Effektförluster & bänkning

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Yngve skrev:
....

Gamle BOSCH dobbeltrulle dynoer beregnet effekttap ved at man slo av motoren ved maxvarv og målte den nedbremsinga som det da ble.
Denne "indre friksjon" vistes på utskriften som en omvendt effektkurve under 0 streken av den normale effektkurven.

Sa var det bare å legge denne effekten til den målte effekt og vips hadde du en vevaxeleffekt uten folust i kamaksler, generato osv.
Ganske enkelt og det er rart at dette ikke er på dagens dynoer.

Jag vet folk som använder den metoden inom SS600-trimning och anser den vara tillförlitlig. Det blir ju extra intressant nä man på två identiska hojar kan lokalisera de olika effektförlusterna som tex 2hk i de exakt lika kit-tändboxarna eller 5+hk i transmissionsförluster. Otroligt intressant att bara lyssna på hur folk jagar effekt....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
Magnus: Hur fixar man så att trumman vid avsaktning inte driver/drivs av själva motorn/vevaxeln ? Kopplingen drar ju alltid lite. O lägga ur växeln ger ingen realistisk mätning direkt.

Robban: Tröghet hos bakhjul påverkar förstås. Liksom vid själva effektmätningen. Får väl anta att bakhjulet vanligen är lätt jämfört med trumman.
Ang mäta frictional losses menar dom nog oxå i själva motorn; vev, kolv, kam allt.
Vart förlusteffekten tar vägen: Allt värmer inte upp själva kedjan; oljan i låda/koppling, drev, kedja, hjullager o bakdäcket o trumman.
Och det är fördelningen av förlusterna före o efter utg axeln som jag är ute efter........
/u
ps inte läst länken ännu ds
1. Man kan peta i neutral och mäta förluster från trumma -> växellåda men man får då ej med förluster i låda, koppling och primärtrans.

2. Att värma kedjan: Nej, men jag skrev att en _del_ av förlusteffekten hamnar i kättingen. Jag gjorde en mycket grov (kanske felaktig) uppskattning av 1/3 av tillförd effekt.
Edit: 1/3 av effektförlusten ska det vara.

Hursomhelst så kan vi enas om att det här är inte helt enkelt att svara på. Men förluster och tröghet(roterande massa, bl a vikt på bakhjul) i transmission kan mätas fram genom utrullningstest (som mycket riktigt kan göras mellan 2 hastigheter ist f 280 -> 0) och friktionstest. Ex vis skulle ett rent friktionstest kunna göras om rullen vore externt driven med konstant hastighet (kan vara låg = behövs ingen hög effekt). Men vi kommer fortfarande bara att få reda på friktionen (friktion * hastighet = förlusteffekt) från bakhjul till och med "1/2a växellådan" vilket är något mer än ulf_lundin frågade efter. Du frågade ju efter förlust före/efter växellådan efter vad jag förstått. Dvs lite mindre än 1/2 växellådan.
Och problemet är att vi knappast har möjlighet att genomföra en sådan mätning.
Så jag tvivlar på att vi kommer att nå ett slutgiltigt svar. Men ämnet är intressant! :))
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
ulf_lundin skrev:
Ja, Bike t.ex. hävdar att bänken kan mäta/gissa förlusterna. Tror det baseras på nåt tjuvtricks med att mäta hur snabbt rullen varvar ner med indragen koppling, dvs. när den bromsas av kedja/drev/låda. Tror att deras 'vevhästkrafter' räknas ut på så sätt. Fast det blev helt skruvat när nån av endurona förra året uppgavs ha runt 30 % i transmissionsförluster. 1/3 av effekten skulle alltså eldas upp på vägen bakåt. Uppenbarligen ett inte helt invändningsfritt sätt att mäta/räkna; för att uttrycka sig diplomatiskt.

PD: har du nån närmare info om hur det där med att mäta förlusterna går till ?
/u


Precis så går det till, motorn frikopplas och man mäter tiden det tar för rullen att gå från kanske 250 till 100rpm.
Detta borde bli lika nogrannt som att mäta maxeffekten bara att rullen saktar ner istället för att axelerera, eller? :confused:

Jag har själv en rullande landsväg och för att kalibrera rullen gör man likadant, mäter mellan två varvtal (tre faktiskt) för att sedan lägga in värdet i programmet så får man bla får bort friktionen i lagren.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
PD skrev:
Precis så går det till, motorn frikopplas och man mäter tiden det tar för rullen att gå från kanske 250 till 100rpm.
Detta borde bli lika nogrannt som att mäta maxeffekten bara att rullen saktar ner istället för att axelerera, eller? :confused:

Jag har själv en rullande landsväg och för att kalibrera rullen gör man likadant, mäter mellan två varvtal (tre faktiskt) för att sedan lägga in värdet i programmet så får man bla får bort friktionen i lagren.
1) Jo, i princip. Men friktionen i kopplingen skulle kunna störa kanske. Om den inte kopplar ur helt alltså. Snurrar motorn fort tar det lång/längre tid f rullen att stanna (lägre förluster, tror man), snurrar motorn långsamt hjälper den till att bromsa rullen och förlusterna verkar högre.

2) Att man behöver mer än två varvtal är för att beräkna förlusterna beror på att dom består av/anses bestå av dels en konstant term, 'släpfriktion', dels en hastighetsberoende term, 'viskös friktion'. Friktionen följer en andragradsfunktion, och då behöver man 3 pkter (minst) för att hitta den funktionen. Ungefär.

3) egen rullande landsväg ?? berätta !
/u
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Har haft landsvägen i många år men faktisk alldrig använt den, står mest och tar upp plats i garaget :tummenupp

Det som fattas är en dator att ha i garaget, har funderat på en laptop men har alldrig blivit av att köpa någon.

Jag har byggt bänken själv och köpt dataprogrammet, rullen består av ett 25mm ämnesrör med en diameter på 500mm som jag lättrat och balanserat, 30mm gavlar och en 80mm genomgående axel med ett par rejäla lager som sitter i en stål stomme.
Bara rullen väger 246kg så den är lite bökig att flytta runt :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top