. Ingenstans står det hur många gånger...
Det är ETT exempel.

-Vad kostar senapen till korven?
-Den är gratis...
-Fint, då tar jag hela tuben!
Det var ett annat.

Mina exempel är snarare avsedda belysa tankesättet "överutnyttja" än att vara fullt jämförbara i ämnet i sig.

En gång var bärkasssar gratis på ICA sen kom folk och tog femton stycken med dig för att det var bra att ha sopor i hemma. En eller annan människa som missbrukade detta system var ingen fara men tillslut fick handlarna nog.

Det är heller inte förbjudet binda en hund utanför affären. Är det förbjudet binda 76 stycken utanför?

Ja, något överdrivet. Du förstår säkert vad jag menar.

/Henning!

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Stöl = Starköl.

Allemansrätten tillåter dig gå över en annans tomt. Ingenstans står det hur många gånger...
Det är ETT exempel.

-Den är gratis...
Det var ett annat.

Mina exempel är snarare avsedda belysa tankesättet "överutnyttja" än att vara fullt jämförbara i ämnet i sig.

En gång var bärkasssar gratis på ICA sen kom folk och tog femton stycken med dig för att det var bra att ha sopor i hemma. En eller annan människa som missbrukade detta system var ingen fara men tillslut fick handlarna nog.

Det är heller inte förbjudet binda en hund utanför affären. Är det förbjudet binda 76 stycken utanför?

/Henning!

Är väl snarare bolagen som bjudit in till dans när dom erbjuder o marknadsför ställ av o på hur mycket du vill som folksam.. Än försäkringstagare som överutnyttjar systemet?

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Är väl snarare bolagen som bjudit in till dans när dom erbjuder o marknadsför ställ av o på hur mycket du vill som folksam.. Än försäkringstagare som överutnyttjar systemet?

Ja? Nu har bara Vägverket lessnat på att administrera det.
Folksam håller sin del av avtalet. Vägverket har aldrig lovat något. Lite som det där med de gratis bärkassarna.

/Henning!

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Lär ju snarare vara så att om du ställer på den sista så "räcker" den skatten till sista i nästa månad. Har du sedan hojen påställd en månad och en dag betalar du för just en månad och en dag. Dock blir alltid minimidebiteringen en månad alltså: en dag=en månad, en vecka=en månad, en månad=en månad, en månad + 2 dagar = en månad +2dagar, 364 dagar=364 dagar.

Från VV hemsida:

Återbetalning av skatt
I vissa lägen återbetalar vi fordonsskatt. Det sker om

fordonet ställs av
fordonet avregistreras (dvs. skrotas, exporteras eller på något annat sätt permanent tas bort ur vägtrafikregistret)
fordonets användningssätt ändras så att skatteplikten upphör eller att lägre skatt tas ut
fordonets konstruktion ändras så att lägre skatt tas ut
fordonets skatt sänks på grund av regeländringar.

Återbetalning av skatt sker bara för hela månader. Ett exempel: Ett fordon med slutsiffra 3 i registreringsnumret ställs av den 15 februari. Fordonsskatt återbetalas för månaderna mars-juni.

BlueBull

Guest
Stöl = Starköl.

Det är ETT exempel.

-Den är gratis...
Det var ett annat.

/Henning!

Jag trodde jag jag förstod rätt, men var tvungen att fråga. Alltså om man druckit 5 starköl å sedan cyklar på cykelbanorna runt rondellen å brukar övergångställena emellan 'över'utnyttjar man systemet om man gör det nitton ggr..... (för du menade väl inte I ronellen?)

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Stöl = Starköl.

Det är ETT exempel.

-Den är gratis...
Det var ett annat.

/Henning!

Nu tänker du ju lite knasigt...

Grejen är ju den att man måste ha en hoj påställd när den brukas i trafik enligt lag...

Då tycker jag att man ska ha rätt i att ställa av när man så väl behagar...

Hade staten tvingat en att äta korv så nog fan ska man ju få ta hur mkt senap man vill...

Hade staten tvingat en att åka å handla så nog fan måste jag ju ta kassar så det räcker att bära hem maten i...

Måste man ta med hunden på affärn så nog måste man ju få binda dom om man så har 100st...

Är jag tvingad enligt lag att gå över din tomt när jag ska hem så visst fan måste jag ju få gå över den fast 1000ggr...

Jag hade gärna låtit bli att som du kallar det överutnyttja om jag inte hade fått böter ifall jag kört avställt...

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ja? Nu har bara Vägverket lessnat på att administrera det.
Folksam håller sin del av avtalet. Vägverket har aldrig lovat något. Lite som det där med de gratis bärkassarna.

/Henning!

Jo man är ju nästan förvånad att inte vv/staten vaknat för länge sen:näsblod
O som jag skrev tidigare ska bli kul o se när bolagen som inte erbjuder obegränsad ställa av o på vill ha betalt för varje påställning när man gått över sin Qvot:gnissla

Last edited:

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Nu tänker du ju lite knasigt...

Grejen är ju den att man måste ha en hoj påställd när den brukas i trafik enligt lag...

Då tycker jag att man ska ha rätt i att ställa av när man så väl behagar...

Den rätten har du. Det kommer kosta en liten slant, det är allt.

/H

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Jag kan personligen inte se problemet. Om man ställer på för sommaren så blir det ju en mer kostnad på typ 50 spänn om året. E väl helt ok. De som "missbrukar" systemet o ställer på o av en miljon gånger får väl nästan skylla sig själva. Jag har i alla fall ingen lust o pröjsa deras kostnader via en generel höjning av premier/avgifter.

// JN

Det är lätt för dig att säga som har en gammal hoj med billig försäkring.

Vadå missbrukar??? Kör man inte så har man ju all rätt i världen att ställa av hojen... Om det så skulle vara varannan dag så finns det ingen lag som säger att man måste ha ett fordon påställt om det inte brukas...

Helt rätt :tummenupp

Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Tja, jag har råd att betala dom Roger_SWE.
Har du inte råd att pröjsa din utan att ha den avställd tills de dagar du ska ha den så har du väl atagligen inte råd... Kanske skulle byta till något som passar plånboken eller ta smällen med en liten avgift för deras administration. Jag har då ingen lust att dela kostnaden med dig eller nån annan. Tycker det e enkelt. Använder man en tjänst får man betala för den.

//JN

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Blir ju en hel extra 50lapp om året då.

Henning!

Trodde detta med plastkassar enbart handlade om vad mycket mer ledningen fick att stoppa i plånkan om dom tog betalt för dom,inte att det utnyttjades.

Vad gäller tomt så är det privat egendom som inte omfattas av allemansrätten,en av anledningarna till att det inte tillåts strandnära nybyggen.

Henrik

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Läskigt att så många inte ser helheten och längre än vad deras näsa räcker! Tror ni att det kostar 50 kronor att ställa på ett fordon om fem år när de väl har börjat med en liknande avgift? Är det lika acceptabelt när VV tar 200 spänn, och försäkringsbolaget en 300:-. Då blir det jämnt o fint säg en femhundring per påställning då, kalas!

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Läskigt att så många inte ser helheten och längre än vad deras näsa räcker! Tror ni att det kostar 50 kronor att ställa på ett fordon om fem år när de väl har börjat med en liknande avgift? Är det lika acceptabelt när VV tar 200 spänn, och försäkringsbolaget en 300:-. Då blir det jämnt o fint säg en femhundring per påställning då, kalas!

Det där e väl ändå o ta i lite. Dock så e det väl ändå så att både FB och VV behöver täckning för sina kostnader. Om det nu e så att det syselsätter ett antal personer att hålla på med detta så måste det ju betalas. Inget e ju gratis här i livet. Om det nu inte e gratis finns det ju bara 2 sätt att betala på. 1 - kollektivet betalar (högre skatt/avgift generellt från VV och högre premier för alla på F-bolagen) eller 2 - De som anväder en tjänst betalar för den själva.
Ser inget konstigt i att de som använder tjänsten också ska betala för den.
Så e det ju med allt annat, eller borde vara i alla fall.

// JN

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Alternativet är ju då att defakto köpa något man har råd med och inte ställa av.
RDn är en sådan leksak som jag har som står på året runt,kommer behålla den av bla. den anledningen oxå,blir jag arbetslös får jag sluta snusa så har jag iaf.
råd med den.

Faktiskt skitkul att köra,inte lika vass och antikt chassi men det är ju inte bara det bästa som är underbart att åka runt på.

Sen kan man ju ge f-n i att ställa på med,blir ju billigast!

Henrik

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Om det nu e så att det syselsätter ett antal personer att hålla på med detta så måste det ju betalas.

Istället för att lösa problemet så inför de bestraffningsåtgärder! Varför inte modernisera systemet istället och låta datorkraft ta hand om det arbetet "ett antal personer" sysselsätter sig med idag? Exakt vad är det dom behövs för, stämpla formulär?

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Blir ju en hel extra 50lapp om året då.
Henning!

Trodde detta med plastkassar enbart handlade om vad mycket mer ledningen fick att stoppa i plånkan om dom tog betalt för dom,inte att det utnyttjades.

"Mina exempel är snarare avsedda belysa tankesättet "överutnyttja" än att vara fullt jämförbara i ämnet i sig."

Vad gäller tomt så är det privat egendom som inte omfattas av allemansrätten,en av anledningarna till att det inte tillåts strandnära nybyggen.

Henrik

Det juridiska factot gjorde alltså att du fann mitt inlägg helt obegripligt?

Mina inlägg handlar om att inte ta hela näven godis farmor sträcker fram för att det inte står någon stans att man inte får.
-Vaddårå? Hon har ju mer i köket.

/H

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM