Dyrt med MC försäkring för sporthoj

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f
Inte ens hört talas om R9. Googlade och fick upp sporthoj.com som sökresultat :D

Kan vara en nice uppgradering från R7 faktiskt men allt beror på ägandekostnaderna... Det är för mig inte längre värt vad som helst att köra MC.
Det har diskuterats tidigare i några trådar om inte det ska komma en R9 i stil med R7an. När nu R1 läggs ner så är det nog ganska troligt Yamaha äntligen släpper en sån
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag ville ha en Hayabusa. Min drömhoj. Köpa hojen och hålla den igång är inte problemet. Det är dessa 3-4kkr som försäkringsbolagen vill ha PER MÅNAD för att jag ska äga den.

fick nöja mig med en Kawasaki Z1000SX. Kostar 3400kr PER ÅR på mig(31år). 😬
Haft en Pilgrimsfalk!-99 Och år 1999! Drömhoj? för mig tveksamt! Men jävlar va den gick bra.. iallafall upp emot 300 Km/h.. på de längsta raksträckorna ..:brinnerup
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Varför skulle man inte vilja det med en ny hoj om det händer något?
Jag har mitt resonemang kring att den enda gången en helförsäkring behövs, är när jag klantar mig, alltså helt mitt eget fel, halvförsäkring duger gott.
Och ett problem som finns idag är att allt för många är "petiga" kring vad som behöver fixas.
En liten repa på en plaskåpa, långt ner vid marknivå, eller lite stensprut, eller att den har ramlat för att stödet sjunkit ner i marken.
Så, jag har full förståelse för att en helförsäkring på hojar som används på "gata" har hög premie.
Har man en "äventyrshoj" så är troligvis några stenskott, eller en sprucken kåpa, bara ett kvitto på en rolig händelse (min egna tanke).
Tillverkarna/leverantörerna är säkerligen väl medvetna om detta, eftersom prissättningen på plastdetaljer är löjligt höga.
Har själv några sporthojar, och har aldrig helförsäkrat, just på grund av detta.
För, om det "händer något", då har jag tanken att problemet är större än en sprucken kåpa.
Och eftersom jag aldrig lånar pengar till min lyxkonsumtion, så är hojarna redan avskrivna, och därmed är det ingen ekonomisk katastrof vad som än händer.
Fördelen med det resonemanget är att försäkringspremien har aldrig varit ett hinder för mig att skaffa den där hojen som jag funderar på.
Men det är naturligvis min högst personliga tanke, andra vill vara helt trygga, och då får man betala kostnaden för att kollektivet ska hållas rullande, och inget fel i det.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Haft en Pilgrimsfalk!-99 Och år 1999! Drömhoj? för mig tveksamt! Men jävlar va den gick bra.. iallafall upp emot 300 Km/h.. på de längsta raksträckorna ..:brinnerup
Bland de coolaste i hojväg är det helt klart :squid Men var ju mest ute efter en -22 eller -23. Provsatt en i våras på hojmässan o vart kär återigen!
Jag har mitt resonemang kring att den enda gången en helförsäkring behövs, är när jag klantar mig, alltså helt mitt eget fel, halvförsäkring duger gott.
Och ett problem som finns idag är att allt för många är "petiga" kring vad som behöver fixas.
En liten repa på en plaskåpa, långt ner vid marknivå, eller lite stensprut, eller att den har ramlat för att stödet sjunkit ner i marken.
Så, jag har full förståelse för att en helförsäkring på hojar som används på "gata" har hög premie.
Har man en "äventyrshoj" så är troligvis några stenskott, eller en sprucken kåpa, bara ett kvitto på en rolig händelse (min egna tanke).
Tillverkarna/leverantörerna är säkerligen väl medvetna om detta, eftersom prissättningen på plastdetaljer är löjligt höga.
Har själv några sporthojar, och har aldrig helförsäkrat, just på grund av detta.
För, om det "händer något", då har jag tanken att problemet är större än en sprucken kåpa.
Och eftersom jag aldrig lånar pengar till min lyxkonsumtion, så är hojarna redan avskrivna, och därmed är det ingen ekonomisk katastrof vad som än händer.
Fördelen med det resonemanget är att försäkringspremien har aldrig varit ett hinder för mig att skaffa den där hojen som jag funderar på.
Men det är naturligvis min högst personliga tanke, andra vill vara helt trygga, och då får man betala kostnaden för att kollektivet ska hållas rullande, och inget fel i det.
Oavsett vem som är vållande är det ju skönt att veta att man betalar en självrisk och får hojen lagad. Jag har ingen lust att låsa 180kkr ifall att jag skulle skrota hojen. De pengarna gör sig bättre på börsen.

Det som gör det än mer bisarrt är att jag för 4kkr per år kan försäkra en ZZR1400 som har mer effekt än Hayabusan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top