Dirkmeister
Arnold for president........
Jag undrar om nån har erfarenhet av luftfilterbyte på en R1: -05. Jag har ett akrapovic slipon och undrar om man får ytterliggare effekt med ett k&n filter, eller får den för mycket luft och går sämre ?
andersbrink skrev:Hm, DEN frågan har aldrig tidigare dykt upp på sporthoj.
Byter du avgas och/eller luftfilter ska din EFI-hoj mappas om i bänk för att må bra.
Ja, dina kolvar och/eller ventiler kan ta skada av att gå för klent. Din hoj går för klent om du byter avgas och/eller luftfilter.
Hoztic skrev:Då kan man ju fråga sig om inte moderna sprut (orginal dvs) känner av om den går för klent eller rikt och justerar sig själva, inom visserligen små intervall, men ändå?
Boris JR skrev:Nej det gör dem inte då de saknar lambdasensor av avgasröret utan går helt och hållet på en förpogrammerad mapp. Finns undantag dock inte bland renodlade sportcyklar.
Boris JR skrev:Nej det gör dem inte då de saknar lambdasensor av avgasröret utan går helt och hållet på en förpogrammerad mapp. Finns undantag dock inte bland renodlade sportcyklar.
Hoztic skrev:Är det bara eftermarknadssprut som har lambda alltså? Varför har man det inte orginal, då borde man ju kunna få hojen mer optimal för olika temp, lufttryck osv?
#Olsson# skrev:Även med lambdasensor, måste™ man mappa om eftersom closed loop/Lambda 1 är oftast ett myndighetskrav vid cruising. T ex highway i 100 eller så. Vid högre rpm och/eller TP går de flesta på hårdkodat - trots sensorförsedd.
RSV1000 har sensor. Dock är dessa som switchar och svarar endast runt Lambda 1. De är helt oanvändbara vid t ex 0.85.
Hoztic skrev:Då frågar sig ju vän av ordning varför man inte har riktiga lambda och verkligen använder dom från början?
andersbrink skrev:Smalbandlamda är konstruerade för motorer som ska vara miljövändliga. Bredbandslambda används vid de tillfällen man vill vara mijöbuse. Skillnad i priset är en faktor 10, dvs i tillverkningskostnad. Vissa modeller av Honda CRX har en bredbandslamda. Inkopplingsmässigt är det som att ansluta en 1.5 volts batteri eller 380 volt 3-fas, dvs en himla stor skillnad på elektroniken bakom det hela. Bredbandslambda funkar med hjälp av en konstantströmsgenerator (där man registrerar strömändringar, well ett spänningsfall för att vara exakt) medans smalbandslamdan själv avger en spänning som mäts av bilens elektronik.
Hoztic skrev:Aha, då är jag med en bit iaf! Men vän av ordning tänker ju då att det skulle vara himskans smart att ha ett standardiserat interface/api mot lambdan som, oavsett vad för sorts lambda det är, ger motsvarande signaler? Sen man man byta till en dyrare om man vill, och bara koppla in den i orginalelektroniken!
andersbrink skrev:Hm, DEN frågan har aldrig tidigare dykt upp på sporthoj.
Byter du avgas och/eller luftfilter ska din EFI-hoj mappas om i bänk för att må bra.
Ja, dina kolvar och/eller ventiler kan ta skada av att gå för klent. Din hoj går för klent om du byter avgas och/eller luftfilter.
Dirkmeister skrev:Behöver man en PCIII för att mappa om ? Om inte, får man ytterliggare hk om man köper en PCIII och bänkar eller mappar om med den installerad.
Vad är quick shifter och ignition module för något ?
Och tro mig jag har sökt och läst men jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser om det
Var vänlig och upplys mig
Tillverkarna är inte spec intresserade av att göra det lätt och billigt för dig att modda hojen,Hoztic skrev:Då frågar sig ju vän av ordning varför man inte har riktiga lambda och verkligen använder dom från början? Visst, det kostar mer, men det är ju billigare att sätta på riktiga grejer från början än att köpa något halvdant och sätta på eftermarknads själv!
Nu fanns ju inte bredbandslambdan när den 'vanliga' kom för x år sen.Hoztic skrev:..det skulle vara himskans smart att ha ett standardiserat interface/api mot lambdan som, oavsett vad för sorts lambda det är, ger motsvarande signaler? Sen man man byta till en dyrare om man vill, och bara koppla in den i orginalelektroniken!
Dirkmeister skrev:Kan man montera en PCIII och mappa(bänka) innan motorn är inkörd ??
Om tex tar mc:n på ett släp till närmsta Dynojetcenter så monterar dom PCIII
och ställer in den, eller bör jag köra in den först
Dirkmeister skrev:Kan man montera en PCIII och mappa(bänka) innan motorn är inkörd ??
Om tex tar mc:n på ett släp till närmsta Dynojetcenter så monterar dom PCIII
och ställer in den, eller bör jag köra in den först
lepracon skrev:bra fråga...jag skulle oxå vilja ha svar på den!! det borde ju gå att köra hojen även om den inte e inkörd då den mappningen som finns i pc3 är anpassad för slipon....eller?
Sniper skrev:Som svar på frågan allt går ju men där jag mappade min hoj (MP-racing)
så tycker han att hojen bör ha rullat 50 mil innan man kör en bänkmappning.
Dom olika mapparna som finns o ladda ner till olika system. på powercommander.com går bra att tryck i direkt när hojen är ny, dom
fukar på samma sätt om hojen är inkörd eller inte.
Obs! Se till att det är europa mapparna du laddar ner.
Men det bästa är en riktig mappning i bänk
ps, mappen som ligger i pcIII,an när du köper den är anpassad till
din hoj som den är orginal ds.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |