Effektstinn retrohoj

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
2691282 Det sköna är att formen är en följd av funktion.
Håller med. Därför gillar jag GP-hojar med tveksam estetik men suveräna prestanda. Bifogar ytterligare en bild.

Kommentar från ett amerikansk forum:

"Yamaha claimed 125hp more like 140+ ,I was at Indy in 75 when that bike came from almost a half straightaway behind to pass 3 HD riders and take the win. Scariest monster I've ever seen on a Dirttrack..."
 

Bifogat

  • tz750kenny.jpg
    tz750kenny.jpg
    85.1 KB · Visningar: 241

sandstream

Guest
Ännu inget svar från NT angående 500GP-vinsten på Laguna Seca samma år...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
RedBaron skrev:
2690832 AMA Formula 750 var klassen där hojen var tillåten. FIM förbjöd den redan innan den hann starta ett enda lopp.

http://www.superbikeplanet.com/evantz750.htm
Jo det var en cool hoj :)
Min teamkompis kom på 30:e plats i Daytona 200 i mitten på 70-talet och blev med det förste privateer det året.
Vi var och hämtade den i Uithoorn,Amsterdam, på våren. Då ingick en detaljerad mekkurs med Nobby Clarke som lärare.
I princip var det 2 st 350 cc motorer som var ihopsatta och dessa 350:eek:r var fan så elaka var för sig :).
Den sades ge ca 134 hk på bakhjulet.
Jag provade den bl a på Falkenberg ... när man tryckte i 6:an mittför depåutfarten (där den var då) så hade man 220+ men ändå pep hojen upp på bakhjulet. Det fanns inga j-a chikaner då utan det var en riktig fullfartssväng efter rakan så man nöp till bromsen, la ner och släppte sedan efter på bromsen allteftersom svängen knöt ihop sig. Skitkul!!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2691391 Ännu inget svar från NT angående 500GP-vinsten på Laguna Seca samma år...
Gustav har ju redan svarat! :7peta

elwe skrev:
2691405Jag provade den bl a på Falkenberg ... när man tryckte i 6:an mittför depåutfarten (där den var då) så hade man 220+ men ändå pep hojen upp på bakhjulet. Det fanns inga j-a chikaner då utan det var en riktig fullfartssväng efter rakan så man nöp till bromsen, la ner och släppte sedan efter på bromsen allteftersom svängen knöt ihop sig. Skitkul!!
Underbart! :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2691473 Gustav spekulerade, jag ville ha svar från dig ;)
"Spekulerade" han?

Gustav O skrev:
2690764 Jag som är ute och cyklar. Han citerar texten från Superbikeplanet men det var inte 500 racet som Roberts vann utan ett race i AMA.
Var det verkligen så viktigt för dig att få det beskedet från mig? Låt tangentbordet vila ibland!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
dirttrack? låter som en billig kopia på speedway ;)

Nyteknik skrev:
2691508 "Spekulerade" han?

Var det verkligen så viktigt för dig att få det beskedet från mig? Låt tangentbordet vila ibland!
men han kan inte hålla hojjen varm just nu så här års så han är väll tvungen å hålla nått varmt å där med ett tgb som sätta sitt tangentbordsliv till ;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
wdac skrev:
2691516 dirttrack? låter som en billig kopia på speedway ;)

Det går ju ngt fortare än speedway, ca 200 km/h in i böjen. Dessutom är det "riktiga" hojar med växellåda och cirkulationssmörjning.

;)
/J
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nyteknik skrev:
2691609 Det är lätt att vara lite avundsjuk på alla fantasifulla klasser och discipliner som finns i USA. Men den andra bilden i ditt inlägg är väl vanlig cross - i alla fall inte Flattrack.

Jag kan inte så mycket om detta. Men det finns olika klasser. Dels den vanliga stora ovalbanan som går på packat hårt och fast oljegrus där det går fort och är stora låga V-twinhojar. Det är väl det vi känner som flattrack.

Men sedan finns det även shorttrack, där är det stånkor, mer sandigt och går långsammare. Våra europeiska motarder ser ut att ha stulit många drag från dessa hojar som alltså även är mer högbenta.

Nåväl, det jag gillar är den stora ovalbanan och dessa hojar och förare, att kunna sladda på ett underlag som är som asfalt i nära 200 är tufft tycker jag! ;)


/J
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jörgen Karlsson skrev:
2690712 Här är en till bild på monstret. (Har länkat till den tidigare men alla kanske inte sett den)
KennysBike.jpg


/J

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhhhh...kolla svingen:gnissla fan inte grövre än på en Mustang Mamba :rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mikey skrev:
2691957 GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhhhh...kolla svingen:gnissla fan inte grövre än på en Mustang Mamba :rolleyes:
Det är det som är så tufft jue! ;)
Flattrackhojarna är verkligen down to basics. Bokstavligt talat motor-cyklar: endast motor plus ett minimum av struktur för att förbinda motorn med två hjul. Endast det nödvändigaste sas. I like it! :)
/J
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Nyteknik skrev:
2691609 Det är lätt att vara lite avundsjuk på alla fantasifulla klasser och discipliner som finns i USA. Men den andra bilden i ditt inlägg är väl vanlig cross - i alla fall inte Flattrack.

Nej, det är samma typ av tävling på båda bilder. ALLA ser väl att det inte är en vanlig cross. Kolla däckstorleken och avståndet till framskärmen mm.

Det kan vara shorttrack som Jörgen skriver. Oavsett så ser det jävligt fränt ut. Köra cross och enduro är riktigt roligt, men tyvärr kräver det grym kondition för att kunna njuta av det längre stunder. På lite slätare underlag blir det lekstuga hela dagen!

/Joakim
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Nyteknik skrev:
2691609 Det är lätt att vara lite avundsjuk på alla fantasifulla klasser och discipliner som finns i USA. Men den andra bilden i ditt inlägg är väl vanlig cross - i alla fall inte Flattrack.
Det kallas väl för TT, när det finns kurvor åt båda håll och hopp.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
må ju säga att xs650 va riktigt snygg..trodde inte den skulle bli så bra som dirttrack,
finns en på blocket för 17.
lägg på nåra tusingar för tank o glasfiber så sitter den som en smäck. :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ozeo skrev:
2692338 må ju säga att xs650 va riktigt snygg..trodde inte den skulle bli så bra som dirttrack,
finns en på blocket för 17.
lägg på nåra tusingar för tank o glasfiber så sitter den som en smäck. :yoparty
Jo XS 650 var vanliga och framgångsrika i flattrack. De är även vanliga att bygga flattrackinspirerade gathojar av, sk streettrackers (som min hoj).

Här är en bild på en xs 650 streetracker i förgrunden och en riktig tävlingshoj med likadans spis bakom.

flattrack2.jpg


Det är fint ljud i XS 650 tycker jag, låter som en vass engelsman men är enklare att hålla ihop.

Här är en till bild på Kenny Roberts på sin XS650:

XS1976Kenny.jpg


Mvh
/J
 
Last edited:

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Jörgen Karlsson skrev:
2692354 Jo XS 650 var vanliga och framgångsrika i flattrack. De är även vanliga att bygga flattrackinspirerade gathojar av, sk streettrackers (som min hoj).

Här är en bild på en xs 650 streetracker i förgrunden och en riktig tävlingshoj med likadans spis bakom.

flattrack2.jpg


Det är fint ljud i XS 650 tycker jag, låter som en vass engelsman men är enklare att hålla ihop.

Här är en till bild på Kenny Roberts på sin XS650:

XS1976Kenny.jpg


Mvh
/J
Hittade en annan bild på Kenny. Tvåtaktare utan ljuddämpare.
 

Bifogat

  • Roberts%5Fat%5Fastrodome%2Ejpg.jpg
    Roberts%5Fat%5Fastrodome%2Ejpg.jpg
    59.9 KB · Visningar: 153
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top