RedBaron
Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Hittade en artikel om TZ750: http://www.tz350.net/images/stories/mitch_tz750_story.pdf
Hurvida en hoj lyfter framhjulet eller ej är väl mer än fråga om chassiegeometri och hur kraften levereras. Det är väl inte otänkbart att en forntida racetrimmad 2T har mycket effekt men ett register som ringaren i Notre Dame och när man träffar den puckeln blir det som att dra in och släppa kopplingen på en modern 1000cc oljepropeller.valmers skrev:2694326Ja, inte fan gick hojen upp på bakhjulet på sexan i 200+. Fast det är klart, det gick ju fortare på den tiden, trots grusbana.
Om du så laddar på varvstoppet med kopplingen inne i 200+ på sexan med en 200 hk 1000 cc-hoj, så lyfter den inte framhjulet när du dumpar kopplingen.Teddy skrev:2695691Hurvida en hoj lyfter framhjulet eller ej är väl mer än fråga om chassiegeometri och hur kraften levereras. Det är väl inte otänkbart att en forntida racetrimmad 2T har mycket effekt men ett register som ringaren i Notre Dame och när man träffar den puckeln blir det som att dra in och släppa kopplingen på en modern 1000cc oljepropeller.
valmers skrev:2696461Om du så laddar på varvstoppet med kopplingen inne i 200+ på sexan med en 200 hk 1000 cc-hoj, så lyfter den inte framhjulet när du dumpar kopplingen.
Jag fattar att detta är en nostalgitråd, men när storfiskarens armar inte räcker till tycker iallafall jag att man kan sansa sig lite i sina hyllningar till det forntida.
Teddy skrev:2695724En fin XS 650 Street Tracker.
Kör man fullt på 6:an i slutet av rakan på Falkenberg?sleven skrev:2696553Varför körde Jimmy Lindström på bakhjulet i slutet på rakan så gott som alla varv på Sm finalen i sommras då?
Man anpassar såklart utväxlingen så att fullt på sexan är lika med slutet på rakan.sandstream skrev:2696584Kör man fullt på 6:an i slutet av rakan på Falkenberg?
Jörgen Karlsson skrev:2696577Den var nice!! Coola megafoner! Ngt för Ozeo att inspireras av tror jag
Inte ofta man ser ur-öhlinare!
Tack!
/J
En modern hoj som du har växlad så att du lägger i sexan i 220 km/h går såklart upp på bakhjulet. Likaså är det inte alls otroligt att en TZ750 växlad för Falkenberg gjorde det av flera anledningar.valmers skrev:2696461Om du så laddar på varvstoppet med kopplingen inne i 200+ på sexan med en 200 hk 1000 cc-hoj, så lyfter den inte framhjulet när du dumpar kopplingen.
Jag fattar att detta är en nostalgitråd, men när storfiskarens armar inte räcker till tycker iallafall jag att man kan sansa sig lite i sina hyllningar till det forntida.
Nyteknik skrev:2693096Det där är en av de bästa MC-bilder jag känner till.
Å fan. Trodde man skippade de högsta växlarna på en del svenska banor eftersom rakorna är så korta.Nyteknik skrev:2696807Man anpassar såklart utväxlingen så att fullt på sexan är lika med slutet på rakan.
Snarare så att man sällan kör på ettan.sandstream skrev:2697469Å fan. Trodde man skippade de högsta växlarna på en del svenska banor eftersom rakorna är så korta.
Lite kuriosa är att Kel Carruthers Bugar) monterade en strömbrytare på styret till Kenny Roberts flat tracker. Med denna brytare kunde han bryta tändningen till en av de fyra cylindrarna för att ha för mycket effekt när han skulle accelerera. Tidig och manuell TC med andra ord.Nyteknik skrev:2693096Det där är en av de bästa MC-bilder jag känner till.
sandstream skrev:2697469Å fan. Trodde man skippade de högsta växlarna på en del svenska banor eftersom rakorna är så korta.
Om du hade kört på falken så hade du vetat att precis innan bromsningen efter rakan är det en puckel i asfalten. Jag lyfte framhjulet på min gamla ZXR från 93 på den puckeln, så den har inget med effekt att göra.sleven skrev:2696553Varför körde Jimmy Lindström på bakhjulet i slutet på rakan så gott som alla varv på Sm finalen i sommras då?
Inte på en tusenkubikare på svenska gokartbanor.Nyteknik skrev:2696807Man anpassar såklart utväxlingen så att fullt på sexan är lika med slutet på rakan.
Nr:18 skrev:2699380Om du hade kört på falken så hade du vetat att precis innan bromsningen efter rakan är det en puckel i asfalten. Jag lyfte framhjulet på min gamla ZXR från 93 på den puckeln, så den har inget med effekt att göra.
Jörgen Karlsson skrev:2692168Det är det som är så tufft jue!
Flattrackhojarna är verkligen down to basics. Bokstavligt talat motor-cyklar: endast motor plus ett minimum av struktur för att förbinda motorn med två hjul. Endast det nödvändigaste sas. I like it!
/J
Lajf skrev:2692458Hittade en annan bild på Kenny. Tvåtaktare utan ljuddämpare.
Precis! På startrakan på falken, exakt där asfaltenskarven vid tunneln är.sleven skrev:2699645Jag har kört på Falken, och det är min favoritbana. Jag vet även att det är en puckel där på rakan som de större hojarna kan lyfta på (dock inte min 250) Men nu var det ju just startrakan på Falken som Elwe hänvisade till när han sa att en TZ 700 hade gått på bakhjulet i 220+.
/Pär
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |