Dyrt med MC försäkring för sporthoj

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Inte ens hört talas om R9. Googlade och fick upp sporthoj.com som sökresultat :D

Kan vara en nice uppgradering från R7 faktiskt men allt beror på ägandekostnaderna... Det är för mig inte längre värt vad som helst att köra MC.
Det har diskuterats tidigare i några trådar om inte det ska komma en R9 i stil med R7an. När nu R1 läggs ner så är det nog ganska troligt Yamaha äntligen släpper en sån
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag ville ha en Hayabusa. Min drömhoj. Köpa hojen och hålla den igång är inte problemet. Det är dessa 3-4kkr som försäkringsbolagen vill ha PER MÅNAD för att jag ska äga den.

fick nöja mig med en Kawasaki Z1000SX. Kostar 3400kr PER ÅR på mig(31år). 😬
Haft en Pilgrimsfalk!-99 Och år 1999! Drömhoj? för mig tveksamt! Men jävlar va den gick bra.. iallafall upp emot 300 Km/h.. på de längsta raksträckorna ..:brinnerup
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Varför skulle man inte vilja det med en ny hoj om det händer något?
Jag har mitt resonemang kring att den enda gången en helförsäkring behövs, är när jag klantar mig, alltså helt mitt eget fel, halvförsäkring duger gott.
Och ett problem som finns idag är att allt för många är "petiga" kring vad som behöver fixas.
En liten repa på en plaskåpa, långt ner vid marknivå, eller lite stensprut, eller att den har ramlat för att stödet sjunkit ner i marken.
Så, jag har full förståelse för att en helförsäkring på hojar som används på "gata" har hög premie.
Har man en "äventyrshoj" så är troligvis några stenskott, eller en sprucken kåpa, bara ett kvitto på en rolig händelse (min egna tanke).
Tillverkarna/leverantörerna är säkerligen väl medvetna om detta, eftersom prissättningen på plastdetaljer är löjligt höga.
Har själv några sporthojar, och har aldrig helförsäkrat, just på grund av detta.
För, om det "händer något", då har jag tanken att problemet är större än en sprucken kåpa.
Och eftersom jag aldrig lånar pengar till min lyxkonsumtion, så är hojarna redan avskrivna, och därmed är det ingen ekonomisk katastrof vad som än händer.
Fördelen med det resonemanget är att försäkringspremien har aldrig varit ett hinder för mig att skaffa den där hojen som jag funderar på.
Men det är naturligvis min högst personliga tanke, andra vill vara helt trygga, och då får man betala kostnaden för att kollektivet ska hållas rullande, och inget fel i det.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Haft en Pilgrimsfalk!-99 Och år 1999! Drömhoj? för mig tveksamt! Men jävlar va den gick bra.. iallafall upp emot 300 Km/h.. på de längsta raksträckorna ..:brinnerup
Bland de coolaste i hojväg är det helt klart :squid Men var ju mest ute efter en -22 eller -23. Provsatt en i våras på hojmässan o vart kär återigen!
Jag har mitt resonemang kring att den enda gången en helförsäkring behövs, är när jag klantar mig, alltså helt mitt eget fel, halvförsäkring duger gott.
Och ett problem som finns idag är att allt för många är "petiga" kring vad som behöver fixas.
En liten repa på en plaskåpa, långt ner vid marknivå, eller lite stensprut, eller att den har ramlat för att stödet sjunkit ner i marken.
Så, jag har full förståelse för att en helförsäkring på hojar som används på "gata" har hög premie.
Har man en "äventyrshoj" så är troligvis några stenskott, eller en sprucken kåpa, bara ett kvitto på en rolig händelse (min egna tanke).
Tillverkarna/leverantörerna är säkerligen väl medvetna om detta, eftersom prissättningen på plastdetaljer är löjligt höga.
Har själv några sporthojar, och har aldrig helförsäkrat, just på grund av detta.
För, om det "händer något", då har jag tanken att problemet är större än en sprucken kåpa.
Och eftersom jag aldrig lånar pengar till min lyxkonsumtion, så är hojarna redan avskrivna, och därmed är det ingen ekonomisk katastrof vad som än händer.
Fördelen med det resonemanget är att försäkringspremien har aldrig varit ett hinder för mig att skaffa den där hojen som jag funderar på.
Men det är naturligvis min högst personliga tanke, andra vill vara helt trygga, och då får man betala kostnaden för att kollektivet ska hållas rullande, och inget fel i det.
Oavsett vem som är vållande är det ju skönt att veta att man betalar en självrisk och får hojen lagad. Jag har ingen lust att låsa 180kkr ifall att jag skulle skrota hojen. De pengarna gör sig bättre på börsen.

Det som gör det än mer bisarrt är att jag för 4kkr per år kan försäkra en ZZR1400 som har mer effekt än Hayabusan.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top