Effektstinn retrohoj

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
valmers skrev:
2694326 Ja, inte fan gick hojen upp på bakhjulet på sexan i 200+. Fast det är klart, det gick ju fortare på den tiden, trots grusbana.
Hurvida en hoj lyfter framhjulet eller ej är väl mer än fråga om chassiegeometri och hur kraften levereras. Det är väl inte otänkbart att en forntida racetrimmad 2T har mycket effekt men ett register som ringaren i Notre Dame och när man träffar den puckeln blir det som att dra in och släppa kopplingen på en modern 1000cc oljepropeller.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
En fin XS 650 Street Tracker.

FrankTracker01.jpg

FrankTracker02.jpg

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Teddy skrev:
2695691 Hurvida en hoj lyfter framhjulet eller ej är väl mer än fråga om chassiegeometri och hur kraften levereras. Det är väl inte otänkbart att en forntida racetrimmad 2T har mycket effekt men ett register som ringaren i Notre Dame och när man träffar den puckeln blir det som att dra in och släppa kopplingen på en modern 1000cc oljepropeller.
Om du så laddar på varvstoppet med kopplingen inne i 200+ på sexan med en 200 hk 1000 cc-hoj, så lyfter den inte framhjulet när du dumpar kopplingen.

Jag fattar att detta är en nostalgitråd, men när storfiskarens armar inte räcker till tycker iallafall jag att man kan sansa sig lite i sina hyllningar till det forntida.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
valmers skrev:
2696461 Om du så laddar på varvstoppet med kopplingen inne i 200+ på sexan med en 200 hk 1000 cc-hoj, så lyfter den inte framhjulet när du dumpar kopplingen.

Jag fattar att detta är en nostalgitråd, men när storfiskarens armar inte räcker till tycker iallafall jag att man kan sansa sig lite i sina hyllningar till det forntida.

Varför körde Jimmy Lindström på bakhjulet i slutet på rakan så gott som alla varv på Sm finalen i sommras då?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Teddy skrev:
2695724 En fin XS 650 Street Tracker.

Den var nice!! Coola megafoner! Ngt för Ozeo att inspireras av tror jag :)
Inte ofta man ser ur-öhlinare!
Tack!

/J

sandstream

Guest
sleven skrev:
2696553 Varför körde Jimmy Lindström på bakhjulet i slutet på rakan så gott som alla varv på Sm finalen i sommras då?
Kör man fullt på 6:an i slutet av rakan på Falkenberg?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jörgen Karlsson skrev:
2696577 Den var nice!! Coola megafoner! Ngt för Ozeo att inspireras av tror jag :)
Inte ofta man ser ur-öhlinare!
Tack!

/J

:drool

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
2696461 Om du så laddar på varvstoppet med kopplingen inne i 200+ på sexan med en 200 hk 1000 cc-hoj, så lyfter den inte framhjulet när du dumpar kopplingen.

En modern hoj som du har växlad så att du lägger i sexan i 220 km/h går såklart upp på bakhjulet. Likaså är det inte alls otroligt att en TZ750 växlad för Falkenberg gjorde det av flera anledningar.

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2696807 Man anpassar såklart utväxlingen så att fullt på sexan är lika med slutet på rakan.
Å fan. Trodde man skippade de högsta växlarna på en del svenska banor eftersom rakorna är så korta.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2697469 Å fan. Trodde man skippade de högsta växlarna på en del svenska banor eftersom rakorna är så korta.
Snarare så att man sällan kör på ettan.

Nyteknik skrev:
2693096 Det där är en av de bästa MC-bilder jag känner till.

:tummenupp
Lite kuriosa är att Kel Carruthers :)Bugar) monterade en strömbrytare på styret till Kenny Roberts flat tracker. Med denna brytare kunde han bryta tändningen till en av de fyra cylindrarna för att ha för mycket effekt när han skulle accelerera. Tidig och manuell TC med andra ord. :)

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kan bero lite på ojämnheter osv i banan om hojen går upp lite på bakhjulet. På Falkenberg kan man få framhjulet att åka lite i luften på krönet i den svaga vänstern efter högfartshögern vid Bettan walley tex.

Körde ett gatrace en gång och där lyfte framhjulet på 3:an och 4:an några gånger i en nersförbacke med en 250SP-hoj. Kanske i en fart runt 140km/h. Är väll en sån grej som ingen heller kommer tro på om några år. :)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
sandstream skrev:
2697469 Å fan. Trodde man skippade de högsta växlarna på en del svenska banor eftersom rakorna är så korta.

I amatörnivå kanske man skippar att dreva rätt och därmed inte använder alla växlar, men ju högre upp och ju hårdare du satsar så drevar du rätt. Eller till och med byter drevning i lådan för att den ska passa!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
sleven skrev:
2696553 Varför körde Jimmy Lindström på bakhjulet i slutet på rakan så gott som alla varv på Sm finalen i sommras då?
Om du hade kört på falken så hade du vetat att precis innan bromsningen efter rakan är det en puckel i asfalten. Jag lyfte framhjulet på min gamla ZXR från 93 på den puckeln, så den har inget med effekt att göra.

Nyteknik skrev:
2696807 Man anpassar såklart utväxlingen så att fullt på sexan är lika med slutet på rakan.
Inte på en tusenkubikare på svenska gokartbanor.

Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Nr:18 skrev:
2699380 Om du hade kört på falken så hade du vetat att precis innan bromsningen efter rakan är det en puckel i asfalten. Jag lyfte framhjulet på min gamla ZXR från 93 på den puckeln, så den har inget med effekt att göra.

Jag har kört på Falken, och det är min favoritbana. Jag vet även att det är en puckel där på rakan som de större hojarna kan lyfta på (dock inte min 250) Men nu var det ju just startrakan på Falken som Elwe hänvisade till när han sa att en TZ 700 hade gått på bakhjulet i 220+.

/Pär

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jörgen Karlsson skrev:
2692168 Det är det som är så tufft jue! ;)
Flattrackhojarna är verkligen down to basics. Bokstavligt talat motor-cyklar: endast motor plus ett minimum av struktur för att förbinda motorn med två hjul. Endast det nödvändigaste sas. I like it! :)
/J

Aha. Det är därför du byter till större motor? Fedt :yoparty :D

Lajf skrev:
2692458 Hittade en annan bild på Kenny. Tvåtaktare utan ljuddämpare.

MEN shite! Sladd, jordbana, burkar hårt och framhjulslyft. :skrämd

Jag som precis börjat vänja mig vid att det släpper lite då och då när man drar iväg vid ett rödljus eller i vissa kurvor nu på "vintern" :näsblod

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
sleven skrev:
2699645 Jag har kört på Falken, och det är min favoritbana. Jag vet även att det är en puckel där på rakan som de större hojarna kan lyfta på (dock inte min 250) Men nu var det ju just startrakan på Falken som Elwe hänvisade till när han sa att en TZ 700 hade gått på bakhjulet i 220+.

/Pär
Precis! På startrakan på falken, exakt där asfaltenskarven vid tunneln är.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA