Easy rider - kortspel som är "Blast from the past"

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
140 kg kan ju rimligen inte stämma på Binellin...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En sådan underbar tråd! Ett sådant minnesjoggande.

Och så nöjd jag är med med min ålder. Född under rätt epok när hojarna exploderade i total teknikonani, candyfärger och motorkonfigurationer tydligt drivna av psilocybin.
Gammal nog att ha minnen, ung nog att komma ihåg dem.


Suzuki RE-5 har jag faktiskt kört!
Jag gjorde kadettskola sommaren -81 och brukade alltid köra hoj upp på natten till måndag.
Just denna helgen hade jag dock kraschat på helgen och hojen var i trasor.
Tåg till Linköping var ett elände från Göteborg: byta i Falköping, byta i Nässjö. Blä!
Men, det var bara att tugga i sig. Är huvudet dumt får resandet lida...

Väl på plats på T1 så visade det sig att mina seglarkompisar som gjorde Östersjön den sommaren skulle ligga i Västervik mot slutet av veckan. (Sådan kommunikation förmedlades på den tiden genom det fasta telefonnätet där man ringde hem till sina kompisar trots att man visste att dom inte var hemma. Deras föräldrar svarade, man presenterade sig och efterhörde hur gängets planer såg ut de närmaste dagarna. Ja, det låter som en pilsnerfilm från kriget, men det är bara 40 år sedan. Bara...)

Änyway, en annan kille på kompaniet hade hoj med sig, jag fick låna och på torsdagskvällen drog jag ner till Västervik på en Suzuki RE-5.

Vilken hög! Jag har alltid haft svårt för landsvägscyklar som inte kan uppföra sig på gatan. Som gungar, bockar och liksom viker sig på mitten under nedlägg. Hojar som jag vill stanna för att kolla upp så att inget sitter löst.

Motorn var kul! Den gick hårt på lägre varv, drog iväg som en single med tydliga "kolvslag", växlade över till att kännas som en twin under acceleration och som typ en radfyra i jämn fart. Jag kände aldrig någon slags turbinkänsla och minns den inte som speciellt varvvillig.
En arbetshäst, helt enkelt. En vinglig arbetshäst.

Som sagt, jag ner till Västervik. Eller var det Gamleby...?
Massa båtar i gästhamnen. Snabbast går ju att scanna sittbrunnarna från hojen, så ut på bryggorna bara och leta.
Plötsligt vinkar och vrålar mina vänner från nästa bryggas nocke. Dom kan alltså lista ut vem det är som kör hoj ute på bryggorma trots lånad hoj och Kronans anonyma Tommy-jethjälm...? Konstigt.
INTE!

Ut på nästa brygga, ställa hojen - "and there was much rejoycing".
Hamnkaptenen kom ut och hälsade på strax därefter, minsann!
Han hade åsikter om både körningen och parkeringen på bryggan - men mest på att det varit ett jävla liv natten innan.

Det här var långt långt innan "seglarveckor" och det var högst ovanligt med 20-åringar som seglade stora båtar själva. Vi lovade vara tystare, och hojen fick stå kvar under kvällen eftersom den var ovanlig, lånad och saknade vettigt lås.

Hemresan var hemsk.
Hojfan hade ju inte H4! Det satt en gammal Bi-lux 40/45w och glödde i pottan där framme.
Vilt och dimma om vartannat. Men det var det värt att få träffa kompisarna.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
En sådan underbar tråd! Ett sådant minnesjoggande.

Och så nöjd jag är med med min ålder. Född under rätt epok när hojarna exploderade i total teknikonani, candyfärger och motorkonfigurationer tydligt drivna av psilocybin.
Gammal nog att ha minnen, ung nog att komma ihåg dem.


Suzuki RE-5 har jag faktiskt kört!
Jag gjorde kadettskola sommaren -81 och brukade alltid köra hoj upp på natten till måndag.
Just denna helgen hade jag dock kraschat på helgen och hojen var i trasor.
Tåg till Linköping var ett elände från Göteborg: byta i Falköping, byta i Nässjö. Blä!
Men, det var bara att tugga i sig. Är huvudet dumt får resandet lida...

Väl på plats på T1 så visade det sig att mina seglarkompisar som gjorde Östersjön den sommaren skulle ligga i Västervik mot slutet av veckan. (Sådan kommunikation förmedlades på den tiden genom det fasta telefonnätet där man ringde hem till sina kompisar trots att man visste att dom inte var hemma. Deras föräldrar svarade, man presenterade sig och efterhörde hur gängets planer såg ut de närmaste dagarna. Ja, det låter som en pilsnerfilm från kriget, men det är bara 40 år sedan. Bara...)

Änyway, en annan kille på kompaniet hade hoj med sig, jag fick låna och på torsdagskvällen drog jag ner till Västervik på en Suzuki RE-5.

Vilken hög! Jag har alltid haft svårt för landsvägscyklar som inte kan uppföra sig på gatan. Som gungar, bockar och liksom viker sig på mitten under nedlägg. Hojar som jag vill stanna för att kolla upp så att inget sitter löst.

Motorn var kul! Den gick hårt på lägre varv, drog iväg som en single med tydliga "kolvslag", växlade över till att kännas som en twin under acceleration och som typ en radfyra i jämn fart. Jag kände aldrig någon slags turbinkänsla och minns den inte som speciellt varvvillig.
En arbetshäst, helt enkelt. En vinglig arbetshäst.

Som sagt, jag ner till Västervik. Eller var det Gamleby...?
Massa båtar i gästhamnen. Snabbast går ju att scanna sittbrunnarna från hojen, så ut på bryggorna bara och leta.
Plötsligt vinkar och vrålar mina vänner från nästa bryggas nocke. Dom kan alltså lista ut vem det är som kör hoj ute på bryggorma trots lånad hoj och Kronans anonyma Tommy-jethjälm...? Konstigt.
INTE!

Ut på nästa brygga, ställa hojen - "and there was much rejoycing".
Hamnkaptenen kom ut och hälsade på strax därefter, minsann!
Han hade åsikter om både körningen och parkeringen på bryggan - men mest på att det varit ett jävla liv natten innan.

Det här var långt långt innan "seglarveckor" och det var högst ovanligt med 20-åringar som seglade stora båtar själva. Vi lovade vara tystare, och hojen fick stå kvar under kvällen eftersom den var ovanlig, lånad och saknade vettigt lås.

Hemresan var hemsk.
Hojfan hade ju inte H4! Det satt en gammal Bi-lux 40/45w och glödde i pottan där framme.
Vilt och dimma om vartannat. Men det var det värt att få träffa kompisarna.
Och som uppvuxen i Västervik får det mig att tänka på när jag och kompisen 15 år gamla -83 tog familjens 27-fots segelbåt ner till Oskarshamn. Då vi skulle segla tillbaka upp dagen efter blåste det så mycket att vi inte kunde komma ut ur hamnen förrens efter lunch, då vinden mojnat till runt 20 m/sek i byarna. Seglatsen hem gick bra, men väl hemma fick vi veta att en liten segelbåt av modell J17 tillhörande Sjövärnskåren gått till botten i närområdet, inklusive besättningen bestående av 3 ungdomar. Modellen J17 skulle dessutom vara osänkbar. Det var en annan tid...

Edit: hittade precis en rapport gällande olyckan. Var tydligen 4 st 16-17 åringar. 3 återfanns omkomna, och den fjärde återfanns aldrig.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och som uppvuxen i Västervik får det mig att tänka på när jag och kompisen 15 år gamla -83 tog familjens 27-fots segelbåt ner till Oskarshamn. Då vi skulle segla tillbaka upp dagen efter blåste det så mycket att vi inte kunde komma ut ur hamnen förrens efter lunch, då vinden mojnat till runt 20 m/sek i byarna. Seglatsen hem gick bra, men väl hemma fick vi veta att en liten segelbåt av modell J17 tillhörande Sjövärnskåren gått till botten i närområdet, inklusive besättningen bestående av 3 ungdomar. Modellen J17 skulle dessutom vara osänkbar. Det var en annan tid...

Uff, det där minns jag tydligt - jag seglade också på den tiden. Många fick omvärdera den blå skylten.

Men jag hade också sådana kortlekar och minnena sköljer över mig när jag läser tråden. :) Jag hade tre kortlekar: vanliga bilar, F1 och flygplan. Minns fortfarande många av korten utantill.

Vi spelade i lågstadiet på så sätt att man delade ut alla kort, sedan ställde man en fråga, tex ”cylindervolym?”. Hade man då Cadillac Eldorado (8194cm2) fick man motståndarens kort. När man fått alla hade man vunnit. Efter ett kort tag hade man förstås lärt sig samtliga data utantill och kunde då utmanövrera motståndarna då man visste allas starka punkt. Skoda 110 hade tex 9,5 i kompression, endast Jaguar XJ12 kunde konkurrera. 3528 cm2 = Rover 3500. 2664 = Volvo 264 och Peugeot 604 V6… och sådär höll det på. Mitten av 1970-talet och några år framåt. Lancia Gamma, Saab V4, Moskwitch, Datsun osv osv.

Tyvärr har dessa kortlekar försvunnit i kvinnors rensningsmani genom åren - samma mani som nog också är den enda garantin för att inte leva i ett totalt museum… men åtta banankartonger med motortidningar från 1964-1990 har jag ännu fått behålla.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Uff, det där minns jag tydligt - jag seglade också på den tiden. Många fick omvärdera den blå skylten.

Men jag hade också sådana kortlekar och minnena sköljer över mig när jag läser tråden. :) Jag hade tre kortlekar: vanliga bilar, F1 och flygplan. Minns fortfarande många av korten utantill.

Vi spelade i lågstadiet på så sätt att man delade ut alla kort, sedan ställde man en fråga, tex ”cylindervolym?”. Hade man då Cadillac Eldorado (8194cm2) fick man motståndarens kort. När man fått alla hade man vunnit. Efter ett kort tag hade man förstås lärt sig samtliga data utantill och kunde då utmanövrera motståndarna då man visste allas starka punkt. Skoda 110 hade tex 9,5 i kompression, endast Jaguar XJ12 kunde konkurrera. 3528 cm2 = Rover 3500. 2664 = Volvo 264 och Peugeot 604 V6… och sådär höll det på. Mitten av 1970-talet och några år framåt. Lancia Gamma, Saab V4, Moskwitch, Datsun osv osv.

Tyvärr har dessa kortlekar försvunnit i kvinnors rensningsmani genom åren - samma mani som nog också är den enda garantin för att inte leva i ett totalt museum… men åtta banankartonger med motortidningar från 1964-1990 har jag ännu fått behålla.
Tror jag har bilkortleken någonstans I källarförrådet. Blir till att ge sig ner på en expedition och leta...
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
oh den pucken väcker minnen. jag hade likadan chopper.
fast inte med kaross som denna
en kompis farsa svetsade ett extra gafelben under gaflen.
så framgaflen blev dubb så lång ingen rejka, typ såkallad malmö chopper. twin sadel o man satt längst bak på den.
det gick skit bra o va jävligt tufft till rammen vek sej mitt på bakskärmen för att all vikt hamnade bak på skärmen / rammen
men fan va kul
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top