Earth Hour - Släck ljuset för klimatet 28/3 kl. 20.30-21.30

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Argumenten om att jordens klimat alltid har ändrats är lite tråkiga. Eftersom vi inte vet om de beror på oss eller inte men de är jävlig irrelevant.

Skadar de om vi försöker förbättra oss? oavsett anledning om de är miljön eller för att våra avkommor ska slippa bli missfoster pga av alla föroreningar.
är de fel att utveckla bilar och vårat sätt att leva för att minska påverkan på miljön/jorden. Om alla hade tänkt som de som hela tiden sätter sig på tvären och säger att vi ska tända alla lampor och skit i miljön hade vi fortfarande åkt omkring med koleldade ångbilar hur kul hade de varit?

Det är väl bättre att ge sig på långsiktiga lösningar i stället för att hetsa fram all skit som miljörörelsen gör. på några år bara har det producerats miljoner med skitbilar som kan gå på etanol samt allt infrastruktur för detta, något som vi redan i utvecklingsfasen visste inte skulle vara framtiden. Allt detta kommer alltså kasseras. Jevvlit miljövänligt får man ju säga.

BMW har i dag en kolvmotor som går på vätgas och släpper således bara ut vatten. Samtliga underleverantörer som tillverkar vevstakar, lager, mm kan fortsätta sina företaganden.

Det finns ett bra exempel på hur illa det kan gå. Förbudet mot bottenfärg som skulle vara så farlig för att den släppte ifrån sig koppar (något man efter en överläggning kommit fram till inte är alls så farligt då det finns naturligt) gjorde att båtar som drog 1 l/sjömilen hamnade på närmare 2 l/sjömilen efter att "skäggen" växte sig kraftiga under dem. Jettebra!

Tänker man inte INNAN man hetsar fram en miljöanpassning så blir det väldigt ofta till det sämre.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Äh, lika löjligt som källsortering.

Vid återvinningsstationen där jag bor finns en massa olika behållare, och
en uppsjö av präktiga och pekpinninga skyltar:
  • Tidningspapper här
  • Wellpapp där
  • Mjölkkartonger
  • Annan kartong där
  • Pappkassar där
  • A4-papper som är lite vikta i högra hörnet där
  • A4-papper som är lite vikta i vänstra hörnet där
  • A5-papper som ...

Där får man stå skämmas när man inte kan skillnad på alla
papperskvaliteer som finns.

Sedan, mitt på en arbetsdag när ingen är hemma (utom jag en
gång) och ser, kommer en sopbil och tömmer alla behållarna på ett och samma flak.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Miljö tokar får mig att betala en massa skatt för bensin och annat skit så orka släcka en lampa, de tvingar mig ändå att bidra med en massa som jag inte vill så inte fan ska de få mig att gå runt som ett cp i mörker under en timme hemma för jag vet inte vad det ska vara bra för :p

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Miljö tokar får mig att betala en massa skatt för bensin och annat skit så orka släcka en lampa, de tvingar mig ändå att bidra med en massa som jag inte vill så inte fan ska de få mig att gå runt som ett cp i mörker under en timme hemma för jag vet inte vad det ska vara bra för :p

oh, pust, där fick du mig nästan.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Jag tror inte det kommer påverka något, annat än som symbolhandling. Kommer att släcka för att ungarna vill det, får bli brasa i kaminen och levande ljus samt något gott att äta under en timme. Om inte annat blir det ett skönt avbräck mot tv-vegeterandet.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jo förresten, troligt att folk släcker ner mellan halv nio och halv tio på en lördag. Dummaste tiden någonsin.

Bejbiluss

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
.
Jag ska ut på Östersjön och åka Finlandsfärja på lördag kväll. Vore intressant att se diverse reaktioner hos folk om de släcker ner båt-fan i en tim. :hihi Tror dock inte jag kommer få uppleva det, så jag får nog bara fantisera om hur det KUNDE ha varit. :3freak

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kommer du inte släcka ner? Varför?

1) Absolut inte
2) Därför att det är
a) kommunistfasoner att bry sig
b) foliehattsfasoner att tro på "klimathotet" över huvud taget

Men det finns ganska klara bevis och mätningar på att det som händer nu, är inte alls som de tidigare klimatförändringarna, någonsin!

Äh, typisk extremistpropaganda. Precis som nazisterna säger att det har aldrig funnits så mycket judar som nu, so what? Ja, det är varmt ute ibland, men oftast kallt. Njut när det är skönt istället för att sitta och tro på Aftonbladets töntmontage med isbjörnar som drunknar. Och om de nu drunknar så är det ju jävligt dumt att bosätta sig på ett isflak om man inte är vattenlevande så det är rätt åt dem och kommer göra framtida björnar mycket bättre lämpade att möta klimathysteri, ufo-invasioner, lose change konspirationer och annat jävla nonsens som folk tror på

Last edited:

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
1)
Äh, typisk extremistpropaganda. Precis som nazisterna säger att det har aldrig funnits så mycket judar som nu, so what? Ja, det är varmt ute ibland, men oftast kallt. Njut när det är skönt istället för att sitta och tro på Aftonbladets töntmontage med isbjörnar som drunknar. Och om de nu drunknar så är det ju jävligt dumt att bosätta sig på ett isflak om man inte är vattenlevande så det är rätt åt dem och kommer göra framtida björnar mycket bättre lämpade att möta klimathysteri, ufo-invasioner, lose change konspirationer och annat jävla nonsens som folk tror på

förstår inte vad ökat antal judar har med saken å göra? ser inget sammanhang i den jämförelsen överhuvudtaget.

Undrar om du skulle tycka det var rätt åt din släkting om han/hon råkade ut för cancer. Jag menar.. personen får väl skylla sig själv? Var juh inte immun mot cancer.

Inte läst aftonbladet på flera år...

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Kommer inte släcka ner.
Satt och lyssnade på radion i bilen och nån från Stockholms miljöråd svarade på varför inte Stockholm skulle delta.

Hon sa att släcka ner ljuset 1 timma inte hjälper klimatet det minsta och dom har vettigare saker att jobba med än symboliska handlingar vilket jag tyckte lät vettigt.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jag kan inte fatta hur folk kan gå på detta! Det gör ju absolut _noll_ skillnad! På sin höjd skjuter vi upp jordens undergång med en timme... jippi liksom....

Folk kommer använda detta som ett sorts klimatmässigt avlatsbrev och direkt återgå till samma beteende som förrut men men bättre samvete.

Djupt tragiskt!

Men för att svara på frågan så säger jag NEJ det kommer jag inte!

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag kan inte fatta hur folk kan gå på detta! Det gör ju absolut _noll_ skillnad! På sin höjd skjuter vi upp jordens undergång med en timme... jippi liksom....

Folk kommer använda detta som ett sorts klimatmässigt avlatsbrev och direkt återgå till samma beteende som förrut men men bättre samvete.

Djupt tragiskt!

Men för att svara på frågan så säger jag NEJ det kommer jag inte!

Läs texten igen, topic på första sidan. Så kommer du förstå hur timmen är tänkt att förändra. :arsele

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Läs texten igen, topic på första sidan. Så kommer du förstå hur timmen är tänkt att förändra. :arsele

Jaha...? Skulle den texten på något vis tala emot det jag sa?
Det är alltså inte ens tänkt att människor ska reflektera över sin egen påverkan på miljön utan bara att makthavarna ska ta massa beslut? Allt ansvar ligger på dem, inget på oss är tanken?? Smart tänkt!

Jag hade iofs fel i att det skulle vara ett sorts klimatmässigt avlatsbrev, uppenbarligen har inte vi utan makthavarna som har syndat så det är dem som borde be om förlåtelse!

Lycka till med att förändra världen, ses på barrikaden... :brinnerup

Dominator-Rocks

Guest
På lördag så skall jag försöka slå på alla elprylar som vi äger, får sätta spikar i proppskåpet först bara :cdevil

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
förstår inte vad ökat antal judar har med saken å göra? ser inget sammanhang i den jämförelsen överhuvudtaget.

Undrar om du skulle tycka det var rätt åt din släkting om han/hon råkade ut för cancer. Jag menar.. personen får väl skylla sig själv? Var juh inte immun mot cancer.

Inte läst aftonbladet på flera år...

Sammanhanget är inget alls, inte sambandet heller Det var en liknelse mellan olika sorters galningar, dvs de som tror att det är farligt med judar och de som tror att det är farligt med skönt väder. Ditt inlägg i övrigt luktar i och för sig lite taskig människosyn, isbjörnar vs människor liksom. :lol

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
- Ser du lägenheten där borta som det är tänt i?
- Ja.
- Där har jag släkt!

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Två grejer:

1. Det är en manifestation. Det handlar inte i första hand om att spara en massa energi för stunden och rädda planeten utan att öka medvetandet hos folk att tänka mer eko.

2. Inbrott? Släcker de ned gatulampor och hela helvetet lär iaf jag gå och sätta mig med halogenlampan på bilarna på parkeringen...

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nej, jag skulle säga att det är en ganska dåliga analogi. Elektrisk ström i en ledning väger ingenting till skillnad från vattnet i ett rör, och därför har elströmmen heller ingen rörelseenergi som kan slå sönder saker rent mekaniskt.
Det är inte en så dålig analogi som du tror. Elektrisk ström bygger upp ett magnetfält som inte kan ändras momentant. Det motsvarar vattnets trögmoment i liknelsen. Googla på reaktiv effekt om du vill veta mer.
Du skriver även att elströmmen inte kan slå sönder saker rent mekaniskt, vilket också är fel. Magnetfältet från en elektrisk ström växelverkar med andra magnetfält. Speciellt vid kortslutningsströmmar kan krafterna bli mycket stora, vilket är något man måste ta hänsyn till när man konstruerar en elektrisk anläggning. Det händer ändå att kraftkablar sprängs och att strömskenor flyger åt helvete endast på grund av magnetfälten.

...Nu är jag inte någon expert på kärnkraft och kolkraft (men däremot vattenkraft)...
Kul! Då är vi minst tre st på forumet!
:tummenupp

Last edited:

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
om det hjälpte jorden ens en ynka liten smula att jag släckte ner min 1,3w starka LED lampa i vardagsrummet så skulle jag göra det. tyvärr känns det dock rätt meningslöst (miljömuppar som säger många bäckar små kan dra nå gammalt över sig).

Tyvärr har vi 2 st stora miljöbovar som skiter fullständigt i det där med utsläpp och ni vet alla vilka länder det är frågan om. innan dessa länder ändrar sin attityd så är vi nog rätt hopplöst förlorade.

mina 2 cent

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...