Effektförlust med 95 oktan?

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag erkänner att jag vart lite paranoid när dom höjde etanolenhalten i 95. Har tankat 98 sen införandet, pratade med en mekaniker på en känd firma om detta, hans var var rätt beslut räkna med sönderfrätna gummipackningar etc om nåt år. Är det sant att 95 oktan i Norge är utan etanol? Mina hojar är en Honda 1000CBF 2008 samt en Suzuki 650 V-strom 2008
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Här finns en lista om du kan köra på E10, nya 95 oktan

Bra lista. Noterar att båda mina hojar finns med. ☺️ Ska bli väldigt spännande att se hur trögstartad gamla Hondan blir när det är kallt. Får normalt sett köra full choke i fem minuter och kräver ofta två startförsök när det är minusgrader. Får kanske feta till blandningen lite på blandskruven.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Imponerande att ingen skrivit att denne tankar 98 oktan för att man tycker det ”känns som att den går bättre” ännu.

Här finns en lista om du kan köra på E10, nya 95 oktan

- Tack, men det är alltså min bil jag talar om i tråden. Den är mappad för 98 oktan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Tack, men det är alltså min bil jag talar om i tråden. Den är mappad för 98 oktan.

Det finns ingen formel som säger hur mycket effekt du tappar med 95, vi vet bara att din motor har för hög kompression för 95 därför senareläggs tändningen med resultatet att du tappar effekt.

Troligen har motorn för hög kompression redan för 98 oktan så att den ligger och drar ner tändningen ibland även när du tankat 98. Det är nämligen vad som ger bäst verkningsgrad/bränsleförbrukning så motorer med knacksensor brukar vara konstruerade på det viset.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan någon smartace på matte räkna ut hur mycket mer bränsle en motor kommer dra med 5% mer etanol dvs e10 vs gamla e5 förutsatt att den mappas till samma lambdavärde. E85 ger ju ca 30% högre förbrukning vs 95okt utan etanol. Jag har mappat in så snålt de gick på gamla e5 så den låg på gränsen till ryckighet vid jämn gas i låga farter. Nu med e10 har jag lite problem med ryckig gång på jämn gas så jag tänker lägga på x ant procent mer soppa i hela registret men frågan är hur många procent?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om det var här eller på sweclockers det skrevs om det vet jag inte och om jag kommer ihåg rätt var det typ 1.5% mer för E5 och ca 3% mer för E10 jämfört med 4T-alkylat dvs bensin utan etanol. De flesta hojar går redan för fett på fullgas så man brukar klara sig att enbart byta lågfarts/pilot-munstycket. En storlek upp för E5 och två storlekar för E10 - det var iaf den bestyckningen som min mest körda GSF1200 ville. Vill man veta och inte bara tro... upp i bänk eller köp en bredbandslambda. Jag tror på mina hojar. :näsblod
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
När jag skulle mappa min hoj i somras så passsde jag på att göra det på E10 så slipper man optinoja och leta efter mackar med 98 som kommer bli färre o färre. Den låg superbra i AFR redan från början på E10, detta trots lite moddat avgassystem.
Så e10 eller 98 spelar ingen roll.
Iallafall inte med lite nyare insprutare=)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.
Inte helt sant.
Det gamla bränslet heter E5 och det nya för 95 oktan är E10 medan 98 oktan fortfarande är E5.
Det som gäller är att det får vara max 5 resp 10% etanol men det är i praktiken inte så mycket etanol i. Man måste lämna lite marginal för felblandning också plus att det blir dyrare att blanda i mer etanol och bolagen konkurrerar ju delvis med bränslepriset och vill maximera sin vinst.
Den gamla reduktionsplikten var minst 4,2 % etanol och den nya är minst 6%.
I praktiken har bensinen tidigare legat på mellan 4,2 och 4,5 % etanol. Den nya E10 soppan ligger typiskt sett på 6,1-6,2% eftersom bolagens vinstmarginal påverkas negativt av högre etanolhalt om dom fortfarande ska ha samma eller lägre pris än konkurrenterna vid pumpen.

Dvs i praktiken så har inblandningen ökat från 4,2 till 6,1% Det innebär en ytterst marginell skillnad i energiinnehåll. Såpass liten att enda sättet att upptäcka det är om du har en förgasarmotor som tidigare låg precis på gränsen till att gå magert med gamla soppan. Men bortsett från det så är skillnaden så liten att det i praktiken inte är märkbart.
Skillnaden i energiinnehåll med 6,1 istället för 4,2% etanol är i praktiken ca 0,5% vilket är alldeles för lite för att det ska märkas vare sig på motoreffekt eller bränsleförbrukning annat än under laboratorieförhållanden.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vet nån hur det är med oljeblandad akrylatbensin som säljs på t ex Jula? Är den också utspädd med etanol?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vet nån hur det är med oljeblandad akrylatbensin som säljs på t ex Jula? Är den också utspädd med etanol?
Aspen anger själva att den är etanolfri.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vet nån hur det är med oljeblandad akrylatbensin som säljs på t ex Jula? Är den också utspädd med etanol?
Ska vara etanolfri.

Luktar "gott"(?), mycket lättstartad, jämn tomgång och lägre motortemp(den är jag inte säker på då jag inte kört tillräckligt än men verkar så)och högre toppfart i slutet på rakan i jämförbara varv(samma där, inte säker då förhållandena inte var likvärdiga)men tillräcklig skillnad för att det verkar vara så.

Kör gräsklipparn nu(haft samma i 15år)och nu startar den lika lätt som när jag köpte den igen, de sista åren har det varit lite motigt att få igång den, åter igen ett ryck! :tummenupp

Köp och bli en miljökämpe du med! :banana
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vet nån hur det är med oljeblandad akrylatbensin som säljs på t ex Jula? Är den också utspädd med etanol?
Alkylatbensinen är inte blandad med etanol.
Delvis är det av den anledningen som många tillverkare av gräsklippare under många år skrivit att man ska använda alkylatbensin. (Utöver det faktum att den ger lite renare avgaser)
Många av klippos maskiner med B&S motor hade en förgasare med ett membran som inte tålde någon etanol alls så om man körde pumpbensin i dom så kunde det räcka med att man körde så en säsong för att förgasaren skulle haverera och kräva renovering för att membranet inte längre funkade som det skulle med följd att klipparen blev svårstartad och gick väldigt ojämnt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alkylatbensinen är inte blandad med etanol.
Delvis är det av den anledningen som många tillverkare av gräsklippare under många år skrivit att man ska använda alkylatbensin. (Utöver det faktum att den ger lite renare avgaser)
Många av klippos maskiner med B&S motor hade en förgasare med ett membran som inte tålde någon etanol alls så om man körde pumpbensin i dom så kunde det räcka med att man körde så en säsong för att förgasaren skulle haverera och kräva renovering för att membranet inte längre funkade som det skulle med följd att klipparen blev svårstartad och gick väldigt ojämnt.
Ah, kanske dags för en renovering då... äh, han startar ju nu! :tungan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inte helt sant.
Det gamla bränslet heter E5 och det nya för 95 oktan är E10 medan 98 oktan fortfarande är E5.
Det som gäller är att det får vara max 5 resp 10% etanol men det är i praktiken inte så mycket etanol i. Man måste lämna lite marginal för felblandning också plus att det blir dyrare att blanda i mer etanol och bolagen konkurrerar ju delvis med bränslepriset och vill maximera sin vinst.
Den gamla reduktionsplikten var minst 4,2 % etanol och den nya är minst 6%.
I praktiken har bensinen tidigare legat på mellan 4,2 och 4,5 % etanol. Den nya E10 soppan ligger typiskt sett på 6,1-6,2% eftersom bolagens vinstmarginal påverkas negativt av högre etanolhalt om dom fortfarande ska ha samma eller lägre pris än konkurrenterna vid pumpen.

Dvs i praktiken så har inblandningen ökat från 4,2 till 6,1% Det innebär en ytterst marginell skillnad i energiinnehåll. Såpass liten att enda sättet att upptäcka det är om du har en förgasarmotor som tidigare låg precis på gränsen till att gå magert med gamla soppan. Men bortsett från det så är skillnaden så liten att det i praktiken inte är märkbart.
Skillnaden i energiinnehåll med 6,1 istället för 4,2% etanol är i praktiken ca 0,5% vilket är alldeles för lite för att det ska märkas vare sig på motoreffekt eller bränsleförbrukning annat än under laboratorieförhållanden.

Om det var här eller på sweclockers det skrevs om det vet jag inte och om jag kommer ihåg rätt var det typ 1.5% mer för E5 och ca 3% mer för E10 jämfört med 4T-alkylat dvs bensin utan etanol. De flesta hojar går redan för fett på fullgas så man brukar klara sig att enbart byta lågfarts/pilot-munstycket. En storlek upp för E5 och två storlekar för E10 - det var iaf den bestyckningen som min mest körda GSF1200 ville. Vill man veta och inte bara tro... upp i bänk eller köp en bredbandslambda. Jag tror på mina hojar. :näsblod
Ok tackar för bra svar. Man fetar på 1,5% så täcker de upp för 5 % mer etanol. De skiljer helt klart i mängd etanol på mackarna för min hoj rycker mer eller mindre ber på vart jag tankat. Senaste 3 tankarna har den gått lika fint som på gamla e5. Min hoj är extra känslig på soppan för jag har tagit bort lambdasonderna, jag kör en fast mapp helt enkelt. Med lambdasonder inkopplade gick den för snålt oavsett bränsle = ryckig gång. Men de gäller inte alla hojar med lambdasonder inkopplade. Om de inte går för snålt och rycker på 98 okt så ska de inte gå snålare på låglast med e10 heller. Lambda regleringen jobbar bara från tomg upp till ca 10% gaspådrag och de räcker för farter från 0 till 110kmt?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ska vara etanolfri.

Luktar "gott"(?), mycket lättstartad, jämn tomgång och lägre motortemp(den är jag inte säker på då jag inte kört tillräckligt än men verkar så)och högre toppfart i slutet på rakan i jämförbara varv(samma där, inte säker då förhållandena inte var likvärdiga)men tillräcklig skillnad för att det verkar vara så.

Kör gräsklipparn nu(haft samma i 15år)och nu startar den lika lätt som när jag köpte den igen, de sista åren har det varit lite motigt att få igång den, åter igen ett ryck! :tummenupp

Köp och bli en miljökämpe du med! :banana
Jag har använt den i motorsåg och gräsklippare, men då den säljs i 5-litersdunkar på Jula har det varit lite pilligt att hålla på med till hojen. Men för att slippa etanol så får det bli akrylat även till fordonen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Citat från dagens sweclockers:
"Med E10 mot E5 bör det bli ca 1.5% högre förbrukning.
0.95x1 + 0.05x0.7 = 0.985
0.90x1 + 0.1x0.7 =0.97"
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vågar man köra på den här i en RD 350?

Jag noterar texten "2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."

Fram tills nu har jag blandat själv 2.5% Castrol TTS med B95.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top