Ser lite roat att det blivit en diskussion om ett fenomen som för mig är högst konkret eftersom jag har varit med om det.
Om jag har rätt för mig så har man byggt om och har depån inne i ringen, eller? När jag körde på Falkenberg så fanns det inte några tunnlar, rakan sluttade neråt och där det tydligen är en chikan nu var det en riktig sväng där det gick jäkligt fort.
TZ700 hade original ca 135 hk på bakhjulet och dessa hk var inte utsmetade över hela varvtalsregistret utan kom vid ca 8500 rpm och varade drygt 2000 rpm. Därför var det nödvändigt att växla om hojen för varje bana. Beroende på väder, luftfuktighet, temperatur så fick man ibland göra avsteg från den ideala utväxlingen.
Hojen måste ju passa i svängarna också, inte bara på rakan. Storleken på munstycken, tändstiftens hårdhet, nålinställningar, mm spelade också in.
En som bara tankar och kör har kanske lite svårt att greppa hur mycket mekande det var på racinghoj på 70-talet ... det ställde en del krav på utövaren som inte nödvändigtvis finns idag ...