Dyrt med MC försäkring för sporthoj

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tja, har i år försökt skaffa hoj igen. Nu har jag hus + garage och möjligheten.

Har varit och provkört hojar till och med. Aprilia RS 660 och en Yamaha R7. Via Svedea var Aprilias faktiskt rimlig, 5000 hel/hel.

Men, jag vill lite grann ha just RSV4 eller R1 och helförsäkring är ju ett måste för hojar som kostar 150.000+ kr.

Men det kostar 2000-6000 kr (per månad) för mig (40+ år). Via IF och Trygghansa.

Det är för dyrt för att göra det värt det :(

Självklart, lösningen vore ju att köpa en billig skithoj. Men, jag är lite skadad och vill ha nyare modeller, ABS och allt det där.

Ni som kör riktiga sporthojar.. :) vad för försäkringskostnad har ni och ålder? (vet det funnits trådar förr om det, men låt oss göra en ny)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ska tillägga att Svedea inte ens accepterar R1:an, och det förstår jag. Påminner mig om 2005 eller vad det var då försäkringsbolaget gav mig 200.000+ i bara trafik på en RSV1000R :D
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Ska tillägga att Svedea inte ens accepterar R1:an, och det förstår jag. Påminner mig om 2005 eller vad det var då försäkringsbolaget gav mig 200.000+ i bara trafik på en RSV1000R :D
Mr Swedie..tips från Gubbe! Om du nu kanske kan tänka dig en äldre Gsxr! och gå med i Classic Suzuki Club Scandinavia som jag är medlem i Självklart! :) Då kan du fixa en MHRF-försäkring! Då blir det billigt!;)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Mr Swedie..tips från Gubbe! Om du nu kanske kan tänka dig en äldre Gsxr! och gå med i Classic Suzuki Club Scandinavia som jag är medlem i Självklart! :) Då kan du fixa en MHRF-försäkring! Då blir det billigt!;)
Aldrig riktigt haft ögon på Suzuki. Så kommer nog inte köpa en bara på grund av försäkringen :D men köra ihop en dag absolut!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Lite roligt, en R7:as hel/hel kostar för mig 300 kr i månaden (helår).

Kommer nog bli en sådan eller RS 660.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Hallå, det är 2024, köp en elbil och var som alla andra ty sporthojar är på utdöende.
Försäkringsbolagen har bestämt att alla ska ha en mc med parallelltwin på max 650 kubik och 70 hästar annars jävlar ska det straffas.
Den hoj jag vill ha kostar 100000 + för mig som bor i stan, sen tillkommer allt annat plus garage för 3 papp i månaden.

Ja, sen kostar ju hojen 561680:-


Jag gråter mig till sömns varje kväll.
 

Bifogat

  • Bild.jpeg
    Bild.jpeg
    555.4 KB · Visningar: 25

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Mr Swedie..tips från Gubbe! Om du nu kanske kan tänka dig en äldre Gsxr! och gå med i Classic Suzuki Club Scandinavia som jag är medlem i Självklart! :) Då kan du fixa en MHRF-försäkring! Då blir det billigt!;)
Höga försäkringspremier beror på att du har ditt hus på fel ställe. Man börjar med att kolla försäkringspremierna innan man köper hus. :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hallå, det är 2024, köp en elbil och var som alla andra ty sporthojar är på utdöende.
Försäkringsbolagen har bestämt att alla ska ha en mc med parallelltwin på max 650 kubik och 70 hästar annars jävlar ska det straffas.
Den hoj jag vill ha kostar 100000 + för mig som bor i stan, sen tillkommer allt annat plus garage för 2 papp i månaden.

Jag gråter mig till sömns varje kväll.
Precis, försäkringsbolagen bestämmer marknaden och den är helt klart dödad i Sverige på grund av kostnaden att äga dom. Trist, samtidigt förståeligt. Statistiken ser inte bra ut.

Är också intresserad att ha en scooter :D
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tycker det är betydligt trevligare att ta en tur på 660:n än RSV4:an! Så är nog snart klar med V4:an. Men så är jag ju 50+ också, med marginal :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har nog bestämt mig :) Blir en R7:a. Inte många hästar, men går äga utan att skämmas att den står i 6-7 månader utan att köras (månadskostnaden/lån etc är ok...). Den påminner mig om min första sporthoj en ZXR400 med lite för lite hästar, men grymt chassi! Den klår lätt RS 660n på det, samt växellådan på RS 660n var rejält svampig och "trög". Annars satt jag nog bättre på RS:en, men R7an är lite mer rå sport, och blir bra på lite bankörning nästa år.

Vore kul dra ihop en liten körning eller något :) har saknat lite gatåka och bara hänga med folk.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Har nog bestämt mig :) Blir en R7:a. Inte många hästar, men går äga utan att skämmas att den står i 6-7 månader utan att köras (månadskostnaden/lån etc är ok...). Den påminner mig om min första sporthoj en ZXR400 med lite för lite hästar, men grymt chassi! Den klår lätt RS 660n på det, samt växellådan på RS 660n var rejält svampig och "trög". Annars satt jag nog bättre på RS:en, men R7an är lite mer rå sport, och blir bra på lite bankörning nästa år.

Vore kul dra ihop en liten körning eller något :) har saknat lite gatåka och bara hänga med folk.
Äntligen har du blivit vuxen :hjarta
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Bonamici fotpinnar gjorde 660:n betydligt trevligare att växla...
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Har nog bestämt mig :) Blir en R7:a. Inte många hästar, men går äga utan att skämmas att den står i 6-7 månader utan att köras (månadskostnaden/lån etc är ok...). Den påminner mig om min första sporthoj en ZXR400 med lite för lite hästar, men grymt chassi! Den klår lätt RS 660n på det, samt växellådan på RS 660n var rejält svampig och "trög". Annars satt jag nog bättre på RS:en, men R7an är lite mer rå sport, och blir bra på lite bankörning nästa år.

Vore kul dra ihop en liten körning eller något :) har saknat lite gatåka och bara hänga med folk.
Va !!?? Girliebike!...jaja bulten är ju öppen 20 four seven! Annars är ju jag svag för dessa!;)1721296972760.png
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har nog bestämt mig :) Blir en R7:a. Inte många hästar, men går äga utan att skämmas att den står i 6-7 månader utan att köras (månadskostnaden/lån etc är ok...). Den påminner mig om min första sporthoj en ZXR400 med lite för lite hästar, men grymt chassi! Den klår lätt RS 660n på det, samt växellådan på RS 660n var rejält svampig och "trög". Annars satt jag nog bättre på RS:en, men R7an är lite mer rå sport, och blir bra på lite bankörning nästa år.

Vore kul dra ihop en liten körning eller något :) har saknat lite gatåka och bara hänga med folk.
Jaaaa!
Jag har länge suktat efter en sporthoj som har tekniska finesserna och looksen men inte riktigt 200+ hk.
På gata är det overkill/tråkigt med så mycket pulver. Där tror jag R7:an är perfekt för dig. Vet att du är dyngsnabb på banan med så tror du kan få många med 1000cc att skämmas med din R7:a.

Jag hade köpt en R7 idag om jag hade fått plats på den. Tyvärr görs sporthojar idag för korta spanjorer på 165cm och inte oss långa skandinaver.

R7:an ser ut och verkar vara ett fantastiskt bra alternativ till 1000cc maskinerna om man vill köra gata.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur ligger den nya ZX-4R i försäkring? Kan vara en rolig hoj på småvägar
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hur ligger den nya ZX-4R i försäkring? Kan vara en rolig hoj på småvägar
Ser lite för touring ut enligt mig. R7an är åtminstone mer riktig sporthoj, med dess nackdelar också förstås. Men jag söker design + känsla, än bekvämlighet. Får se om jag ångrar mig.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jaaaa!
Jag har länge suktat efter en sporthoj som har tekniska finesserna och looksen men inte riktigt 200+ hk.
På gata är det overkill/tråkigt med så mycket pulver. Där tror jag R7:an är perfekt för dig. Vet att du är dyngsnabb på banan med så tror du kan få många med 1000cc att skämmas med din R7:a.

Jag hade köpt en R7 idag om jag hade fått plats på den. Tyvärr görs sporthojar idag för korta spanjorer på 165cm och inte oss långa skandinaver.

R7:an ser ut och verkar vara ett fantastiskt bra alternativ till 1000cc maskinerna om man vill köra gata.
Kissing Ass...:hjarta
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top