Nu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.
Inte helt sant.
Det gamla bränslet heter E5 och det nya för 95 oktan är E10 medan 98 oktan fortfarande är E5.
Det som gäller är att det får vara max 5 resp 10% etanol men det är i praktiken inte så mycket etanol i. Man måste lämna lite marginal för felblandning också plus att det blir dyrare att blanda i mer etanol och bolagen konkurrerar ju delvis med bränslepriset och vill maximera sin vinst.
Den gamla reduktionsplikten var minst 4,2 % etanol och den nya är minst 6%.
I praktiken har bensinen tidigare legat på mellan 4,2 och 4,5 % etanol. Den nya E10 soppan ligger typiskt sett på 6,1-6,2% eftersom bolagens vinstmarginal påverkas negativt av högre etanolhalt om dom fortfarande ska ha samma eller lägre pris än konkurrenterna vid pumpen.
Dvs i praktiken så har inblandningen ökat från 4,2 till 6,1% Det innebär en ytterst marginell skillnad i energiinnehåll. Såpass liten att enda sättet att upptäcka det är om du har en förgasarmotor som tidigare låg precis på gränsen till att gå magert med gamla soppan. Men bortsett från det så är skillnaden så liten att det i praktiken inte är märkbart.
Skillnaden i energiinnehåll med 6,1 istället för 4,2% etanol är i praktiken ca 0,5% vilket är alldeles för lite för att det ska märkas vare sig på motoreffekt eller bränsleförbrukning annat än under laboratorieförhållanden.