ulf_lundin skrev:
Magnus: Hur fixar man så att trumman vid avsaktning inte driver/drivs av själva motorn/vevaxeln ? Kopplingen drar ju alltid lite. O lägga ur växeln ger ingen realistisk mätning direkt.
Robban: Tröghet hos bakhjul påverkar förstås. Liksom vid själva effektmätningen. Får väl anta att bakhjulet vanligen är lätt jämfört med trumman.
Ang mäta frictional losses menar dom nog oxå i själva motorn; vev, kolv, kam allt.
Vart förlusteffekten tar vägen: Allt värmer inte upp själva kedjan; oljan i låda/koppling, drev, kedja, hjullager o bakdäcket o trumman.
Och det är fördelningen av förlusterna före o efter utg axeln som jag är ute efter........
/u
ps inte läst länken ännu ds
1. Man kan peta i neutral och mäta förluster från trumma -> växellåda men man får då ej med förluster i låda, koppling och primärtrans.
2. Att värma kedjan: Nej, men jag skrev att en _del_ av förlusteffekten hamnar i kättingen. Jag gjorde en mycket grov (kanske felaktig) uppskattning av 1/3 av tillförd effekt.
Edit: 1/3 av effektförlusten ska det vara.
Hursomhelst så kan vi enas om att det här är inte helt enkelt att svara på. Men förluster och tröghet(roterande massa, bl a vikt på bakhjul) i transmission kan mätas fram genom utrullningstest (som mycket riktigt kan göras mellan 2 hastigheter ist f 280 -> 0) och friktionstest. Ex vis skulle ett rent friktionstest kunna göras om rullen vore externt driven med konstant hastighet (kan vara låg = behövs ingen hög effekt). Men vi kommer fortfarande bara att få reda på friktionen (friktion * hastighet = förlusteffekt) från bakhjul till och med "1/2a växellådan" vilket är något mer än ulf_lundin frågade efter. Du frågade ju efter förlust före/efter växellådan efter vad jag förstått. Dvs lite mindre än 1/2 växellådan.
Och problemet är att vi knappast har möjlighet att genomföra en sådan mätning.
Så jag tvivlar på att vi kommer att nå ett slutgiltigt svar. Men ämnet är intressant!
)