Ebay, har lagt bud. Hur fungerar det om jag vinner?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag hittade jag en vara på ebay som jag ville köpa.

Lyckades registrera ett konto på ebay och kopplade mitt Visa-kontokort till paypal.

Nu har jag lagt ett bud på ca 1800kr. Om jag vinner budet vad händer då?

Jag såg att varan kunde skickas till Sverige och att frakten skulle kosta 20 pund stod det.

Behöver jag kontakta säljaren? Om jag vinner kommer det ett mail att jag skall betala med min paypal på något vis då eller? Behöver jag göra något mer än att betala?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag betalar aldrig via paypal utan direkt till deras konton. Då skickar jag alltid ett meddelande till dem och frågar efter IBAN och BIC/SWIFT, som motsvarar deras bank och kontonr fast i siffer/bokstavsform. Frakten blir man lite lurad på då det ofta står en viss frakt bredvid bilden. Men den avser bara frakten inom landet. Sen tillkommer det lite ända till Sverige.

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
De rekomenderas väl att man alltid kontaktar säljaren innan man lägger bud
(jag gör iaf det)
Du har kopplat Visa-kortet till Paypal, men har du bekräftat ditt VISA-kort oxå?
(det tar någon dag)

Jag har bara genomfört ett köp på Ebay så jag är inte så värst insatt...

Frakten blir man lite lurad på då det ofta står en viss frakt bredvid bilden. Men den avser bara frakten inom landet. Sen tillkommer det lite ända till Sverige.

Jag frågar alltid om fraktkostnaden innan jag överhuvudtaget lägger ett bud

Last edited:

hellbyte

hellbyte
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
1999, BMW R1100S
Ebay, så fungerar det

Hej, du får ett mejl med uppdateringar kring budgivningen, både om du blir överbjuden och om du vinner och även gällande betalning via Paypal. För mig brukar mejlen komma till min egen mejlbox, men kan hända att det beror på nån inställning jag gjort. Du kan i alla fall hitta mejlen i din ebay-mejlbox när du är inloggad på ditt konto.
Jag brukar mejla säljaren och be om de totala kostnaderna, inklusive frakt när jag vinner. Den funktionen finns som en länk på din kontosida.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
japp använder sig säljaren av paypal får du all info du behöver i mail tex totalbelopp inkl frakt att betala .du har angett leveransadress när du reggade kontot.
funkar skitsmidigt när säljarna tar paypal ,har haft ett rent helvete m tyskar när jag handlade där för ett par veckor sen ,dom accepterar inte paypal utan cash på konto gäller ,så paypal är kanon

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Betala med pay pal det är mycket bättre om åt går fel .

när du "vunnit så betalar du bara med pay pal så.....................

går nästan inte att göra fel.

/micke

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
japp använder sig säljaren av paypal får du all info du behöver i mail tex totalbelopp inkl frakt att betala .du har angett leveransadress när du reggade kontot.
funkar skitsmidigt när säljarna tar paypal ,har haft ett rent helvete m tyskar när jag handlade där för ett par veckor sen ,dom accepterar inte paypal utan cash på konto gäller ,så paypal är kanon

Okey men då övervakar jag budgivningen och väntar på mailet med att jag vunnit för att sedan betala honom.

Skall vara en ny sak så känns inte som jag behöver kontakta honom/henne om det om det nu sköter sig självt.

Men hur vet man att dom inte skickar en toapappersrulle?

Du har kopplat Visa-kortet till Paypal, men har du bekräftat ditt VISA-kort oxå?
(det tar någon dag)

Jag förstod inte riktigt den biten men om det är som du säger att det tar några dagar så får jag väll betala honom till hans konto vilket genast känns mer reskabelt. Måste ju vara lätt att bli blåst på sånna här saker?

Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Okey men då övervakar jag budgivningen och väntar på mailet med att jag vunnit för att sedan betala honom.

Skall vara en ny sak så känns inte som jag behöver kontakta honom/henne om det om det nu sköter sig självt.

vad som levereras är lite av ett lotteri ,har inte blitt lurad själv trots ungefär 25 köp hittills ,har dock köpt "nya" delar som inte varit sprillans nya utan "nästan nya "när dom kommit,totalt kan jag inte klaga har tjänat ganska mycket på o handla på ebay jämfört m mc-firmorna i värmland

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04

Jag förstod inte riktigt den biten men om det är som du säger att det tar några dagar så får jag väll betala honom till hans konto vilket genast känns mer reskabelt. Måste ju vara lätt att bli blåst på sånna här saker?

Det vet du inte på blocket.se heller. Därför kan det ju vara bra att snacka med han som säljer. Och om du använder PayPal kan du häva köpet ifall något verkar åt H-E, du får också alltid kvitton till mailen från PayPal

Det där med att det tar några dagar med PayPal tycker jag låter skumt. Jag har ett PayPalkonto och det gick upp direkt jag skrev in kortnr. osv. Behövde bara aktivera kontot via ett brev jag fick på hotmailen.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det vet du inte på blocket.se heller. Därför kan det ju vara bra att snacka med han som säljer. Och om du använder PayPal kan du häva köpet ifall något verkar åt H-E, du får också alltid kvitton till mailen från PayPal

Det där med att det tar några dagar med PayPal tycker jag låter skumt. Jag har ett PayPalkonto och det gick upp direkt jag skrev in kortnr. osv. Behövde bara aktivera kontot via ett brev jag fick på hotmailen.

Han har 10 tidigare försäljningar med enbart postiva saker om hur affären gått till och hur produkterna varit så det känns ju lite betrygande.

Jag läste först att det skulle dröja upp till 4 dagar innan det blev aktiverat men sen stod det något om aktivering som kom på mailen också fattade inte om det bara gällde kontot eller om det var för kortet också.

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
Har du kopplat kortet går det handla direkt, det som tar några dagar är om man vill verifiera kortet. (Pay-Pal skickar en debitering på 15:- med ett referensnummer som du sedan kan verifiera ditt kort med). Du kan handla utan att verifiera, men med en lägre maxgräns för en betalning.

Jag tycker Paypal är kanon, vinner du auktionen får du veta det via mail eller "My ebay", det kommer upp en fet blå knapp "PAY" och sedan väljer du bara paypal. Belopp är redan ifyllt, bara att trycka på nästa knapp.

kontakta säljaren innan du betalar och be honom bekräfta leveranstid, sen är det bara att hålla tummarna att det inte kommer en toapappersrulle:tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Då jag genomfört ett tiotal köp på ebay så ska jag komma med några råd!

1. Använd alltid paypal inget annat!

2. Även om det står att dom inte skickar till sverige så kan du alltid fråga om dom kan tänka sig det!

3. Kolla säljarens feedback om han har några negativa så ska ha gjort väldigt mkt affärer för att jag ska köpa! Brukar vilja att dom minst ska ha gjort tio affärer och då måste alla vara positiva!

4. Om det är en öppen auktion dvs. utan buy it know pris så bjud inte förrän den sista minuten! Detta kan låta konstigt men bara nybörjare bjuder i inledningen och "trissar" priset i onödan! Så sitt med muspekaren på "bid now" knappen och updatera ofta! När det är ca 30-45sek kvar ser ungefär vad det ligger på och kan bjuda över! Observera att man lägger in ett maxbud dvs. högsta summa du kan tänka dig och sen ser ebay till att du automatisk är högstbjudande tills någon bjuder över ditt maxbud!

5. Bestäm dig INNAN för ett maxpris för när du väl sitter där så blir man lätt överexalterad! Detta kan med fördel läggas in i sista sekunderna och förlorar du så var det ändå inte värt det!

Lycka till!:tummenupp

Last edited:

R!99

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
R1
Beroende på vad det är för saker du handlar så be dom skriva "test parts" på paketet ( detta vid större grejjer,t.ex. kåpset,undertail osv) så du slipper tullavgift däremot tillkommer Postens avgifter i Sverige. Paypal har alltid funkat perfekt för mig, är du osäker på fraktavgiften så maila försäljaren före och fråga.
:fakta

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Har hållit i ett flertal år med E-bay, kan bara hålla med ovanstående inlägg:

- Använd PayPal
- Gör bara affärer med folk som har 100% feedback

När det kommer till oron ang "kommer jag få en toarulle" så bygger hela systemet på att man gör schyssta affärer, gäller även som köpare, är det nån som strular får man negativ feedback och vips så vill ingen varken köpa eller sälja till dig.

Maila innan du budar och kolla hur säljaren vill göra affär, Paypal? IBAN? Kolla upp hur mycket frakten blir, med vilket bolag skickar han med, USPS är bra och billiga från USA tex..

När du har vunnit auktionen så först får du info från Ebay att du är vinnaren samt säljarens kontaktuppgifter, sen är det bara att ta kontakt och checka av att säljaren har dina korrekta adressuppgifter osv..

Lycka till!

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
Tänkte bara tillägga något som ni kanske redan fattat men bara för att förtydliga.
Man kan ju se varför en säljare har fått negativ feedback, så ifall någon har t ex 99% positiv så kan man alltid kolla upp vad som gett 1% negativ. Ofta står det en kommentar från bådas sida om köpet och så ser man vad det är för vara det handlar om och vad som strulat. Det är i många fall köpare som missuppfattat eller inte tagit reda på fakta innan de handlat och sedan blivit besvikna på varan de köpt.
Ebay funkar väldigt smidigt och är man bara noga med vilka man handlar av så blir man ytterst sällan blåst, tror nog fler råkar ut för att saker försvinner hos posten.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Skall jag be honom skriva "gift" även om den skickas ifrån England?

Fick igenom min affär på en vad som skulle vara en helt ny styrdämpare till halva priset emot vad den skulle kosta i USA (dock bruten förpackning)

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Hur vet man om en vara kan skickas till sverige? står ju "Post to: United Kingdom" på varje vara...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024